Vés al contingut

El Laboratori d’Innovació Social i Digital de la UVic-UCC ha promogut actuacions per a la inclusió digital de seixanta persones del barri del Remei de Vic

Núria Homs, Josep Eladi Baños i Núria Simó

El Laboratori d’Innovació Social i Digital de la UVic-UCC ha promogut actuacions per a la inclusió digital de seixanta persones del barri del Remei de Vic

Al barri del Remei de Vic, un 22,9 % de població enquestada no té telèfon mòbil propi i, malgrat que el 92 % disposa de connexió a Internet, tant amb dades de connexió fixa com dades mòbils, només un 56,9 % afirma tenir una bona connexió a Internet. En aquest context, el Laboratori d’Innovació Social i Digital (LISD), creat el 2021 per la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), ha aconseguit establir actuacions que contribueixen a la reducció de la bretxa digital que pateixen els col·lectius més vulnerables d’aquest barri i crear una xarxa de treball estable amb les entitats veïnals. En els últims tres anys, el LISD ha dut a terme deu actuacions, que han facilitat que un total de seixanta persones hagin accedit a una formació digital, i s’ha treballat amb vuit entitats de Vic i Osona, des d’escoles i entitats del tercer sector fins a comunitats religioses.  

Alguns resultats de les investigacions que ha portat a terme el LISD mostren que un 26 % dels joves d’entre 14 i 24 anys, un 17 % del grup de 25-34 anys, un 20 % del grup de 65-74 anys, i un 40 % del grup de més de 75 anys en algun moment de la seva vida han necessitat suport i acompanyament digital i no l’han trobat. Un dels elements clau per analitzar l’ús de les eines digitals són les formes d’aprenentatge. En aquest sentit, el 72 % de les persones entrevistades ha indicat que la forma principal d’aprenentatge ha estat l’autodidacta, principalment per a les persones d’entre 14 i 44 anys (més d’un 80 %). En canvi, només un 30 % de majors de 65 anys n’ha après per ell mateix.  

En relació amb els grups d’edat, en el de les persones més grans de 75 anys, el 80 % han requerit suport per aprendre l’eina per part d’un familiar, seguit del grup de 65-74 anys, en què a un 56 % li ha calgut ajuda en aquesta modalitat. En el rang d’edat de 45-54 anys, el 13 % ha necessitat aquest suport i s’observa que una part d’aquestes persones tenen un perfil sociodemogràfic amb baix nivell d’estudis.  

Fins ara, les accions del LISD s’han dirigit principalment a la població jove, mentre que en un futur estaran orientades a les persones grans, amb una sensibilitat especial per a aquells col·lectius que es troben en situació de vulnerabilitat i en risc d’exclusió social.  

Actuacions per a la inclusió digital 

Les dades de les actuacions dutes a terme pel LISD des que es va crear fins ara s’han donat a conèixer en el marc de la jornada Connectant la UVic al Remei, que s’ha fet aquesta tarda a la Biblioteca Pilarin Bayés de Vic.
A més a més de formacions i tallers, les principals accions del laboratori han estat centrades en propostes d’Aprenentatge i Servei (ApS), que tenen com a objectiu augmentar la participació i la inclusió digital i, alhora, reduir les desigualtats sociodigitals. Els ApS que s’han fet enguany (Trajectòries d’Èxit, Quina Quina i Falca Feminista) s’han dirigit a joves immigrants i s’han fet amb la col·laboració de tres entitats de la ciutat: l’Associació Casal Claret, Vic Jove i la Cooperativa Fera Ferotge. Totes les actuacions del LISD han estat coordinades per Mar Beneyto, Núria Simó, Ramon Reig i Carles Bosch, professorat investigador de la UVic-UCC que forma part de l’equip d’investigació, juntament amb Ivet Leiva, dinamitzadora del laboratori.  

Beneyto ha destacat que “les investigacions i, especialment, les actuacions desenvolupades tenen un gran valor qualitatiu i han impactat en el tipus de relació que mantenen l’alumnat en formació de la Universitat amb la comunitat i viceversa. A través de pràctiques digitals, es treballen valors com el compromís, la responsabilitat i la ciutadania”. En les actuacions i les activitats que s’han dut a terme al LISD hi han participat estudiants del grau en Educació Social de la UVic-UCC, que han valorat molt positivament l’experiència, i també amb agents de la comunitat i el territori. 

Ivet Leiva, dinamitzadora del LISD, ha exposat l’impacte que han tingut les actuacions dutes a terme, que ha valorat com a positiu i útil per enfortir la participació de la Universitat a la comunitat. Segons Leiva, “els resultats de les actuacions d'Aprenentatge Servei mostren que els joves han millorat significativament les seves competències socials i digitals, especialment en la relació interpersonal i en la capacitat de treballar en equip. Aquesta implicació ha repercutit en les entitats locals, millorant els vincles amb la comunitat i promovent una cohesió social més gran”. 

Valoracions del projecte 

En la jornada Connectant la UVic al Remei, hi ha assistit el rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños, que ha destacat el compromís amb el territori i la funció que ha de tenir la universitat a banda de la docència, la recerca i la transferència de coneixement. En aquest sentit, el rector ha dit que “la feina del LISD és una magnífica contribució al compromís social de la universitat” i ha mostrat la seva satisfacció pel treball fet amb la comunitat del barri del Remei. 

Per la seva part, Núria Homs, regidora de Benestar i Família de l’Ajuntament de Vic, ha qualificat el LISD com “un projecte exemplar pel que fa al compromís de la UVic-UCC amb la ciutat", tot argumentant que gràcies a "la recerca, la transferència de coneixement i les accions concretes que desenvolupa, ens aporta valor i evidències que ens ajuden a enfocar i enfortir les polítiques públiques de la nostra ciutat". 

Núria Simó, professora i investigadora de la UVic-UCC, ha comentat en la inauguració de la jornada que “aquest projecte ha apropat la comunitat universitària a la ciutat i ofereix oportunitats educatives digitals fent xarxa amb les entitats del Remei”. També ha destacat que el LISD és un exemple de transferència de coneixement de la universitat cap a la societat. 

El LISD va iniciar el seu camí formant part d’Osona Lab City, un projecte d’especialització i competitivitat territorial (PECT) finançat per la Generalitat de Catalunya i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Comissió Europea del 2021 al 2023. El repte actual del LISD és mantenir l’impuls d’acció i la reflexió en actuacions per a la inclusió digital al barri del Remei i, per extensió, a la ciutat de Vic. 

Share in social networks:

Notícies

Parelles dietètiques

El projecte d'aprenentatge servei "Parelles dietètiques" s'obre a tot el PAS i PDI de la UVic

Les "Parelles dietètiques" són un projecte d’aprenentatge servei que es porta a terme en el marc de l’assignatura de Resolució de Casos Complexos de quart curs del grau de Nutrició Humana i Dietètica. En les darreres edicions, els estudiants han assessorat usuaris i usuàries d’Osonament...

Javier Jerez amb altres investigadors del projecte KOKU Bladder

El projecte KOKU Bladder, amb participació de la UVic-UCC, crearà una solució digital per millorar la incontinència urinària

Amb la finalitat de millorar la salut vesical de les persones a partir de 50 anys, el projecte de recerca KOKU Bladder pretén desenvolupar i provar una solució digital basada en l’evidència que inclourà, entre altres recursos, la cocreació d’una aplicació mòbil adaptada a les...

La intel·ligència artificial protagonitza el programa transversal d’activitats de la UVic-UCC

La intel·ligència artificial protagonitza el programa transversal d’activitats de la UVic-UCC

Tres anys després de la irrupció del ChatGPT en la mirada pública, què en sabem de la intel·ligència artificial (IA) i de com la utilitzem? Amb l’objectiu de conèixer més a fons la IA i, més concretament, el seu impacte en les diferents esferes de...

La UVic-UCC inaugura oficialment el curs aquest dimecres des del Campus UManresa

La UVic-UCC inaugura oficialment el curs aquest dimecres des del Campus UManresa

La UVic-UCC inaugurarà el curs acadèmic 2024-2025 el pròxim 16 d’octubre, a les 11 h, a la sala d’actes FUB1 del Campus UManresa de la Universitat (av. Universitària 4-6, Manresa). En l’obertura institucional del curs, hi serà present Laura Román, secretària general del Consell Interuniversitari...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte