S’aprova l’actualització del Model de formació de la UVic-UCC
El Consell de Govern de la UVic-UCC va aprovar, el 25 de setembre passat, l’actualització del Model de formació de la UVic-UCC, el document de referència que defineix el marc general dins el qual es desenvolupa la docència en el conjunt de la UVic-UCC. Aquesta és la segona actualització del Model, que es va aprovar inicialment el 2013 i es va modificar el 2018.
El document actual segueix la mateixa estructura que les versions anteriors. En primer lloc, s’hi defineixen els principis pedagògics generals de la UVic-UCC. Tot seguit, s’hi recullen els principis metodològics que s’apliquen per implantar-lo, i finalment, s’hi ofereix una orientació sobre quin tipus d’avaluació es prioritza. Com a novetat, incorpora dues guies en forma d’annex.
Necessitat d’actualització del Model
Com assenyala la vicerectora d’Ordenació Acadèmica (VOA), Àngels Pinyana, aquesta actualització respon a l’interès de “desenvolupar un model de docència propi, singular i innovador, que combini adequadament l’ensenyament presencial i virtual”, tenint presents els canvis tecnològics, la tipologia d’estudiants universitaris, les necessitats socials i els canvis de models professionals. Per tant, afegeix que vol ser un model “que doni resposta als requeriments de la societat i que creï entorns formatius que s’adaptin a les necessitats individuals de l’estudiantat”, alhora que “permeti superar barreres geogràfiques, de desplaçament, de disponibilitat, d’horari i de calendari”.
D’altra banda, la vicerectora comenta que l’actualització també és fruit de l’evolució de la mateixa UVic-UCC: “la institució és diferent de la del 2017 i calia actualitzar el model per tal que tots els centres de la UVic-UCC el consideressin com a propi”. En aquest sentit, comenta que “hem treballat conjuntament amb els representants de tots els centres i tots els nivells de formació, des de cicles formatius, passant per la formació de graus i màsters universitaris, i arribant als doctorats”.
Principals canvis i voluntat del document
Els canvis més rellevants en el document tenen a veure amb la incorporació de dos annexos, segons indica l’adjunt al VOA per als Afers Acadèmics, Ramon Reig, “que van ser aprovats per la Comissió Acadèmica i que es volen mantenir actualitzats de manera independent al Model de formació, però sempre inspirats en ell”. Un és la “Guia per als per als equips responsables de la confecció de memòries dels estudis”, que recull el catàleg de metodologies docents, el catàleg d’activitats formatives i el catàleg dels sistemes d’avaluació, que són a la base del disseny i desenvolupament de qualsevol estudi. L’altre és la “Guia per a les modalitats d’impartició de les titulacions universitàries a la UVic-UCC: els graus i màsters semipresencials i virtuals”.
Com a novetat respecte a la versió anterior, l’adjunt al VOA també destaca que el Model de formació 2024 “incorpora la visió semipresencial i virtual no només com a forma d’organització, sinó també en els principis pedagògics i metodològics”, alhora “que posa l’accent en la simplificació i clarificació respecte als models anteriors, sense trair l’esperit que tenim ben arrelat i que ens defineix com a universitat”.
Ramon Reig també indica que la voluntat del document és que sigui un marc de referència per al conjunt de la comunitat universitària. Alhora, assenyala que ha de ser un document de consulta sintètic per als diferents equips professionals quan treballen en el disseny, el desplegament o la reflexió sobre com fer la docència en les diferents etapes formatives, tenint en compte el vincle amb la recerca, el món professional o el compromís de la institució amb la societat, “sense oblidar mai l’alumnat, com a centre sobre el qual gira tot el model”.
La comissió que s’ha encarregat d’actualitzar el Model de formació, l’han format Juan Jesús Arrausi, Josep Ayats, Sílvia Mas, Eulàlia Massana, Marta Otero, Isabel Pardillo, Olga Pedragosa, Àngels Pinyana, Antoni Portell, Ramon Reig i Richard Samson. També s’hi han recollit suggeriments i esmenes de la Comissió Acadèmica de la UVic-UCC, dels representants del Consell d’Estudiants, i de la resta de la comunitat universitària.
Notícies
Un projecte europeu coordinat per la UVic-UCC estudiarà com millorar l’atenció a la incontinència urinària a les residències de gent gran
La incontinència urinària afecta més de 55 milions de persones a tot Europa. A les residències de gent gran la pateixen més del 60-75 % dels residents. Considerada tradicionalment com una síndrome geriàtrica, repercuteix en la qualitat de vida (física, emocional i social) de les...
Ángel Honrado, CEO de l’empresa We Do, guanya el “Concurs de Monòlegs del Club de la Ciència”, que s'ha fet avui a la UVic-UCC dins la Setmana de la Ciència
Ángel Honrado, CEO i project manager de l’empresa We Do, amb un monòleg sobre el virus del Papil·loma Humà (VPH), ha guanyat la sisena edició del “Concurs de Monòlegs del Club de la Ciència”, que ha tingut lloc aquest matí al Paranimf de la Universitat...
Dos estudiants de Multimèdia. Aplicacions i Videojocs de la UVic-UCC, guardonats als Premis Ludi 2024
Unai Estavillo i Montserrat Estivill, estudiants del grau en Multimèdia. Aplicacions i Videojocs de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), i Natàlia Pérez, del Centre d'Estudis Politècnics, van ser guardonats ahir en els Premis Ludi 2024, que impulsa 3Cat, un certamen...
Eva Baltasar: “Valoro la pau que em dona escriure el que vull, agradi o no agradi”
L’escriptora Eva Baltasar va cloure ahir el primer cicle de Conferències al Paranimf, dedicat a “Dones i literatura”. Acompanyada de la llibretera i periodista Marta Simon, la primera autora en llengua catalana que ha arribat a finalista al prestigiós premi International Booker Prize amb la...