S’aprova l’actualització del Model de formació de la UVic-UCC
El Consell de Govern de la UVic-UCC va aprovar, el 25 de setembre passat, l’actualització del Model de formació de la UVic-UCC, el document de referència que defineix el marc general dins el qual es desenvolupa la docència en el conjunt de la UVic-UCC. Aquesta és la segona actualització del Model, que es va aprovar inicialment el 2013 i es va modificar el 2018.
El document actual segueix la mateixa estructura que les versions anteriors. En primer lloc, s’hi defineixen els principis pedagògics generals de la UVic-UCC. Tot seguit, s’hi recullen els principis metodològics que s’apliquen per implantar-lo, i finalment, s’hi ofereix una orientació sobre quin tipus d’avaluació es prioritza. Com a novetat, incorpora dues guies en forma d’annex.
Necessitat d’actualització del Model
Com assenyala la vicerectora d’Ordenació Acadèmica (VOA), Àngels Pinyana, aquesta actualització respon a l’interès de “desenvolupar un model de docència propi, singular i innovador, que combini adequadament l’ensenyament presencial i virtual”, tenint presents els canvis tecnològics, la tipologia d’estudiants universitaris, les necessitats socials i els canvis de models professionals. Per tant, afegeix que vol ser un model “que doni resposta als requeriments de la societat i que creï entorns formatius que s’adaptin a les necessitats individuals de l’estudiantat”, alhora que “permeti superar barreres geogràfiques, de desplaçament, de disponibilitat, d’horari i de calendari”.
D’altra banda, la vicerectora comenta que l’actualització també és fruit de l’evolució de la mateixa UVic-UCC: “la institució és diferent de la del 2017 i calia actualitzar el model per tal que tots els centres de la UVic-UCC el consideressin com a propi”. En aquest sentit, comenta que “hem treballat conjuntament amb els representants de tots els centres i tots els nivells de formació, des de cicles formatius, passant per la formació de graus i màsters universitaris, i arribant als doctorats”.
Principals canvis i voluntat del document
Els canvis més rellevants en el document tenen a veure amb la incorporació de dos annexos, segons indica l’adjunt al VOA per als Afers Acadèmics, Ramon Reig, “que van ser aprovats per la Comissió Acadèmica i que es volen mantenir actualitzats de manera independent al Model de formació, però sempre inspirats en ell”. Un és la “Guia per als per als equips responsables de la confecció de memòries dels estudis”, que recull el catàleg de metodologies docents, el catàleg d’activitats formatives i el catàleg dels sistemes d’avaluació, que són a la base del disseny i desenvolupament de qualsevol estudi. L’altre és la “Guia per a les modalitats d’impartició de les titulacions universitàries a la UVic-UCC: els graus i màsters semipresencials i virtuals”.
Com a novetat respecte a la versió anterior, l’adjunt al VOA també destaca que el Model de formació 2024 “incorpora la visió semipresencial i virtual no només com a forma d’organització, sinó també en els principis pedagògics i metodològics”, alhora “que posa l’accent en la simplificació i clarificació respecte als models anteriors, sense trair l’esperit que tenim ben arrelat i que ens defineix com a universitat”.
Ramon Reig també indica que la voluntat del document és que sigui un marc de referència per al conjunt de la comunitat universitària. Alhora, assenyala que ha de ser un document de consulta sintètic per als diferents equips professionals quan treballen en el disseny, el desplegament o la reflexió sobre com fer la docència en les diferents etapes formatives, tenint en compte el vincle amb la recerca, el món professional o el compromís de la institució amb la societat, “sense oblidar mai l’alumnat, com a centre sobre el qual gira tot el model”.
La comissió que s’ha encarregat d’actualitzar el Model de formació, l’han format Juan Jesús Arrausi, Josep Ayats, Sílvia Mas, Eulàlia Massana, Marta Otero, Isabel Pardillo, Olga Pedragosa, Àngels Pinyana, Antoni Portell, Ramon Reig i Richard Samson. També s’hi han recollit suggeriments i esmenes de la Comissió Acadèmica de la UVic-UCC, dels representants del Consell d’Estudiants, i de la resta de la comunitat universitària.
Notícies
Bones festes i feliç 2025!
Des de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) us desitgem unes bones festes de Nadal i els millors desitjos per al 2025. Ens tornarem a trobar el dia 7 de gener.
La UVic-UCC investirà doctora ‘honoris causa’ la lingüista Teresa Cabré Castellví
El pròxim 5 de març, la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) investirà doctora honoris causa la lingüista i presidenta de l’Institut d’Estudis Catalans Teresa Cabré Castellví (Argentera, Baix Camp, 1947). L’atorgament de la màxima distinció de la UVic-UCC a Teresa...
El Centre Tecnològic BETA de la UVic-UCC compleix 10 anys ampliant espais i en ple procés de transformació per esdevenir una fundació
El Centre Tecnològic BETA (Biodiversitat, Ecologia i Tecnologia Ambiental i Alimentària) de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) celebra 10 anys com a referent en sostenibilitat del món rural. Fundat el novembre de 2014, en aquesta dècada el centre ha destacat...
Mor Federico Mayor Zaragoza, doctor ‘Honoris Causa’ de la UVic-UCC
Ha mort a l’edat de 90 anys, Federico Mayor Zaragoza, doctor Honoris Causa de la UVic-UCC. Va ser director general de la UNESCO entre 1987 i 1999 i ministre d'Educació i Ciència a principis dels anys 80, en el govern de Leopoldo Calvo-Sotelo.Va...