L’accés obert als treballs de l’alumnat, bona pràctica en la línia de la transformació digital

L’emergent cultura digital representa un nou paradigma en què es modifiquen pràctiques, processos de producció i ús del coneixement. La tecnologia i l’organització en xarxa han permès una alta capacitat d’acció col·lectiva eficient per difondre en obert el coneixement d’excel·lència.

N’és un bon exemple la gestió, accés i consulta dels treballs de l’alumnat de la nostra universitat. Des del 2012 la Biblioteca diposita al RIUVIC (repositori institucional) els treballs de fi de Grau i els treballs de fi de Màster excel·lents o seleccionats pels centres.

El programari lliure (DSpace) i les llicències Creative Commons són aliats en aquest procés de transformació digital. Enrere han quedat els centenars de treballs de fi de Carrera impresos i arxivats a la Biblioteca i als departaments, amb les limitacions d’ús i difusió que això representava.

Des del curs 2011-2012 hem gestionat 667 Treballs de Fi de Grau i 118 Treballs de Fi de Màster que es poden consultar a través del RIUVIc, majoritàriament en accés obert.

Les gràfiques mostren el percentatge de treballs dipositats al RIUVIC per branques de coneixement.