La UVic reorganiza los espacios y los procesos de aprendizaje de acuerdo con su modelo formativo
Davant de la transformació de les formes d’aprenentatge, de la generació de coneixement i de la diversificació de les propostes formatives, la UVic ha creat un model de formació propi en què l’estudiant és el centre de l’acció formativa, ha aplicat unes bases metodològiques innovadores i ha elaborat una nova organització d’espais coherents amb el model de formació.
Sota el títol “Metodologia i espais. Tota la Universitat al servei de l’aprenentatge”, la UVic ha aplegat en un catàleg tots aquests espais d’aprenentatge per mostrar com es converteixen en vertebradors de les habilitats que l’estudiant forja al llarg del seu procés formatiu, unes competències que, més enllà de cada àmbit professional específic, li proporcionaran les habilitats bàsiques i transversals pròpies de l’ensenyament universitari.
Model propi, metodologia innovadora i reorganització dels espais com a eixos de transformació
La UVic ha fet una aposta clara per la innovació i la transformació pedagògica a partir del disseny i l’aplicació d’un model de formació propi, que vertebra tota l’acció formativa a través de la digitalització, la multimodalitat i la centralitat de l’aprenentatge en l’estudiant.
També ha apostat per l’ús de metodologies que permeten una aproximació al coneixement més competencial i aplicada, molt més significativa i participativa per part de l’estudiant i, en definitiva, molt més integradora del conjunt d’habilitats i sabers propis de l’exercici professional, com l’aprenentatge basat en problemes, l’aprenentatge basat en la simulació o el desenvolupament de projectes mitjançant la resolució de casos pràctics, l’anàlisi i el seguiment de casos i l’aprenentatge cooperatiu.
Finalment, i com a últim punt d’aquesta transformació, la UVic ha dut a terme una reorganització d’espais, entorns i processos d’aprenentatge totalment coherent amb aquest model formatiu. Uns espais que també suposen un increment i una major optimització dels entorns virtuals d’aprenentatge, i una generació d’espais específics anomenats laboratoris de formació, que permeten la simulació de casos reals.
Nous espais per a unes noves formes d’aprenentatge
En coherència amb el model formatiu de la UVic-UCC els espais s’han organitzat a partir de quatre categories diferents: aules docents, espais de coworking, laboratoris i despatxos i departaments. Tot i que cadascun d’ells compta amb un equipament propi en funció de l’activitat que s’hi desenvolupa, és important destacar que tots s’han concebut i dissenyat amb criteris de flexibilitat, accessibilitat, sostenibilitat, adaptabilitat i seguretat.
En són exemples l’espai Live Creativity Lab, pensat per estimular l’esperit innovador i creatiu dels estudiants dels graus relacionats amb l’empresa i la comunicació; l’Aula d’Educació Visual i Plàstica, que facilita l’autonomia, impulsa la investigació, l’experimentació, la manipulació i la creació per poder treballar diferents llenguatges artístics; el Laboratori de Simulació d’Infermeria, que incorpora un maniquí d’alta fidelitat amb resposta fisiològica a diferents situacions prèviament programades, entre molts altres exemples; o el Laboratori d’Automàtica Industrial i Robòtica, que permet el desenvolupament integral de projectes vinculats a l’automàtica industrial, ja que compta amb automatismes industrials i amb dispositius electrònics de control i robòtica que acosten l’estudiant a la pràctica professional