La UVic-UCC oferirà el grau en Global Studies, dos cicles formatius de grau superior i un màster nous el curs 2024-2025
La Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) posarà en marxa el curs 2024-2025 el nou grau en Global Studies, que s’impartirà a la Facultat d’Empresa i Comunicació (FEC) i que se sumarà a les 41 titulacions actuals. Entre les novetats del pròxim curs, que es presentaran del 13 al 17 de març al Saló de l’Ensenyament, hi ha dos nous cicles formatius de grau superior (CFGS) al Campus Vic: Realització de Projectes d’Audiovisuals i Espectacles, i Educació Infantil amb Especialitat en Pedagogia Montessori, ambdós integrats als espais del campus universitari. També destaquen, en formació de postgrau, l’estrena del màster universitari en Recerca Participativa en Salut, quatre nous màsters a Elisava, de formació permanent, i l’impuls, per part de l’Escola de Postgrau de la UVic, d'una nova oferta de formacions microcredencials per donar resposta a les necessitats del mercat laboral. A UManresa, es desplegarà el segon curs del grau en Gestió de la Societat Digital, que comportarà la posada en marxa de les pràctiques remunerades en empreses.
Global Studies, un grau amb mirada internacional
El grau en Global Studies formarà professionals preparats per interaccionar en el context internacional, fent-los capaços de comprendre i analitzar críticament els reptes globals; d’identificar els actors polítics, socials i econòmics d’àmbit internacional; d’analitzar els reptes de la societat des d’un punt de vista social, i de treballar en entorns multiculturals vinculats a organitzacions de perfil internacional, entre altres competències. El nou grau disposarà de 40 places, s’impartirà 100 % en anglès, oferirà formació d’una segona llengua (francès o xinès) i tindrà mobilitat obligatòria a l’estranger.
La titulació en Global Studies representa un model d’estudis superiors que posen el focus en la interdisciplinarietat de coneixements. Una de les seves fortaleses són les estratègies que s’ofereixen als estudiants per adaptar-se a la complexitat d’un món canviant, globalitzat i connectat, i l’amplitud de disciplines que s’aborden per afrontar els reptes actuals i de futur. El seu objectiu és formar persones preparades per comprendre els fenòmens actuals —migracions, canvi climàtic, guerra i violència, desigualtats econòmiques o de gènere, pandèmies, etc.— i capaces de treballar per a una transformació social. En aquest sentit, s’adreça, especialment, a persones interessades a analitzar la globalitat i a assessorar empreses o entitats en la presa de decisions estratègiques, ja sigui des de l’àmbit del comerç, les relacions diplomàtiques o la cooperació internacional, entre altres.
En relació amb la nova titulació, Josep Burgaya, degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació, en la qual s’impartirà, valora que “es tracta d’un grau de futur, ja que cada vegada es necessitaran més professionals multidisciplinaris que interpretin els reptes internacionals i siguin actors dels canvis”. En la mateixa línia, la vicerectora d’Ordenació Acadèmica, Àngels Pinyana, assegura que “actualment els graus requereixen una necessària profunditat de coneixements, però alhora es treballa per donar-los un enfocament interdisciplinari”. Segons ella, a més, “aquesta visió interdisciplinària s’aplica també entre diferents graus i àrees de coneixement de la UVic-UCC, d'acord amb la versatilitat de perfils que reclama la societat”.
Es flexibilitza el moment d'assoliment de les PAP
Una de les principals novetats per al curs que ve és que per accedir al grau en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport (CAFE) i al doble grau CAFE/MEP (Mestre d'Educació Primària) no serà necessari superar prèviament les proves d’aptitud personal (PAP). En el cas dels graus en Mestre, la UVic-UCC està en procés de flexibilitzar el moment d'assoliment de les PAP a partir del curs 2024-2025. Els estudiants s'hauran d'examinar de les PAP, però en el cas de no aprovar-les abans d'iniciar el grau, podran cursar-lo igualment i les hauran de superar en el transcurs dels estudis. A més, aprovar la convocatòria pública de les PAP serà condició indispensable per aprovar dues assignatures de primer curs.
