La UVic i l’Ajuntament organitzen el primer cicle de debats sobre la situació de la cultura catalana

Amb l’objectiu de crear un espai de reflexió sobre la situació que viu actualment la cultura i la literatura catalanes, l’Ajuntament de Vic i la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya han organitzat el cicle “La cultura catalana a debat”. Aquest cicle, que tindrà lloc del 27 d’abril al 7 de maig, s’inscriu en el marc de la celebració de Vic, Capital de la Cultura Catalana 2016, coincidint que el mes d’abril es dedica a la Lletra. Aquest esdeveniment vol reprendre els debats iniciats ara fa quaranta anys en el Congrés de Cultura Catalana (1976) i del Congrés de Cultura d’Osona (1996), que van tenir molt de ressò al país. Consulta el programa.

La regidora de Cultura de l’Ajuntament de Vic, Susagna Roura; la delegada del Rector de la UVic-UCC per a la Comunitat Universitària, Carme Sanmartí; i el coordinador de Vic, Capital de la Cultura Catalana 2016, Marc Comas, han presentat avui la programació d’aquest cicle de debats. Sanmartí, responsable de la programació més acadèmica dels debats, ha manifestat que “els temes que hem escollit són els que creiem imprescindibles per poder situar el lloc i el context en què es troba avui la cultura catalana". Per la seva banda, Comas ha posat de relleu la voluntat que sigui un debat obert: “volem que siguin uns debats tan participatius com sigui possible, i que se’n puguin recollir les aportacions”. Per últim, Roura ha destacat la presència dels ponents internacionals i ha obert la porta perquè, si els cicles tenen èxit, se’n pugui fer una nova edició en el futur. El cicle l’inaugurarà el rector de la UVic-UCC, Jordi Montaña, el dia 27 d’abril, a les 18.30h., a Can Pau Raba (C. Raval Cortines, 24).

El cicle tindrà una primera part més acadèmica en forma de simposi, que es concentrarà els dies 27, 28 i 29 d’abril, en què es revisaran diverses perspectives de l’àmbit literari i cultural. Obrirà el cicle una taula rodona sobre els 40 anys del congrés de la cultura catalana. “La història d’un debat: El congrés de la cultura catalana”, de la mà d’Enric Pujol, Patrícia Gabancho i Isidor Marí, moderat per la presidenta de la Fundació Congrés de Cultura de Catalana, Marta Rovira Martínez.

Projectes i experiències

En la segona part del cicle, que tindrà lloc del 3 al 7 de maig, es presentaran projectes i experiències sobre paisatges literaris, el patrimoni adober, l’educació cultural, els museus, la literatura i la música. Totes elles són iniciatives innovadores que permetran reflexionar i debatre sobre cap on va la cultura. Aquest cicle de presentacions compta també amb conferències i activitats paral·leles, organitzades des de diferents entitats. En són un exemple la projecció  del film “El testament de la Rosa”, d’Agustí Villaronga, el dia 28 a l’Espai ETC; la taula rodona “Oportunitats i reptes del món cultural en el context polític actual”, el dia 29 d’abril a les 18h, al temple Romà; o la conferència “Ramon Llull: Qui era? Què feia?”, a càrrec del poeta, filòleg i catedràtic de la UAB, Jaume Medina.