Vés al contingut

Taller de Producció Televisiva

Text traduït

Aquesta assignatura s'imparteix en espanyol. El pla docent en català és una traducció de l'espanyol.

La traducció al català està desactualitzada.

Consulta preferentment el text original!

Texto original

Esta asignatura se imparte en español. El texto original de este plan docente es en español.

¡Consulta el plan docente original!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Spanish.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Refer to the translated text as non-binding orientation only!

Titulació

Comunicació Audiovisual

Assignatura

Taller de Producció Televisiva

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

3

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíespanyolMeritxell Vilamala Bové

Objectius

L'assignatura Taller de Producció Televisiva permet experimentar en primera persona com s'elaboren un magazín, un reportatge i una entrevista, incorporant a aquests gèneres les tècniques i nous formats que van emergint amb les plataformes de continguts i l'auge del consum de programes a la carta. En tots els casos es treballa la producció i realització de productes audiovisuals des de l'inici: plantejament de la idea, disseny, producció i realització en viu al plató.

L'objectiu és consolidar els coneixements adquirits en assignatures anteriors i arribar a construir un producte audiovisual complex que integri diferents gèneres en un mateix programa, el magazín. També s'aprofundeix en la realització multicàmera, la gravació per blocs, el coneixement de l'equipament tècnic d'un plató i d'una cabina de realització i els rols i dinàmiques de treball en un estudi de televisió.

Així mateix, s'analitza quins factors expliquen que la quantitat de minuts davant del televisor caigui cada any quan, paradoxalment, es consumeix més contingut audiovisual que mai a través de dispositius mòbils, principalment smartphones i tauletes.

Resultats d'aprenentatge

  • Aplica els coneixements per desenvolupar un producte audiovisual des de l'inici (idea) fins a la materialització final (producció i postproducció), treballant en equip.
  • Coneix els aspectes bàsics del llenguatge audiovisual i de la narrativa televisiva, així com els reptes i oportunitats que plantegen els canvis en el sector.
  • Utilitza les eines que faciliten el rodatge i procés de muntatge, visual i sonor, propi de qualsevol projecte audiovisual.
  • Domina i sap fer servir els aparells que integren un plató de televisió i una cabina de realització.
  • Busca el millor format per transmetre a tota mena d'audiències, especialitzades o no, continguts informatius, d'entreteniment, de ficció i de no ficció.
  • Crea conceptualment formats innovadors, tenint present l'auge de suports multiplataforma.
  • Sap reaccionar davant de situacions complexes, adverses i sobrevingudes que requereixen solucions ràpides.
  • És capaç de liderar i/o ser un membre més d'un equip de treball i gestionar correctament el temps necessari per fer una proposta i arribar-la a materialitzar.
  • Analitza les estructures, continguts i codis de la programació televisiva tant lineal com a la carta.
  • Avalua críticament productes televisius en emissió, parant especial atenció en l'equip, el pressupost i les dificultats de rodatge/muntatge.
  • Utilitza un llenguatge respectuós amb les qüestions de gènere.
  • Dissenya intervencions de forma respectuosa amb les qüestions de gènere.

Competències

Generals

  • Adquirir habilitats per al disseny i la direcció de projectes prenent les decisions oportunes i aplicant estratègies de resolució de problemes.
  • Mostrar habilitats de relació interpersonal, d'adaptació a situacions noves i per al treball en entorns de pressió.
  • Organitzar i planificar tasques vinculades a l'exercici professional a través d'una gestió correcta del temps i de la temporització d'aquestes tasques.