En els estudis de Mestre en Educació Infantil i Mestre d’Educació Primària de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP) el pròxim curs es consolidaran projectes autònoms plenament refermats com Escola i universitat (EU) i Mentoria i identitat docent (MID). A UManresa, una de les novetats de Mestre d’Educació Infantil serà la consolidació del treball de competències transversals a partir d’un treball cooperatiu sobre els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) que s’ha iniciat aquest curs.
Altres novetats als estudis de grau
El curs 2024-2025 serà el curs en què culminarà el desplegament total dels graus d’Elisava, de manera que tots els seus estudiants, de primer a quart, ja ho seran de la UVic-UCC. Al Campus Manresa, començarà el segon curs del grau en Gestió de la Societat Digital, on es posaran en marxa les pràctiques remunerades en empreses a partir d’estades incloses al programa Prèmium. Aquest programa, transversal a tots els estudis d’Empresa d’UManresa, permet adquirir competències professionals transversals que milloren l’ocupabilitat dels estudiants, l’acosten al teixit empresarial, faciliten la seva inserció laboral i li permeten finançar fins al 70 % del cost total dels estudis. A la Facultat de Medicina, s’iniciarà el desplegament del segon curs del grau en Odontologia i del grau propi en Audiologia General.
Un altre aspecte a destacar del curs 2024-2025, com a projecte estratègic de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar (FCSB), serà el desplegament de l’aprenentatge interprofessional entre l’estudiantat de diferents graus de la facultat. Amb aquesta mateixa idea, a partir del pròxim curs, els estudis de Ciències de la Salut de Manresa (graus d’Infermeria, Podologia, Fisioteràpia i Medicina) també faran un pas més en l’aprenentatge en entorns interprofessionals al Centre d’Innovació en Simulació (CISARC). Per altra part, la FCSB oferirà mentoratge a tots els estudiants de primer de tots els graus de la facultat, s’obrirà la possibilitat que els estudiants puguin fer el seu treball final de grau (TFG) en grup, i es participarà en un nou Blended Intensive Programme (BIP) internacional en l’àmbit de l’alimentació i la sostenibilitat enfocat a la transició proteica.
Entre les novetats del curs que ve, també s’hi compta la implementació d’un pla d’accions per potenciar les competències transversals de comunicació oral i escrita a tots els graus de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries (FCTE) i el desplegament de projectes col·laboratius amb universitats estrangeres perquè tots els estudiants tinguin una experiència internacional al llarg dels seus estudis. A més a més, es durà a terme un projecte innovador per reforçar els fonaments en matemàtiques dels estudiants d’aquesta facultat.
De manera transversal a tots els graus, el pròxim curs destaca pel desplegament d’un nou programa de gestió de tutories, més eficient i individualitzat, per a tots els estudiants de primer curs. En l’àmbit de l’atenció a l’estudiant, el Servei de Suport a l’Estudiant (SSE) de la universitat, ja consolidat, ampliarà els seus serveis amb la incorporació d’un nou psicòleg, que se sumarà als quatre professionals actuals que atenen els problemes psicològics i psicopedagògics dels estudiants de la UVic-UCC. “L’objectiu de la universitat és fer un acompanyament als estudiants, especialment als de primer curs, en l’àmbit de la docència, oferint-los suport individualitzat, i també en un àmbit rellevant com és el de la salut i el benestar personal”, explica Àngels Pinyana, vicerectora d’Ordenació Acadèmica de la UVic-UCC.
Dos nous CFGS
La UVic-UCC ampliarà, el curs que ve, l’oferta de cicles formatius de grau superior (CFGS) que imparteix al seu Campus Vic. Als cinc que ja ofereix fins ara, el Campus Professional n’incorporarà dos de nous. Un serà el de Realització de Projectes d’Audiovisuals i Espectacles, pensat per a joves que vulguin aprendre tot el procés de creació audiovisual, des de la producció fins a l’estrena de pel·lícules, sèries, documentals o espectacles. L’altre CFGS serà el d’Educació Infantil amb Especialitat en Pedagogia Montessori, en què els estudiants es formaran per educar nens i nenes de 0-6 anys aplicant la metodologia de desenvolupament autònom i d’exploració activa de la pedadogia Montessori.
Ambdós cicles es desenvoluparan dins el campus universitari de manera integrada amb els graus, amb els quals compartiran aules i instal·lacions, com els Laboratoris de Formació i Recerca d’Educació Infantil, d’una banda, i els platós de televisió i de fotografia i l’estudi de ràdio, de l’altra. Aquests dos cicles formen part del programa 2+3, que facilita el pas cap a la Universitat.
El Campus Professional UManresa ha signat convenis de col·laboració amb empreses i centres de diferents països europeus per assegurar que, a partir del curs vinent, els estudiants dels CFGS de Comerç Internacional i d’Administració i Finances puguin fer les pràctiques a l’estranger. Per als que decideixin fer-les al país s’ha modificat el calendari acadèmic per tal que els períodes d’estada a l’empresa es puguin compactar en jornades de vuit hores, durant mig any, per afavorir la immersió al lloc de treball.
Nous màsters i formacions microcredencials en la formació contínua
En formació de postgrau, el curs que ve la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar (FCSB) posarà en marxa el màster universitari en Recerca Participativa en Salut, que té per objectiu proporcionar als professionals de la salut les eines i els coneixements necessaris per aprofundir en la investigació en salut des d’una perspectiva participativa i integradora, per a una atenció centrada en la persona, des de la infància fins a la vellesa. El màster, que té un enfocament preventiu, de tractament i pal·liatiu, ofereix una visió holística de la salut. S’oferirà en format semipresencial i disposarà de 40 places.
Per altra part, l’Escola de Postgrau de la UVic diversificarà la seva ofertaactual amb una proposta de formacions microcredencials per donar resposta a les noves demandes del mercat laboral. Es tracta de cursos de curta durada, estructurats al voltant d’1 o 3 crèdits ECTS, que certifiquen d’una manera oficial l’adquisició d’habilitats específiques. En aquest moment ja hi ha en marxa quatre programes d’1 crèdit ECTS cadascun: Innovació i Intraprenedoria, Transforma el teu Negoci amb la IA, Soft Skills per a l’Entorn Digital, i Finances Empresarials per a no Financers.
A Elisava, Facultat de Disseny i Enginyeria, el pròxim curs s’oferiran quatre nous màsters, de formació permanent, tots en anglès. Un serà el master in Creativity and Design Leadership, que combina el lideratge, el disseny i la creativitat per desenvolupar habilitats de direcció al sector creatiu. Un altre és el master in Algorithmic and Networked Photography, que aprofundeix en el món de les imatges digitals i la cultura visual en línia, i proporciona coneixement sobre la post-fotografia, les imatges IA, la machine vision i la fotografia sintètica. El tercer programa, màster en Disseny Crític, ofereix eines per utilitzar el pensament crític per tal de promoure un canvi en la societat, en les ciutats i en el medi ambient. Finalment, el màster en Disseny per a l’Experimentació Digital, en què s’aprofundirà en els límits del disseny i la innovació digital a partir de la cultura d’internet, l’ètica digital i l’ètica del disseny, l’accessibilitat digital, etc.
Pel que fa a l’Escola de Doctorat, el curs que ve reforçarà el seu pla formatiu, adreçat als doctorands i directors de tesi de l’Escola, a partir de la seva oferta acadèmica de deu programes de doctorat, que suposaran per a l’any que ve 101 places de nou accés i que se sumaran als 370 doctorands i doctorandes actuals. A més del programes de doctorat també hi haurà una oferta d’activitats formatives de caràcter específic per programa de doctorat i transversals.
Nous espais i equipaments
Pel que fa a les infraestructures, aquest curs s’ha portat a terme l’ampliació dels espais de la Facultat de Medicina a Vic, que es posaran en marxa de manera progressiva: un laboratori tecnològic (per als graus en Medicina, Odontologia i el grau propi en Audiologia General), un laboratori de preclínica odontològica i l’AudioLab, laboratori especialitzat en audiologia i pioner a l’Estat espanyol. En total s’ha ampliat una superfície de 1.500 m², que també inclou cinc aules noves. A aquests espais, que s’inauguraran formalment aquest abril, el pròxim curs s’hi sumaran noves instal·lacions de la Universitat dins el Consorci Hospitalari de Vic, més de 500 m² per a aules docents i espais de treball per a estudiants de l’àmbit de la salut (Medicina, Infermeria, etc.).
La Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP) tindrà una nova aula/laboratori de Didàctica de les Llengües i la Literatura a la Masia Torre dels Frares, un edifici dedicat exclusivament a educació, que també acollirà el nou CFGS d’educació que s’encetarà el curs que ve. La Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries (FCTE) disposarà d’un nou equipament per desenvolupar experiències immersives en el marc del grau en Multimèdia. Aplicacions i Videojocs. I a la Facultat de Ciències de la Salut i del Benestar (FCSB) es renovarà la tecnologia de l’Àrea de Simulació Clínica Integral —actualitzant-ne el programari i els robots d’alta fidelitat vinculats—, per potenciar les noves tecnologies immersives.
La Casa de Convalescència es dotarà de nous espais per a l’Escola de Doctorat, mentre que la seu d’UGranollers, a Can Muntanyola, es consolidarà amb el trasllat del CFGS de Màrqueting i Publicitat, s’hi faran noves instal·lacions tècniques i s’hi posarà nova maquinària als laboratoris per potenciar el grau en Automoció.
Continuïtat en el sistema de beques
La UVic-UCC continuarà amb la seva oferta de beques de formació oficial universitària, de les quals el curs passat, 2022-2023, es van beneficiar un de cada quatre estudiants. L’import total en beques va ser de 7.568.017 euros, i en ajuts i descomptes, de 3.016.694 euros.
Notícies
Un projecte europeu coordinat per la UVic-UCC estudiarà com millorar l’atenció a la incontinència urinària a les residències de gent gran
La incontinència urinària afecta més de 55 milions de persones a tot Europa. A les residències de gent gran la pateixen més del 60-75 % dels residents. Considerada tradicionalment com una síndrome geriàtrica, repercuteix en la qualitat de vida (física, emocional i social) de les...
Ángel Honrado, CEO de l’empresa We Do, guanya el “Concurs de Monòlegs del Club de la Ciència”, que s'ha fet avui a la UVic-UCC dins la Setmana de la Ciència
Ángel Honrado, CEO i project manager de l’empresa We Do, amb un monòleg sobre el virus del Papil·loma Humà (VPH), ha guanyat la sisena edició del “Concurs de Monòlegs del Club de la Ciència”, que ha tingut lloc aquest matí al Paranimf de la Universitat...
Dos estudiants de Multimèdia. Aplicacions i Videojocs de la UVic-UCC, guardonats als Premis Ludi 2024
Unai Estavillo i Montserrat Estivill, estudiants del grau en Multimèdia. Aplicacions i Videojocs de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), i Natàlia Pérez, del Centre d'Estudis Politècnics, van ser guardonats ahir en els Premis Ludi 2024, que impulsa 3Cat, un certamen...
Eva Baltasar: “Valoro la pau que em dona escriure el que vull, agradi o no agradi”
L’escriptora Eva Baltasar va cloure ahir el primer cicle de Conferències al Paranimf, dedicat a “Dones i literatura”. Acompanyada de la llibretera i periodista Marta Simon, la primera autora en llengua catalana que ha arribat a finalista al prestigiós premi International Booker Prize amb la...