Anna Comet: “Les curses d’alta muntanya tenen un component emocional molt estimulant”

La filosofia que hi ha al darrere de les curses d’alta muntanya és l’estímul que ha conduït molts corredors amateurs a participar-hi en els darrers anys. Aquesta és l’explicació que van trobar a la popularització d’aquestes proves la corredora de muntanya, Anna Comet; l’atleta i entrenador, Pau Bartoló; el professor del grau de CAFE, Gil Orriols; i el responsable de màrqueting d’AMER Sports, Pau Yilla. Els quatre ponents, professionals dedicats al món de l’esport des de diverses àrees professionals, van participar ahir en una taula rodona a l’Aula Magna de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC).

Comet, que s’ha proclamat guanyadora de les dues darreres edicions de la Everest Trail Race, va iniciar la seva trajectòria com a corredora de muntanya després d’una extensa carrera dedicada a l’esquí. En les curses, explica, hi ha trobat “un component emocional molt estimulant”. “Cada prova em desperta uns sentiments, unes sensacions, que són una addicció”, afegia. Comet es va queixar de les dificultats que hi ha a Catalunya per professionalitzar l’esport de muntanya i va agrair a les marques, com Salomon d’AMER Sports, el seu esforç per contribuir a difondre’l. “Els corredors catalans tenen molt nivell i hi ha casos paradigmàtics com el d’en Kilian Jornet, però encara costa que se’ns reconegui”, va denunciar.

En la taula rodona, Comet i Bartoló, els dos ponents que es dediquen de manera professional a la competició, també van explicar com planifiquen les curses per rendir al màxim nivell. “Si faig sessions molt llargues a una alta intensitat, enlloc d’avançar en el meu rendiment, retrocedeixo”, va explicar l’atleta osonenca, tot i que considera que no hi ha fórmules infal·libles: “cada esportista és un món i el més important és que cadascú es conegui a si mateix”. Bartoló comparteix l’opinió de Comet i va afegir la importància de l’element motivacional. “És vital que cada persona se senti còmoda i animada”, va explicar el corredor i entrenador d’esportistes com Núria Picas o Marc Coma.

Al seu torn, Orriols i Ylla van analitzar el boom dels corredors amateurs des de la seva àrea de coneixement. El professor de la UVic-UCC va subratllar els valors que l’esport permet explotar. “La gent que corre connecta amb una essència humana gairebé ancestral: persegueix l’esforç, la superació, el patiment”, va afirmar. Ylla, per la seva banda, va explicar l’estratègia de la seva empresa a l’hora de potenciar esdeveniments esportius que esdevinguin pols d’atracció de nous corredors.

La taula rodona ha estat organitzada i moderada pel professor Jordi Coma, que dirigeix la coordinació pedagògica de les assignatures de rendiment de CAFE. Des de fa tres anys, el seu departament promou col·loquis amb professionals de renom per generar espais de reflexió al voltant de temes relacionats amb la pràctica de l’esport. L’augment considerable que s’ha registrat els darrers anys del número de corredors amateurs que participen en proves molt exigents físicament ha animat Coma a centrar la tercera edició del cicle en la relació entre rendiment i salut.