La UVic-UCC se suma als actes del Dia Mundial de la Salut Mental

Representants de la Taula de Salut Mental i Addiccions d'Osona i el Lluçanès

La UVic-UCC se suma als actes del Dia Mundial de la Salut Mental

La Taula de Salut Mental i Addiccions d’Osona i el Lluçanès, a través de la Comissió del Dia Mundial de la Salut Mental i amb el suport de diverses entitats del territori, entre les quals hi ha la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), ha organitzat una programació durant el mes d'octubre amb l'objectiu de sensibilitzar la ciutadania sobre la importància de la salut mental, coincidint amb el Dia Mundial de la Salut Mental, que es commemora el 10 d’octubre. Aquests actes pretenen promoure la conscienciació i reduir l’estigma associat als trastorns mentals, tot utilitzant l’expressió artística com a eix vertebrador.

La programació se centra en l'art com una eina d’expressió personal i de recuperació. Artistes vinculats a la salut mental participaran en diferents activitats, oferint així una plataforma per donar visibilitat a les seves experiències creatives. Amb el lema “Art i Salut mental”, es vol destacar l'impacte positiu que la creativitat té en els processos de recuperació de les persones amb problemes de salut mental i addiccions, i reconèixer el valor terapèutic que aporta. Mitjançant formes d’expressió com la música, la dansa o la pintura, es busca connectar amb les emocions i facilitar el processament d'experiències complexes relacionades amb la salut mental.

Enguany, la programació serà de lliure accés i començarà el pròxim divendres, 11 d'octubre, a les 17.30 h, a la plaça del Carbó de Vic. L’acte central d’aquest renovat cicle sobre art i salut mental serà un espectacle obert a la ciutadania i s’allargarà fins a les 21 h amb la participació de diversos artistes com Paula Valls, Judit Puigdomènech, Carla Alcàntara, i Adrià Ballús.

Un dels actes del programa serà el Dixit Vic (UVic-UCC), el dijous 17 d’octubre a les 17 h. Queralt Prats Bruguera, fundadora d'ARTransforma, compartirà com l'art pot ser una eina d'inclusió social per a persones amb problemes de salut mental. La sessió, que es podrà seguir per via telemàtica, oferirà exemples pràctics de projectes artístics-socials que promouen la participació i la creativitat com a mecanismes de transformació. Les inscripcions es poden formalitzar en aquest enllaç.

Les entitats que formen la Taula de Salut Mental d’Osona i el Lluçanès coincideixen en què el nou format ha de servir per trencar estereotips, donar veu als artistes, i fer que els seus missatges contribueixin a reduir els prejudicis sobre la salut mental, alhora que es promou la inclusió i la diversitat.

Sobre la Taula de Salut Mental i Addicions d'Osona i el Lluçanès

La Taula és un espai de coordinació i treball conjunt entre diferents institucions, serveis i entitats del territori per donar resposta als reptes de la salut mental i les addiccions en ambdues comarques. Presidida pel consorci d’Osona d’Acció Social, compta amb la participació de nombroses entitats del territori de manera que múltiples sectors hi estan representats (social, salut, educació, justícia, etc.).

La Taula compta amb la Comissió del Dia Mundial de la Salut Mental, que és la responsable d’organitzar el programa d’actes per aquesta cita. Entre els membres de la comissió hi trobem, a més a més de la UVic-UCC, l’Agència de Salut Pública de Catalunya, l’EAP Vic Sud, l’EAP Osona Sud – Alt Congost, Fundació L’Esguard, l’Institut Català de la Salut, Osonament i Osona Salut Mental-Consorci Hospitalari de Vic.