Martin Dougiamas: ‘L’educació és compartir i aprendre conjuntament’
La UVic-UCC ha investit aquest migdia Martin Dougiamas com a sisè Doctor Honoris Causa de la Universitat. Dougiamas és el creador del programari lliure Moodle, la plataforma de col·laboració, construcció en equip i interacció més utilitzada en el món de l’educació en els darrers temps. En el parlament d’acceptació del guardó, Dougiamas ha assegurat que sempre s’ha sentit atret per formar part d’accions grupals i que concep l’educació com un procés “per compartir i aprendre conjuntament”.A més, ha explicat que va néixer al desert d’Austràlia i que això va fer que els primers anys d’educació els fes a distància i sense cap professor al costat. Això va fer que es trobés còmode treballant amb suports digitals i va idear un entorn d’aprenentatge flexible per a tothom.
Moodle, eina de socialització de l’ensenyament
El rector de la UVic-UCC, Jordi Montaña, ha assegurat que Dougiamas és el referent internacional en l’àmbit de la innovació col·laborativa en les tecnologies per a l’aprenentatge i li ha agraït que posés “la seva creativitat al servei de tothom per fer evolucionar la societat”. Per a Montaña, Moodle està dissenyat perquè les persones “ens ajudem, creixem i desenvolupem tot el nostre potencial”. En aquest sentit, el padrí del doctorat, el vicerector d’Ordenació Acadèmica, Pere Quer, ha assegurat que Moodle no només ha permès l’ensenyament a distància, sinó que ha situat l’estudiant al centre, ha millorat l’ensenyament i l’ha “socialitzat, ja que ha permès que hi accedissin persones amb necessitats molt diverses”.
L’elogi a Dougiamas l’han fet els professors de la UVic-UCC Richard Samson i Marcos Cánovas. Tots dos han repassat la figura de Dougiamas com a programador i pedagog i han destacat les seves qualitats humanes: generositat, humilitat, integritat i capacitat innovadora. Uns valors que també recullen els missatges d’agraïment que ha rebut la pàgina web www.thanksmartin.net impulsada per la UVic-UCC i que el director executiu del projecte Diversity, Javier Leiva, ha presentat durant l’acte. El projecte Diversity té per objectiu digitalitzar els serveis de la UVic-UCC per adaptar-los al nou entorn tecnològic i social. La Universitat és pionera en l’ús de Moodle, no només per a afers acadèmics i de docència, sinó també en la gestió administrativa de projectes com el control de documentació o les reunions de direcció o de coordinació.
Vic, ciutat universitària i educadora
La presidenta de la Fundació Universitària Balmes i alcaldessa de Vic, Anna Erra, ha recordat que Vic és “ciutat educadora per esdevenir una gran ciutat”. Com a professora que és, ha volgut felicitar Dougiamas per la seva plataforma i ha animat els professors universitaris a “assumir el gran repte de formar els nous educadors”. Des del Departament d’Ensenyament de la Generalitat, Antoni Massegú ha celebrat la decisió de la UVic-UCC de concedir el reconeixement a Dougiamas i ha destacat el paper de Moodle en el procés d’aprenentatge a les escoles catalanes.
Un cop acabat l’acte, Dougiamas s’ha reunit amb unes 120 persones de 7 centres educatius catalans per compartir experiències i coneixements sobre l’ús del Moodle. Els centres són els IES Lluís de Peguera de Manresa, Jaume Callís de Vic, Santa Coloma de Farners de la Selva, Col·legi Sant Josep de Sant Hilari Sacalm, Insitut Pere Barnils i escola Sagrats Cors de Centelles.
Martin Dougiamas, programador i pedagog
Martin Dougiamas (1969, Western, Australia) ha treballat principalment en el context de l’educació superior. Des que va treure la primera versió de Moodle l’any 2002 ha mantingut el seu paper de líder, director i programador principal de la plataforma i ha combinat els seus dots de programador amb una visió pedagògica constructivista. Ha sabut fer créixer a l’entorn del projecte una de les comunitats de programari lliure més potents i ja compta amb un miler de desenvolupadors a arreu del món. Dougiamas publica principalment al seu espai web personal i a les plataformes electròniques de Moodle, i té milers de citacions a revistes indexades.
Actualment, Moodle compta amb més de 65.000 plataformes registrades arreu del món i 81 milions d’usuaris. A Catalunya hi ha quasi 400.000 usuaris de 1.300 escoles de secundària i 300 de primària.
Podeu veure totes les imatges de l’acte d’investidura.