Vés al contingut

Laboratori de Cultius Cel·lulars i Enginyeria de Teixits

Text original

Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Titulació

Biomedicina

Assignatura

Laboratori de Cultius Cel·lulars i Enginyeria de Teixits

Tipologia

Obligatòria (OB)

Curs

3

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàPatricia Fernandez Nogueira
Albert Espona Noguera
Anna Ulldemolins i Iglesias
Marina Rodriguez Muñoz

Objectius

L'assignatura Laboratori de Cultius Cel·lulars i Enginyeria de Teixits, d'alt component pràctic, introdueix l'alumnat en els cultius en 3D i els mostra alguns passos bàsics de l'enginyeria de teixits, com és la impressió en 3D de matrius artificials o la descel·lularització com a model de generació de matrius naturals. A més a més també s'introdueix l'alumnat en la regeneració tissular / enginyeria de teixits a través de la realització d'un projecte. Aquesta assignatura és la continuació natural de l'assignatura de segon curs del grau en Biomedicina, Cultius Cel·lulars i Enginyeria de Teixits, en què l'alumnat ja s'ha familiaritzat principalment amb els conceptes teòrics d'aquesta disciplina i també ha fet una part pràctica d'introducció als cultius cel·lulars.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Coneix les tècniques de cultiu de cèl·lules i de teixits.
  • RA2. Fa correctament cultius en monocapa de línies cel·lulars contínues i coneix els principals mètodes d'enginyeria de teixits.
  • RA3. Aplica les tècniques d'imatge a l'anàlisi del funcionament de l'organisme en diferents nivells jeràrquics.
  • RA4. Avalua de manera global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i els objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
  • RA5. Comprèn de manera completa missatges orals i escrits de diferent tipologia expressats en català, espanyol i anglès.
  • RA6. Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball de l'àmbit de la biomedicina.
  • RA7. Es mou amb desimboltura en situacions complexes o que requereixen el desenvolupament de noves solucions.
  • RA8. Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals pot fonamentar les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre assumptes d'índole social, científica o ètica en l'àmbit de la biomedicina.

Competències

Generals

  • Formular hipòtesis seguint el mètode científic, en les quals es posi en pràctica la capacitat sintètica i analítica de la informació de manera crítica per poder resoldre problemes.

Específiques

  • Promoure, respectar i aplicar els principis de la bioètica en l'activitat professional.
  • Reconèixer l'organització, estructura i funció de les cèl·lules i dels seus components en diferents teixits.
  • Utilitzar les principals tècniques analítiques i d'imatge, l'instrumental tecnològic bàsic i els protocols habituals d'un laboratori d'investigació preclínica.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.

Continguts

En aquesta assignatura l'alumnat fa altre cop cultius en 2D per generar i fer el seguiment de cultius en 3D.

En l'àmbit de l'enginyeria de teixits, s'introdueix en la impressió en 3D per generar matrius o scaffolds artificials, i també en la descel·lularització de teixit animal per a la generació de matrius o scaffolds naturals.

A més l'alumnat participa en un treball o projecte en equip per trobar la solució per la regeneració de diferents teixits.

Avaluació

  • Observació de la participació, actitud i assistència: 10 %
  • Proves específiques d'avaluació relacionats amb les pràctiques: 40 %. Per poder fer mitjana amb la resta d'activitats, la nota mínima ha d'arribar al 4,5.
  • Realització del treball o projecte: 35 %
  • Seguiment del treball realitzat (l'alumnat haurà d'anar completant les diferents fases de consecució del projecte indicades pel professorat): 15 %

L'assistència a pràctiques és obligatòria:

  • Les absències no estan permeses, però es pot faltar per causes justificades. Més de 2 absències no justificades impliquen suspendre tota l'assignatura.
  • Les absències justificades no exclouen a l'alumnat de fer el treball derivat de la sessió a la qual no ha assistit.

Es consideren absències justificades:

  • Ingrés hospitalari
  • Citació judicial
  • Mort d'un familiar de 1r o 2n grau de consanguinitat o afinitat
  • Malaltia diagnosticada mèdicament que impossibiliti l'assistència a la sessió
  • Assistència a una visita programada a l'hospital que no es pot ajornar i que impliqui diagnòstic, seguiment i/o tractament mèdic

En cas d'una absència justificada:

  • Si hi ha opció, cal que l'estudiant recuperi la classe en un altre grup.
  • Si no es pot recuperar la classe, cal que l'estudiant faci un treball (que proposa el professorat) que permeti recuperar, total o parcialment, el contingut de la sessió a la qual ha faltat. L'elaboració d'aquest treball és obligatòria i la no presentació del treball implica una penalització equivalent a la reducció d'un 5 % de la nota final de l'assignatura.

En el cas d'absència no justificada:

  • No es pot recuperar la classe i s'aplica una penalització equivalent a la reducció del 10 % de la nota final de l'assignatura per cada sessió a la qual es falta. (Per tant, una absència suposa una reducció del 10 % de la nota final, i dues, una del 20 %.)
  • L'absència a 3 sessions o més implica suspendre l'assignatura.
  • L'estudiant pot fer un treball recomanat per recuperar, total o parcialment, el contingut de la sessió a la qual ha faltat, però no és obligatori. Si fa el treball satisfactòriament pot recuperar un 5 % de la penalització imposada per l'absència.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

La metodologia que s'empra en aquesta assignatura combina:

  • Treball en equip al laboratori
  • Realització d'un projecte en equip

Bibliografia

Bàsica

  • Panagiotis, M. (2019). Stem Cell and Biologic Scaffold Engineering. Recuperat de https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/60016
  • Radwa, A.M. (2019). Cell Culture. Recuperat de https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/130722
  • Xianquan, Z. (2022). Cell Culture: Advanced Technology and Applications in Medical and Life Sciences. Recuperat de https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/90341

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte