Vés al contingut

Habilitats d'Investigació Clínica i de Lectura Crítica

Text traduït

Aquesta assignatura s'imparteix en espanyol. El pla docent en català és una traducció de l'espanyol.

La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.

Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!

Texto original

Esta asignatura se imparte en español. El texto original de este plan docente es en español.

¡Consulta el plan docente original!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Spanish.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Refer to the translated text as non-binding orientation only!

Titulació

Medicina

Assignatura

Habilitats d'Investigació Clínica i de Lectura Crítica

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

1

Crèdits

10,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíespanyolRoberto Elosua Llanos
G16, presencial, tardaespanyolRoberto Elosua Llanos

Professorat col·laborador

  • Irene Roman Degano
  • Martí Casals Toquero
  • Pere Roura Poch
  • Gemma Molist Señé
  • Laura Coll Planas

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 3. Salut i benestar
  • 4. Educació de qualitat
  • 5. Igualtat de gènere

Objectius

La medicina és la ciència que estudia la salut i les malalties que afecten l'ésser humà. Aquesta ciència ha canviat molt des dels temps d'Hipòcrates i molts d'aquests canvis han estat fruit dels descobriments de la recerca biomèdica.

La generació de nou coneixement està augmentant de forma exponencial en les últimes dècades i la previsió és que aquest creixement continuï. Qui ens hauria dit que l'úlcera pèptica podria ser causada per una infecció pel bacteri Helicobacter pylori i que es podria curar amb antibiòtics? O que podríem individualitzar el tractament del càncer atenent a les característiques genètiques de les cèl·lules tumorals?

Alguns d'aquests descobriments estan canviant paradigmes de la pràctica clínica diària i el que avui aprens a la Facultat pot ser que no sigui vàlid quan comencis la teva pràctica clínica. A més a més, en la pràctica clínica trobaràs pacients que responen d'una manera no prevista i aleshores sorgirà la pregunta: per què?

Per donar resposta a aquests interrogants i per poder avaluar de forma crítica l'evidència científica disponible és necessari conèixer aspectes metodològics de disseny d'estudis i de bioestadística per interpretar els resultats i avaluar si les conclusions d'un estudi són vàlides per a un pacient concret.

L'objectiu d'aquesta assignatura és proporcionar les eines per poder analitzar de manera crítica els resultats de la recerca biomèdica i reconèixer la rellevància de la recerca per al progrés de la medicina.

Aquesta és la primera assignatura del grau i ha de donar-te eines perquè desenvolupis i facis créixer aquest esperit crític al llarg dels pròxims anys.

Objectius

  • Conèixer i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, resumir, interpretar i comunicar la informació científica biomèdica.
  • Ser capaç de formular hipòtesis, definir objectius, recollir la informació per a la resolució de problemes i valorar de forma crítica els resultats per obtenir conclusions vàlides.
  • Conèixer els diferents tipus de variables, la forma de presentar-les gràficament i els estadígrafs descriptius.
  • Entendre els diferents dissenys d'estudis, les seves utilitats i limitacions.
  • Conèixer els indicadors de la freqüència dels problemes de salut en la població.
  • Aprendre a identificar factors de risc i factors causals que determinen els estats de salut.
  • Conèixer la metodologia per avaluar l'eficàcia i l'efectivitat d'una intervenció.
  • Fomentar l'esperit crític per reconèixer les limitacions de l'evidència científica disponible.
  • Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora i l'aprenentatge autònom.

Resultats d'aprenentatge

  • Valora críticament i utilitza les tecnologies i fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar informació clínica, científica i sanitària.
  • Coneix els conceptes bàsics de bioestadística i la seva aplicació a les ciències mèdiques.
  • Diferència i treballa adequadament els diversos tipus de variables.
  • Genera i valora apropiadament les hipòtesis científiques. Gestiona amb correcció les estratègies mostrals i l'extrapolació poblacional de resultats.
  • Comprèn la teoria de probabilitats i el seu paper en la inferència estadística i en la presa de decisions clíniques.
  • Sap calcular i comprendre el significat i la implicació dels atributs dels tests diagnòstics.
  • Dissenya i elabora estudis estadístics senzills utilitzant programes informàtics i en sap interpretar els resultats.
  • Entén i interpreta correctament les dades estadístiques en la literatura mèdica.
  • Utilitza amb autonomia un ordinador personal.
  • Utilitza els sistemes de recerca i recuperació de la informació biomèdica.
  • Utilitza amb correcció els procediments de documentació clínica.
  • Comprèn i interpreta críticament textos científics.
  • Coneix els principis del mètode científic, la investigació biomèdica i l'assaig clínic.
  • Coneix els principis de la telemedicina.
  • Coneix i empra correctament els principis de la medicina basada en la (millor) evidència.
  • Aplica procediments propis de la investigació científica al desenvolupament de l'activitat formativa i professional.
  • Se sap moure amb desimboltura en contextos d'interacció virtual mitjançant l'ús de les TIC.
  • Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals pot fonamentar les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre assumptes d'índole social, científica o ètica en l'àmbit de la investigació clínica.
  • Coneix els principis bàsics de l'epidemiologia i la seva aplicació i utilitat en les ciències mèdiques.

Competències

Generals

  • Adquirir la formació bàsica per poder desenvolupar a l'activitat investigadora.
  • Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
  • Ésser capaç de formular hipòtesis i de recollir i valorar de manera crítica la informació per poder resoldre problemes seguint el mètode científic.
  • Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, que mostri escepticisme constructiu i orientat a la investigació.

Específiques

  • Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar informació científica i sanitària.
  • Obtenir i utilitzar dades epidemiològiques i valorar tendències i riscos per a la presa de decisions sobre salut.
  • Saber utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats clíniques, terapèutiques, preventives i d'investigació.

Bàsiques

  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  1. Tecnologies i fonts d'informació i de documentació clínica i biomèdica
  2. Metodologia de la investigació
  3. Conceptes bàsics d'epidemiologia
  4. Dissenys d'estudis: observacionals (ecològics, transversals, de casos, controls i cohort) i experimentals (assaig clínic)
  5. Estadística descriptiva univariada
  6. Estadística descriptiva bivariada
  7. Teoria de probabilitats
  8. Variables aleatòries
  9. Estimació de paràmetres
  10. Contrast d'hipòtesis
  11. Interpretació i valoració crítica dels continguts metodològics i estadístics d'un article científic
  12. Medicina basada en l'evidència
  13. Avaluació de proves diagnòstiques

Avaluació

L'avaluació d'aquesta assignatura es porta a terme de manera continuada i combina una avaluació més centrada en els coneixements i en els continguts treballats i una altra que integra la valoració de les habilitats, aptituds i actituds esperades com a resultats d'aprenentatge.

Es fa a partir dels instruments d'avaluació següents i en els percentatges que s'indiquen a continuació:

Avaluació continuada

  • 50 % Registre de les activitats desenvolupades durant l'assignatura, ja siguin tasques o qüestionaris vinculats a les sessions d'ACC, de tallers i avaluació de l'aprofundiment de temes treballats en les sessions d'ACC.

Avaluació final

  • 50 % Prova final de coneixements (PEM)

Altres criteris d'avaluació

  • Per poder ser avaluat de l'assignatura cal assistir a un mínim del 80 % de les sessions de casos clínics (ACC).
  • Per aprovar l'assignatura cal treure una nota igual o superior a 5 (sobre 10), tant en la prova final d'avaluació de coneixements com en el total de l'assignatura.
  • Només es pot recuperar l'examen final de coneixements.
  • En cas de plagi o de qualsevol altra irregularitat se segueix la Normativa acadèmica de la UVic-UCC.

A l'aula virtual de l'assignatura s'informa de les dates d'elaboració i lliurament de les diferents activitats d'avaluació, i també dels criteris de correcció que s'apliquen. També de la concreció de les activitats i proves.

Metodologia

Els continguts de l'assignatura es despleguen a través d'un conjunt de casos clínics paradigmàtics de l'exercici de la medicina. Sobre aquests casos, els estudiants treballen individualment o col·lectivament fins a assolir els resultats d'aprenentatge planificats. Aquest assoliment s'aconsegueix gràcies a la complementació del cas clínic amb altres metodologies docents diverses, dissenyades per aportar els elements pedagògics de la manera més efectiva.

Metodologia Percentatge d'ús
Aprenentatge basat en casos clínics (ACC) 24 %
Tallers / laboratoris 36 %
Classes magistrals / seminaris 37%
Simulació 3 %

Bibliografia

Bàsica

  • Argimon JM, Jiménez Villa J (2019). Métodos de investigación clínica y epidemiología (5 ed.). Elsevier (ISBN: 9788491130079).
  • Campbell MJ (2021). Statistics at square one (12 ed.). Willey-Blackwell (ISBN: 9781119401308).
  • Gordis L (2019). Epidemiology (6 ed.). Elsevier (ISBN: 9780323552295).
  • Martinez-Gonzalez MA (2020). Bioestadística amigable (4 ed.). Elsevier (ISBN: 9788491134077).

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte