Vés al contingut

Farmacologia i Toxicologia

Text original

Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Titulació

Biomedicina

Assignatura

Farmacologia i Toxicologia

Tipologia

Obligatòria (OB)

Curs

3

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàMaria Dolors Puigoriol Illamola

Objectius

En cursar aquesta assignatura, a banda de desenvolupar les competències transversals, l'alumnat és capaç de conèixer els aspectes fonamentals de les propietats i mecanismes d'acció dels fàrmacs de diversos grups farmacològics en què es basa una terapèutica medicamentosa racional, així com les seves interaccions i reaccions adverses. També aprèn a cercar bibliografia relacionada amb dades toxicològiques i farmacològiques de diversos compostos químics i biològics, i de la seva aplicació en el desenvolupament de fàrmacs. Finalment, l'alumnat adquireix les habilitats d'avaluar l'eficàcia farmacològica i la toxicitat de determinats fàrmacs.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Coneix els principals compostos tòxics i el seu mecanisme d'acció.
  • RA2. Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
  • RA3. Avalua de manera global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i els objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
  • RA4. Analitza coneixements propis de l'àmbit i contextualització en entorns nacionals i internacionals.
  • RA5. Aplica procediments propis de la investigació científica al desenvolupament de l'activitat formativa i professional.
  • RA6. Analitza èticament situacions d'injustícies i de desigualtats i proposa mesures de compensació.
  • RA7. Mostra actitud de motivació i compromís per a la millora personal i professional.
  • RA8. Mostra sensibilitat per una pràctica professional equitativa i igualitària des de la perspectiva de gènere.
  • RA9. Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball a l'àmbit de la biomedicina.
  • RA10. Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals pot fonamentar les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre assumptes d'índole social, científica o ètica en l'àmbit de la biomedicina.

Competències

Generals

  • Formular hipòtesis seguint el mètode científic, en les quals es posi en pràctica la capacitat sintètica i analítica de la informació de manera crítica per poder resoldre problemes.

Específiques

  • Formular hipòtesis i dissenyar experiments en l'àmbit de la recerca biomèdica.
  • Identificar els mecanismes d'acció dels agents infecciosos, drogues i toxines i els seus efectes sobre l'organisme.
  • Promoure, respectar i aplicar els principis de la bioètica en l'activitat professional.
  • Reconèixer els agents endògens i exògens implicats en els grups principals de patologies.
  • Tenir una visió sistèmica de l'organisme, amb una atenció especial a la regulació i control del metabolisme i a la senyalització cel·lular, per respondre als reptes de la biomedicina.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Adquirir estratègies per promoure i intervenir en la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per transferir el coneixement a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents i de recerca.

Continguts

  1. Principis bàsics de la farmacologia
    1. Introducció a la farmacologia i al desenvolupament de fàrmacs
    2. Farmacocinètica
    3. Farmacodinàmica
  2. Principis bàsics de la farmacologia experimental
    1. Introducció a la legislació vigent
    2. Anestèsia
    3. Farmacogenòmica i medicina personalitzada
  3. Indústria farmacèutica
    1. Cerca i validació de noves dianes farmacològiques: presentació de diferents estratègies: biblioteques químiques, productes naturals i disseny racional de fàrmacs
    2. Disseny de fàrmacs: modelització i estudis d'estructura d'activitat (SAR) (estructura i geometria de les dianes proteiques)
    3. Cribratge farmacològic (fases de selecció fins a l'obtenció del lead/candidat)
    4. Eines per avaluar l'activitat i l'eficàcia farmacològica
    5. Eines per avaluar la farmacocinètica i la toxicocinètica: models in vitro per a predir l'ADME, in vivo i estudis PK-PD
    6. Eines per avaluar la toxicitat: estudis exploratoris, mecànics i reguladors
    7. Avaluació dels marges de seguretat en diferents fases del desenvolupament d'un fàrmac. Càlcul de la primera dosi a administrar en humans
  4. Farmacologia del sistema nerviós
    1. Farmacologia del sistema nerviós autònom
      1. Receptor adrenèrgic
      2. Receptor colinèrgic (efectes vehiculats pels receptors nicotínics)
      3. Receptor histaminèrgic
      4. Receptor dopaminèrgic
    2. Farmacologia del sistema nerviós central
      1. Ansiolítics i hipnòtics
      2. Antidepressius
      3. Antiepilèptics
      4. Antiparkinsonians
      5. Antipsicòtics
      6. Fàrmacs per a la malaltia d'Alzheimer
  5. Farmacologia del sistema respiratori
  6. Farmacologia del dolor i de la inflamació
    1. Analgèsics i analgèsics opiacis, antitèrmics i antiinflamatoris
  7. Farmacologia cardiovascular
    1. Diürètics
    2. Farmacologia del to vascular (antihipertensius)
    3. Hipolipemiants
    4. Regulació farmacològica del funcionalisme cardíac (antiarítmics, insuficiència cardíaca i antianginosos)
  8. Farmacologia hipoglucemiant i digestiva
    1. Insulina i fàrmacs hipoglucemiants orals no insulínics
    2. Fàrmacs antiemètics
    3. Fàrmacs que modulen la motilitat intestinal
  9. Farmacologia endocrina
    1. Anticonceptius
    2. Corticoides
  10. Farmacologia antiinfecciosa
    1. Resistència als antibiòtics

Avaluació

  • Exàmens: 50 %
    • Examen parcial 1: 25 %. Nota mínima de 4/10
    • Examen parcial 2: 25 %. Nota mínima de 4/10
    • Important: cal obtenir una mitjana de 5 entre les dues proves d'examen per poder fer mitjana amb la resta d'activitats.
  • Activitats avaluables: 30 %
    • Activitat 1. Principis bàsics de la farmacologia: 5 % (grupal). Diferències entre genèric i medicament de referència, biosimilar/biològic i classificació ATC
    • Activitat 2. Recerca en bases de dades i interpretació de dades del desenvolupament de fàrmacs: 10 % (activitat en grup)
    • Activitat 3. Cas clínic sobre farmacologia del sistema nerviós: 5 % (grupal)
    • Activitat 4. Cas clínic de farmacologia antidiabètica (interaccions i pauta posològica d'insulina): 5 % (grupal)
    • Activitat 5. Activitat dels antimicrobians i resistència als antibiòtics: 5 % (grupal)
  • Pràctiques: 20 %
    • Bany d'òrgans: 5 %
    • PyMOL: 5 %
    • Assajos toxicològics: 10 %

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

En aquesta assignatura es fan sessions teòriques, tallers o tasques al final dels blocs per integrar i posar en pràctica els coneixements adquirits. Així mateix, també es fan sessions pràctiques per familiaritzar l'alumnat amb les etapes d'investigació preclíniques del desenvolupament de fàrmacs, ja sigui en l'avaluació de la relació estructura-activitat, com també en l'assaig d'eficàcia de fàrmacs en models animals. L'assistència a les sessions de pràctiques és obligatòria, mentre que es recomana seguir activament la teoria de l'assignatura i participar activament en les discussions, tasques i tallers dins de l'aula.

Bibliografia

Bàsica

  • Ahmad, U. & Catala, A. (2020). Molecular pharmacology. Recuperat de https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/67790
  • Bespalov, A. (2020). Good Research Practice in Non-Clinical Pharmacology and Biomedicine. Recuperat de https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-33656-
  • Florez, J., Armijo, J.A., i Mediavilla, A. (2014). Farmacología humana (6 ed.). Barcelona: Elsevier.
  • Harvey, R. A., Whalen, K. (2016). Farmacología (6 ed.). Madrid: Wolters Kluwer.
  • Katzung, B.G. (2019). Farmacologia: básica y clínica (14 ed.). Madrid: McGraw-Hil.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte