El Laboratori d’Innovació Social i Digital de la UVic-UCC ha promogut actuacions per a la inclusió digital de seixanta persones del barri del Remei de Vic
Al barri del Remei de Vic, un 22,9 % de població enquestada no té telèfon mòbil propi i, malgrat que el 92 % disposa de connexió a Internet, tant amb dades de connexió fixa com dades mòbils, només un 56,9 % afirma tenir una bona connexió a Internet. En aquest context, el Laboratori d’Innovació Social i Digital (LISD), creat el 2021 per la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), ha aconseguit establir actuacions que contribueixen a la reducció de la bretxa digital que pateixen els col·lectius més vulnerables d’aquest barri i crear una xarxa de treball estable amb les entitats veïnals. En els últims tres anys, el LISD ha dut a terme deu actuacions, que han facilitat que un total de seixanta persones hagin accedit a una formació digital, i s’ha treballat amb vuit entitats de Vic i Osona, des d’escoles i entitats del tercer sector fins a comunitats religioses.
Alguns resultats de les investigacions que ha portat a terme el LISD mostren que un 26 % dels joves d’entre 14 i 24 anys, un 17 % del grup de 25-34 anys, un 20 % del grup de 65-74 anys, i un 40 % del grup de més de 75 anys en algun moment de la seva vida han necessitat suport i acompanyament digital i no l’han trobat. Un dels elements clau per analitzar l’ús de les eines digitals són les formes d’aprenentatge. En aquest sentit, el 72 % de les persones entrevistades ha indicat que la forma principal d’aprenentatge ha estat l’autodidacta, principalment per a les persones d’entre 14 i 44 anys (més d’un 80 %). En canvi, només un 30 % de majors de 65 anys n’ha après per ell mateix.
En relació amb els grups d’edat, en el de les persones més grans de 75 anys, el 80 % han requerit suport per aprendre l’eina per part d’un familiar, seguit del grup de 65-74 anys, en què a un 56 % li ha calgut ajuda en aquesta modalitat. En el rang d’edat de 45-54 anys, el 13 % ha necessitat aquest suport i s’observa que una part d’aquestes persones tenen un perfil sociodemogràfic amb baix nivell d’estudis.
Fins ara, les accions del LISD s’han dirigit principalment a la població jove, mentre que en un futur estaran orientades a les persones grans, amb una sensibilitat especial per a aquells col·lectius que es troben en situació de vulnerabilitat i en risc d’exclusió social.
Actuacions per a la inclusió digital
Les dades de les actuacions dutes a terme pel LISD des que es va crear fins ara s’han donat a conèixer en el marc de la jornada Connectant la UVic al Remei, que s’ha fet aquesta tarda a la Biblioteca Pilarin Bayés de Vic.
A més a més de formacions i tallers, les principals accions del laboratori han estat centrades en propostes d’Aprenentatge i Servei (ApS), que tenen com a objectiu augmentar la participació i la inclusió digital i, alhora, reduir les desigualtats sociodigitals. Els ApS que s’han fet enguany (Trajectòries d’Èxit, Quina Quina i Falca Feminista) s’han dirigit a joves immigrants i s’han fet amb la col·laboració de tres entitats de la ciutat: l’Associació Casal Claret, Vic Jove i la Cooperativa Fera Ferotge. Totes les actuacions del LISD han estat coordinades per Mar Beneyto, Núria Simó, Ramon Reig i Carles Bosch, professorat investigador de la UVic-UCC que forma part de l’equip d’investigació, juntament amb Ivet Leiva, dinamitzadora del laboratori.
Beneyto ha destacat que “les investigacions i, especialment, les actuacions desenvolupades tenen un gran valor qualitatiu i han impactat en el tipus de relació que mantenen l’alumnat en formació de la Universitat amb la comunitat i viceversa. A través de pràctiques digitals, es treballen valors com el compromís, la responsabilitat i la ciutadania”. En les actuacions i les activitats que s’han dut a terme al LISD hi han participat estudiants del grau en Educació Social de la UVic-UCC, que han valorat molt positivament l’experiència, i també amb agents de la comunitat i el territori.
Ivet Leiva, dinamitzadora del LISD, ha exposat l’impacte que han tingut les actuacions dutes a terme, que ha valorat com a positiu i útil per enfortir la participació de la Universitat a la comunitat. Segons Leiva, “els resultats de les actuacions d'Aprenentatge Servei mostren que els joves han millorat significativament les seves competències socials i digitals, especialment en la relació interpersonal i en la capacitat de treballar en equip. Aquesta implicació ha repercutit en les entitats locals, millorant els vincles amb la comunitat i promovent una cohesió social més gran”.
Valoracions del projecte
En la jornada Connectant la UVic al Remei, hi ha assistit el rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños, que ha destacat el compromís amb el territori i la funció que ha de tenir la universitat a banda de la docència, la recerca i la transferència de coneixement. En aquest sentit, el rector ha dit que “la feina del LISD és una magnífica contribució al compromís social de la universitat” i ha mostrat la seva satisfacció pel treball fet amb la comunitat del barri del Remei.
Per la seva part, Núria Homs, regidora de Benestar i Família de l’Ajuntament de Vic, ha qualificat el LISD com “un projecte exemplar pel que fa al compromís de la UVic-UCC amb la ciutat", tot argumentant que gràcies a "la recerca, la transferència de coneixement i les accions concretes que desenvolupa, ens aporta valor i evidències que ens ajuden a enfocar i enfortir les polítiques públiques de la nostra ciutat".
Núria Simó, professora i investigadora de la UVic-UCC, ha comentat en la inauguració de la jornada que “aquest projecte ha apropat la comunitat universitària a la ciutat i ofereix oportunitats educatives digitals fent xarxa amb les entitats del Remei”. També ha destacat que el LISD és un exemple de transferència de coneixement de la universitat cap a la societat.
El LISD va iniciar el seu camí formant part d’Osona Lab City, un projecte d’especialització i competitivitat territorial (PECT) finançat per la Generalitat de Catalunya i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Comissió Europea del 2021 al 2023. El repte actual del LISD és mantenir l’impuls d’acció i la reflexió en actuacions per a la inclusió digital al barri del Remei i, per extensió, a la ciutat de Vic.
Notícies
Un projecte de recerca de la UVic impulsa l'alfabetització mediàtica a través del videojoc ‘Data Defenders’
La UVic-UCC ha participat en el desenvolupament del videojoc Data Defenders, una eina educativa innovadora dissenyada per promoure l'alfabetització mediàtica entre els joves d'11 a 16 anys, finançada pel programa European Media and Information Fund (EMIF), que forma part del projecte de recerca internacional...
Un llibre d'Anna Bonafont i Montserrat Vall recull l'evolució dels estudis d’Infermeria a Vic, que compleixen 50 anys
Anna Bonafont i Montserrat Vall van presentar ahir al Paranimf de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) el llibre Història dels estudis d’Infermeria a Vic, que deixa constància de l’evolució de la Infermeria al llarg de la història de la...
Projectes coliderats per quatre investigadores vinculades a la UVic-UCC obtenen finançament de La Marató 3Cat
Aquest dijous la Fundació 3Cat ha lliurat els diplomes als projectes que finançarà en el marc de La Marató 3cat 2023, dedicada a la “Salut sexual i reproductiva”. Entre els 26 projectes seleccionats, n'hi ha quatre que estan coliderats per investigadores que exerceixen docència o...
Un projecte europeu coordinat per la UVic-UCC estudiarà com millorar l’atenció a la incontinència urinària a les residències de gent gran
La incontinència urinària afecta més de 55 milions de persones a tot Europa. A les residències de gent gran la pateixen més del 60-75 % dels residents. Considerada tradicionalment com una síndrome geriàtrica, repercuteix en la qualitat de vida (física, emocional i social) de les...