Específiques

  • Crear continguts i estructurar els processos de direcció i realització per al cinema, la televisió, la ràdio i els mitjans interactius.
  • Desenvolupar habilitats narratives per als diferents productes audiovisuals i multimèdia i aplicar les tècniques de la creació de guions: de ficció, de no ficció i d'entreteniment.
  • Dominar la tecnologia audiovisual i multimèdia per aplicar-la a les diferents fases d'un procés creatiu i, així, facilitar l'adaptació als diferents entorns laborals.
  • Dominar les eines teòriques i pràctiques que permetin produir i gestionar productes audiovisuals per als mitjans clàssics o els entorns interactius.
  • Expressar-se amb fluïdesa i eficàcia comunicativa, de manera oral i escrita, tant en les llengües pròpies, català i espanyol, com en anglès, utilitzant el llenguatge dels mitjans de comunicació tradicionals i dels nous suports digitals.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  1. La televisió, en perill o en transformació?
    1. Un futur incert a causa dels nous hàbits dels espectadors
    2. Auge de les plataformes de continguts a la carta i les retransmissions en directe
    3. Presentació dels gèneres televisius. Hibridació de formats
  2. La realització multicàmera i els rols en una producció audiovisual
    1. La norma de l'eix
    2. El plató de televisió i els mitjans tècnics
    3. La cabina de realització
    4. Rols i jerarquies en una producció audiovisual
    5. El paper del públic
    6. Espai, decorat i intenció. El joc escènic
  3. L'entrevista televisiva
    1. Concepte i antecedents
    2. Classificació
    3. Pautes per a la preproducció, producció i realització
  4. El reportatge televisiu
    1. Definició i classificació
    2. L'exigència del guió
    3. Rodatge i muntatge visual i sonor
    4. Pautes per a la preproducció, producció i realització
  5. El magazín televisiu
    1. Origen i característiques
    2. Necessitats de producció
    3. Canvis de set
    4. Pautes per a la preproducció, producció i realització
  6. La bola de vidre
    1. La fusió de formats
    2. La tele que ve
    3. Resum de conceptes

Avaluació

  • Producció d'una entrevista, amb seguiment del treball realitzat: 25 %
  • Producció d'un reportatge, amb seguiment del treball realitzat: 20 %
  • Producció d'un magazín, amb seguiment del treball realitzat: 35 %
  • Activitats a través del Campus Virtual, inclòs l'exercici final de tancament de l'assignatura: 15 %
  • Assistència i participació: 5 %

L'avaluació és continuada. Per superar l'assignatura cal assistir a un 80 % de les sessions pràctiques i teòriques.

Les activitats pràctiques s'han de fer d'acord amb les pautes específiques que s'indiquin oportunament per a cadascuna d'elles. El magazín inclou diversos gèneres dels treballats i/o explicats al llarg de l'assignatura.

En cas que sigui necessari, l'alumnat pot optar a recuperar dues de les pràctiques dins del període establert en el calendari acadèmic.

Metodologia

Amb l'objectiu d'assolir els coneixements del temari es combinen:

  • Tallers pràctics: sessions a plató per aprendre a dominar l'equipament i enregistrar en viu l'entrevista i el magazín, dedicant sempre una estona final a valorar com treballa l'equip. En aquest cas, s'opta per la divisió de l'alumnat en subgrups.
  • Classes teòriques amb el grup sencer: visionat de programes en antena o que han suposat un abans i un després a les graelles.
  • Tutories individuals i en grup
  • Treball autònom
  • Lectures puntuals

Bibliografia

Bàsica

  • Barroso García, Jaime (1996). Realización de los géneros televisivos. Síntesis.
  • Barroso García, Jaime (2018). Realización televisiva: De la TDT a la IPTV. Fragua.
  • Castillo, José María (2016). Televisión, realización y lenguaje audiovisual (3 ed.). Instituto Oficial de Radio y Televisión.
  • Laura Saula (2018). El futur incert de la televisió: Els avenços digitals i els nous hàbits de consum marquen les tendències del sector. Recuperat de https://www.raco.cat/index.php/Capcalera/article/view/338124/428995
  • Terán, Borja (2019). Tele: Los 99 ingredientes de la televisión que deja huella. Somos Libros.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte