La UVic-UCC participarà en el desenvolupament del prototip de Moodle de competències bàsiques a les escoles catalanes
30.03.2016
La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya col·laborarà amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya en l’aplicació del prototip de Moodle de competències bàsiques a les escoles catalanes. La consellera d’Ensenyament Meritxell Ruiz ha anunciat aquest compromís després de reunir-se amb el creador de Moodle, Martin Dougiamas, i el rector de la UVic-UCC, Jordi Montaña. Ruiz que ha explicat que Dougiamas ha convidat a la Generalitat a utilitzar el prototip del programari lliure pel desenvolupament de les competències, ha assegurat que “Catalunya serà, juntament amb la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, pionera en l’aplicació d’aquest prototip pel desenvolupament de les competències bàsiques dels alumnes”. Aquesta prova pilot s’aplicarà a partir del mes de setembre en alguns centres catalans que encara estan per decidir.
Dougiamas, que és a Catalunya per ser investit demà, dijous, Doctor Honoris Causa per la UVic-UCC, ha explicat que aquest prototip ”és una demanda de la comunitat educadora internacional que Moodle ha inclòs en el seu nucli i seran els professors i estudiants els qui faran que tingui èxit”. Aquest prototip és un model que parteix de llistes que van de competències generals fins a les més específiques, de manera que cada estudiant tindrà al Moodle el seu propi pla d’aprenentatge que desnvoluparà a través de diferents tasques.
La UVic-UCC, pionera en l’ús de Moodle de forma transversal
El rector de la UVic-UCC, Jordi Montaña, ha explicat que la Universitat posarà a disposició de la Generalitat tot el seu coneixement sobre Moodle per col·laborar amb l’aplicació d’aquesta prova pilot. La UVic-UCC és pionera en l’ús de Moodle, no només per afers acadèmics i de docència, sinó també en la gestió administrativa de projectes com el control de documentació o les reunions de direcció o de coordinació. Segons Montaña, “el programari lliure Moodle ha permès que cada alumne de la Universitat es pugui personalitzar l’educació en funció de les seves necessitats, realitats o situació”.
La Universitat, amb la investidura de Dougiamas com a Doctor Honoris Causa, li reconeix el seu paper com a creador de la plataforma de programari lliure que fomenta l’aprenentatge cooperatiu i constructiu. A més, la investidura s’emmarca en el projecte Diversity que està impulsant la UVic-UCC i que té per objectiu digitalitzar els serveis de la Universitat per adaptar-los al nou entorn tecnològic i social. Segons Montaña “amb el projecte Diversity volem liderar l’ús de les noves tecnologies a la Universitat tant en l’àmbit acadèmic com en el de gestió”. Per això ha creat, fa un mes, la seva app de Moodle que facilita l’aprenentatge i les gestions acadèmiques a la UVic-UCC. Des de llavors ja hi ha més de 2.000 usuaris d’aquesta aplicació lliure.
Martin Dougiamas, programador i pedagog
Martin Dougiamas (1969, Perth, Western Australia) ha explicat que Espanya és el segon país del món amb més usuaris de Moodle i Catalunya n’és la comunitat amb més implantació. Per això, ha afirmat que “Catalunya és interessant per a Moodle pels prototips específics”. Moodle compta amb 81 milions d’usuaris a tot el món, dels quals 4 milions són mestres i docents, segons dades de la conselleria. A Catalunya hi ha quasi 400.000 usuaris de 1.300 escoles de secundària i 300 de primària.
Dougiamas ha treballat principalment en el context de l’educació superior. Des que va treure la primera versió de Moodle l’any 2002 ha mantingut el seu paper de líder, director i programador principal de la plataforma i ha combinat els seus dots de programador amb una visió pedagògica constructivista. Ha sabut fer créixer a l’entorn del projecte una de les comunitats de programari lliure més potents del món i ja compta amb un miler de desenvolupadors. Dougiamas publica principalment al seu espai web personal i a les plataformes electròniques de Moodle, i té milers de citacions a revistes indexades.