Alumnes d’Osona, el Vallès Occidental i el Pla de l’Estany guanyen el Premi Llegim Ciència de la UVic-UCC en la seva dotzena edició
Avui, dimecres 28 de febrer, la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha lliurat els guardons de la dotzena edició del Premi Llegim Ciència (PLC). L’acte d’entrega, que un any més s’ha fet a l’Aula Magna de la UVic-UCC i que també s’ha pogut seguir en línia, ha aplegat gairebé 1.100 persones. Organitzat per la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries (FCTE) de la UVic-UCC, per mitjà del programa de divulgació científica Ciència i Societat, el certamen té l’objectiu de despertar l’interès per la literatura científica entre els adolescents de 3r i 4t d’ESO.
En aquesta edició, s’ha proposat la lectura de la novel·la El món fosc. Talps, de Jordi de Manuel (JoLlibre GR, 2018), a partir de la qual els estudiants participants han hagut d’escriure un relat en català o castellà. Han pogut escollir entre dues modalitats per fer-ho. En la primera (modalitat A) es proposava d’escriure un final alternatiu a la novel·la o una continuació. En la segona (modalitat B), de fer un relat en què els humans s’haguessin hagut d’adaptar a una situació ambiental, mostrant com els podria ajudar la tecnologia i/o quines adaptacions podrien haver sofert.
En total, en aquesta edició s’hi han presentat 96 relats d’estudiants, 36 de 3r d’ESO i 60 de 4t, de 18 centres de secundària d’arreu de Catalunya i de la Comunitat Valenciana. La primera sessió de l’acte, que s’ha desenvolupat de 9 a 10.30 h, s’ha dedicat a la categoria 1 (estudiants de 3r d’ESO), i la segona, d’11 a 12.30 h, ha estat per als de la categoria 2 (estudiants de 4t d’ESO).
Els premiats en les diferents categories i modalitats
El jurat, format per especialistes del món de la ciència, la tecnologia i la literatura, ha atorgat el primer premi en la categoria 1, de 3r d’ESO, i en la modalitat A, de relat de final alternatiu, a Ariadna Meca Zamora, del Col·legi CreaNova (Sant Cugat del Vallès), seguida, en segon lloc, de Gal·la Ricart Capell, de Vedruna Escorial de Vic i, en tercer lloc, de Duna Valls Molina, també de Vedruna Escorial Vic. En la modalitat B, de relat sobre com els humans s’han hagut d’adaptar a una nova situació, el primer premi ha estat per a Lluc Gelador Rovira, de l’INS Pla de l’Estany (Banyoles); el segon, per a Cora Montoro Bazán, igualment de l’INS Pla de l’Estany, i el tercer, per a Anna Armengol Ibáñez, del Col·legi Sant Miquel dels Sants (Vic).
Pel que fa a la categoria 2, de 4t d’ESO, els premiats de la modalitat A han estat Aina Tàpia Arnau, de Vedruna Escorial Vic; Jan Nadal Aguiló, de l’INS Domènec Perramon (Arenys de Munt), i Laia Farrés, de Vedruna Escorial de Vic. En la modalitat B, el primer premi se l’ha endut Bruna Montaner Basaganya, de l’Escola Rocaprevera (Torelló); el segon, Ferran Casas Vilalta, de l’Escola Vedruna Gràcia (Barcelona), i el tercer, Dina Mertens Bertran, també de l’Escola Vedruna Gràcia.
Igualment, han obtingut premis i accèssits, estudiants de tercer d’ESO de l’Institut del Ter (Manlleu), l’INS el Cairat (Esparreguera), l’IES Joan Coromines (Benicarló), l’Institut Manel Carrasco i Formiguera, l’IES Arnau Cadell (Valldoreix) i l’Escola Vedruna Ripoll. També, alumnes de quart d’ESO de l’Institut de Taradell, l’INS el Cairat, l’Escola Vedruna Gràcia, l’Institut Pere Barnils (Centelles), l’Institut de Caldes de Malavella, l’IE Mestre Andreu (Sant Joan de les Abadesses) i l’Escola Vedruna Ripoll.
Han pres part en el certamen Llegim Ciència estudiants del Col·legi Sant Miquel dels Sants, l’Escola Vedruna de Ripoll, l’IES Joan Coromines, l’Institut Arnau Cadell, l’Institut Pla de l’Estany, Vedruna Escorial de Vic, l’Institut Manuel Carrasco i Formiguera, l’Institut del Ter, el Col·legi CreaNova, l’Institut el Cairat, l’Escola Vedruna Gràcia, l’Escola Rocaprevera, l’INS Domènec Perramon, l’IE Mestre Andreu, l’Institut Pere Barnils, l’Institut Abat Oliba (Ripoll), l’Institut de Caldes de Malavella i l’Institut de Taradell.
Ponència a càrrec de l’autor
L’acte de lliurament dels premis, presentat per Julita Oliveras, responsable del Premi Llegim Ciència PLC-UVic i professora a la UVic-UCC, ha inclòs la ponència de l’autor, Jordi de Manuel, com també la lectura dels relats dels estudiants guardonats amb els primers premis de cada categoria i cada modalitat.
En la primera sessió s’ha comptat, a més, amb la presència de la vicerectora de Recerca i Transferència de Coneixement, Eva Espasa, i de la degana de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries, Malu Calle. En la segona, amb la del rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños, i la coordinadora del Centre d’Estudis Sanitaris i Socials (CESS) i directora de la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut (FESS), Marina Geli.
El programa "Ciència i Societat - UVic-UCC" engloba dos projectes de divulgació científica orientats al foment de les vocacions científiques entre els nois i noies: les Tertúlies de Literatura Científica (TLC) i els Premis Llegim Ciència (PLC-UVic). Les activitats formen part del programa UDivulga. Ciència i Societat, que té el suport del Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement, la Societat Catalana de Biologia (SCB) i el Centre d’Estudis Sanitaris i Socials (CESS) de la UVic. La iniciativa també ha tingut la col·laboració de Fundació Espavila, de Granollers; Depurtech, de Tona; Isern Vic, i l’Editorial Grup Promotor Santillana.
Notícies
La UVic-UCC acull una jornada sobre les aplicacions de la intel·ligència artificial en recerca biomèdica
La Facultat de Medicina de la UVic-UCC acollirà, el pròxim divendres 15 de novembre, la jornada AI Applications in Biomedical Science, que té com a objectiu explorar el paper transformador de la intel·ligència artificial (IA) en la ciència biomèdica. En aquesta matinal, els participants...
Suspensió de classes per alerta de pluges i minut de silenci en record de les víctimes de la DANA
Atès l’avís de Protecció Civil i dels serveis d’emergència d’alerta de pluges torrencials en les pròximes hores, la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha decidit suspendre totes les classes i activitats docents des d’aquest mateix moment i al llarg de tot...
El CT BETA de la UVic-UCC participa en el projecte europeu “SURE-AMR” per fer front a la resistència antimicrobiana a Ucraïna i a Europa
La resistència antimicrobiana (AMR, Antimicrobial Resistance) —o capacitat dels microorganismes per resistir als tractaments antimicrobians, especialment els antibiòtics— ha estat identificada per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) com una de les amenaces més grans per a la salut global, per a la seguretat...
El 42 % d’estudiants que s’incorporen a la UVic procedeixen de la Catalunya Central i comarques pròximes
Quatre de cada deu estudiants, concretament el 42 %, que el curs 2024-2025 s’han incorporat al Campus UVic de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) provenen de la Catalunya Central i comarques pròximes. Un 28 % dels estudiants de nou accés...