
La Generalitat presenta a la UVic el Màster interuniversitari per a la millora de la formació inicial i permanent dels mestres
La Generalitat ha presentat avui el Màster interuniversitari en Millora dels ensenyaments d’educació infantil i primària, una formació impartida per la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). La presentació ha tingut lloc a Vic a càrrec dels consellers d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, i d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, i dels rectors de la UVic-UCC i la UOC, Jordi Montaña i Josep A. Planell.
El Màster comença de forma pilot amb dues edicions i 50 participants en cadascuna de les edicions. Els mestres participants són docents en actiu de centres educatius de titularitat pública de la Catalunya Central. El principal objectiu del programa és millorar les competències docents i els coneixements dels mestres, i afavorir la innovació educativa per tal que tinguin incidència final en el centre i en els aprenentatges dels alumnes.
El conseller Jordi Baiget ha recordat que es tracta d’una iniciativa conjunta entre Ensenyament i Coneixement “per un dels principals objectius de país: la millora educativa”. En aquest sentit, la consellera Meritxell Ruiz ha destacat que “no som una gota, som rius de docents, administracions i institucions treballant pel canvi i la transformació educatives”. Per la seva banda, el rector Montaña ha destacat que aquest és un màster innovador "que respon als nous requeriments de l'escola, la universitat i la societat", mentre que el rector de la UOC, Josep A. de Planell ha afegit que "estem molt satisfets d'engegar un màster que exemplifica la capacitat de col·laboració que tenim al sistema universitari català".
D’aquesta manera, el Màster defineix les competències dels mestres i els ofereix eines per fer possible el desenvolupament del currículum competencial; i alhora estableix com ha de ser la formació universitària per donar resposta al desenvolupament d’aquestes competències. La millora de les competències dels docents revertirà en la qualitat educativa dels seus propis centres. Així, la consellera Ruiz ha recordat que “la qualitat de l’aula és la qualitat del seus docents”, tal i com esdevé en els sistemes educatius de referència.
Per la seva part, el conseller Baiget ha assegurat que “no n’hi ha prou de formar els mestres per a les escoles que tenim, sinó que és necessari formar els mestres per a les escoles que volem”.
Els àmbits competencials inclosos al programa són, entre altres: competència matemàtica, comunicativa, lingüística i audiovisual, d’autonomia, emocional, social i ciutadana, o artística i cultural. Els participants també hauran de dissenyar i gestionar projectes educatius, fer pràctiques externes i un treball final d’intervenció de millora educativa.
Un màster pioner
Es tracta d'un màster pioner centrat en l'aprenentatge competencial. Es basa en una metodologia globalitzada que concep el mestre com a professional que analitza i reflexiona i s'inspira en l'experiència i pràctiques contrastades d'altres professionals, centres i sistemes educatius. El mestre és, per tant, l’actor principal de la seva formació. Per tot això, s’organitzarà la formació en àmbits competencials en lloc d’assignatures, i l’avaluació es contempla per adquisició de competències i no a través de notes.
Les competències que es pretenen desenvolupar en els mestres són la capacitat d’endegar processos d’aprenentatge basats en els coneixements acadèmics i en les pràctiques educatives; l’impuls i dinamització de la innovació entre els centres i els alumnes, i la organització de la pràctica educativa pròpia per tal d’assolir les competències establertes als currículums. L’objectiu implica no només al mestre participant, sinó al centre al qual pertany, entenent el centre com una escola inclusiva.
El pilot tindrà una durada de dos anys per a cadascuna de les dues edicions, serà semipresencial i es desenvoluparà a través de 60 crèdits. En finalitzar el procés, es preveu la generalització del Màster amb la incorporació de les universitats d’arreu del país que decideixin incorporar-s’hi.
Notícies

La UVic Fest 2025 bat un nou rècord amb més de 3.300 participants
Aquest dissabte 5 d’abril, la UVic ha celebrat una nova edicio de la UVic Fest, la seva jornada de portes obertes que ha comptat amb una gran participació i que, per primera vegada, ha arribat als 3.300 assistents. L’esdeveniment ha combinat informació acadèmica amb...

L’equip de Manyanet Sant Andreu (UAB), campió de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat 2025 de la Xarxa Vives celebrat a la UVic-UCC
La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha estat l’escenari de la gran final de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la Xarxa Vives d’Universitats. Després d’un enfrontament molt disputat, el jurat ha proclamat com a guanyador de...

Eumo publica 'Quan les cançons de casa no sonen a l’escola'
Eumo Editorial acaba de publicar Quan les cançons de casa no sonen a l’escola, un assaig de Marta Comas Sàbat i Alfons Espinosa Miró que aborda la necessitat d'una educació antiracista i inclusiva a les aules. A través d’entrevistes amb docents, alumnes i altres...

Aquest dissabte, la UVic torna a obrir les portes amb la UVic Fest
Aquest dissabte, 5 d’abril, arriba la UVic Fest, la Jornada de Portes Obertes de la UVic, convertida en un autèntic festival. Al llarg del dia, futurs estudiants i les seves famílies podran descobrir de primera mà l’oferta formativa, els serveis i les instal·lacions de...