Els ajuts a treballs de recerca de Batxillerat de la Càtedra de l’Aigua premien dos projectes sobre els microplàstics i la contaminació per radó

La Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar, impulsada per l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm i dirigida per la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i la Universitat de Girona (UdG), ha concedit els dos nous ajuts a treballs de recerca de Batxillerat corresponents a la darrera convocatòria d’aquesta beca anual. Els premiats són, per una banda, Josep Farrés Palomeras, de l’Institut Anton Busquets i Punset, amb el treball “Estudi de la contaminació per radó a Sant Hilari Sacalm”. Per una altra banda, Maria Aguilera Masnou, de l’Institut Montsoriu d’Arbúcies, amb el projecte “Els microplàstics a la riera d’Osor."

Els guanyadors han estat escollits d’entre els quatre treballs presentats, procedents de diferents instituts de secundària de les Guilleries i zones properes. Ambdós tenen ara tot un curs acadèmic per desenvolupar el projecte, amb la tutorització de personal docent i investigador de les universitats vinculades a la Càtedra. En el cas de Josep Farrés, el seu tutor serà el Dr. Carles Roqué, del Centre de Geologia i Cartografia Ambientals de la UdG, mentre que Maria Aguilera comptarà amb el seguiment de la Dra. Meritxell Abril i el Dr. Lorenzo Proia, del Centre Tecnològic BETA de la UVic-UCC.

Els ajuts tenen, a més, una dotació econòmica total de 400 euros destinats a la realització del projecte de recerca. Els estudiants presentaran els resultats en una conferència oberta al públic, que es farà coincidir amb la celebració del proper Dia Mundial de l’Aigua, el març de l’any que ve. Des de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar, han valorat molt positivament la concessió d’aquets premis, “sobretot si tenim en compte el moment de trasbals que es vivia en el moment de la seva presentació, a finals d’aquest darrer curs escolar, i en ple context d’emergència sanitària a causa de la Covid-19”, explica Marc Ordeix, codirector de la Càtedra juntament amb David Soler.

Els ajuts tenen l’objectiu de despertar i potenciar les vocacions investigadores. S’hi poden presentar alumnes que estiguin cursant els estudis de Batxillerat en qualsevol centre d’educació secundària, i que vulguin orientar el seu projecte de recerca en les diferents línies de treball de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar i l’àmbit territorial de les Guilleries. Més en concret, explica Soler, “estimulen els estudiants a desenvolupar treballs centrats en l’estudi del patrimoni natural i cultural de les Guilleries, especialment els referits a temàtiques d’aigua i natura”.

La Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar té com a objectiu generar, difondre i transferir coneixement sobre el patrimoni natural de les Guilleries, amb la finalitat d’ajudar a desenvolupar un model de gestió territorial sostenible en el marc d’aquest espai natural. En concret, les línies de treball que es desenvolupen s’emmarquen en la temàtica del patrimoni natural, treballant principalment amb l’aigua, el territori i la biodiversitat.