Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Nutrició Humana i Dietètica
Assignatura
Bioquímica
Tipologia
Formació Bàsica (FB)
Curs
1
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Montserrat Serra Mas |
Eulalia Bosch Presegue | ||
G12, presencial, matí | català | Montserrat Serra Mas |
Eulalia Bosch Presegue | ||
G19, semipresencial, matí i tarda | espanyol | Montserrat Serra Mas |
Eulalia Bosch Presegue | ||
G29, semipresencial, matí i tarda | espanyol | Montserrat Serra Mas |
Eulalia Bosch Presegue |
Professorat col·laborador
- Anna Buisan Farre
Objectius
Aquesta assignatura pertany a la matèria Bioquímica, inclosa dins del mòdul de Formació Bàsica que correspon a la branca de Ciències de la Salut. A Bioquímica es pretén que l'estudiant conegui les característiques generals del funcionament de l'organisme en els àmbits molecular i cel·lular que li permetin entendre molts dels processos que es produeixen en l'organisme, tant en situacions de salut com de malaltia i al llarg de tot cicle vital.
Per al desenvolupament d'aquesta assignatura no es requereixen coneixements previs específics, però es recomana tenir nocions bàsiques de química i biologia.
L'assignatura Bioquímica té com a objectius principals que els estudiants siguin capaços de:
- Conèixer els aspectes generals del funcionament de l'organisme humà des del punt de vista molecular.
- Conèixer les principals biomolècules i les seves funcions en l'organisme humà.
- Conèixer les característiques generals dels processos químics que efectuen les cèl·lules, com es regulen i com s'integren.
- Conèixer les bases de la transmissió de la informació genètica, tant en organismes procariotes com eucariotes.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Coneix els fonaments químics, bioquímics i biològics d'aplicació en nutrició humana i dietètica.
- RA2. Explica i relaciona les funcions de les principals biomolècules, de les vies metabòliques i la seva regulació a nivell cel·lular en l'organisme humà.
- RA3. Comprèn els mecanismes moleculars d'emmagatzematge i expressió de la informació hereditària.
- RA4. Elabora informes i documents escrits (principalment de caràcter tècnic) amb correcció ortogràfica i gramatical en català i en espanyol.
- RA5. Utilitza correctament la terminologia científica i mèdica.
- RA6. Avalua de manera global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
- RA7. Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la nutrició humana i dietètica.
Competències
Específiques
- Aplicar els coneixements bàsics d'anatomia i fisiologia, química, bioquímica, biologia, antropologia i psicologia a la nutrició humana i la dietètica.
- Conèixer els fonaments de la nutrició i l'alimentació humanes per comprendre les funcions, l'ús metabòlic, l'equilibri i la regulació dels nutrients.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
Continguts
- Aigua i solucions
- Introducció, bioelements i biomolècules
- Propietats de l'aigua i funcions en l'organisme. Solucions
- Àcids, bases dèbils i solucions amortidores
- Glúcids
- Estructura i funció
- Estereoisomeria
- Anomeria i mutarotació
- Enllaç glicosídic
- Aminoàcids i proteïnes
- Aminoàcids proteics, propietats àcid-base i estereoisomeria
- Enllaç peptídic
- Pèptids i proteïnes
- Estructura de les proteïnes
- Proteïnes fibroses: col·lagen
- Hemoproteïnes
- Mioglobina i hemoglobina: estructura i funcions
- Propietats al·lostèriques de l'hemoglobina i factors que condicionen l'alliberament d'oxigen
- Enzims
- Característiques i funcions dels enzims
- Catàlisi enzimàtica
- Cinètica enzimàtica
- Mecanismes de regulació enzimàtica
- Biosenyalització
- Mecanismes de regulació hormonal
- Receptors hormonals de membrana
- Receptors intracel·lulars
- Introducció al metabolisme
- Conceptes bàsics: vies metabòliques (anabolisme i catabolisme)
- Fonaments termodinàmics dels processos bioquímics: energia lliure de Gibbs
- Compostos rics en energia d'hidròlisi
- Obtenció metabòlica de l'energia
- Cicle de Krebs
- Fosforilació oxidativa
- Metabolisme de glúcids
- Glucòlisi
- Gluconeogènesi
- Regulació glucòlisi-gluconeogènesi
- Via de la pentosa-fosfat
- Síntesi i degradació de glucogen. Regulació
- Lípids
- Tipus de lípids
- Metabolisme de lípids: oxidació dels àcids grassos
- Metabolisme dels cossos cetònics
- Síntesi d'àcids grassos
- Àcids nucleics
- Estructura i funció de l'ADN i l'ARN
- Biosíntesi de l'ADN
- Replicació en procariotes i en eucariotes. Comparació
- Transcripció i traducció
- Síntesi d'ARN en procariotes, ARN polimerasa i promotors
- Síntesi d'ARN en eucariotes
- Processos posttrancripcionals i processament dels ARN
- El codi genètic i la síntesi de proteïnes
- Modificacions posttraduccionals
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període ordinari
Es fa l'avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- Avaluació dels temes: 50 %
- Primer parcial: 25 %; recuperable
- Segon parcial: 25 %; recuperable
- Activitats: 30 %; no recuperables
- Pràctiques: 20 %
- Dossier de pràctiques i assistència a les pràctiques: no recuperable
- Examen de pràctiques: recuperable
La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, sempre que la nota mitjana dels exàmens sigui igual o superior a 5 i que cap examen no tingui una nota inferior a 4,5.
L'assignatura es considera aprovada si la mitjana ponderada de totes les activitats és igual o superior a 5.
Assistència a les classes pràctiques
L'assistència a les pràctiques és obligatòria i l'absència comporta un suspens d'aquesta part de l'assignatura.
Període d'avaluació complementària
Les activitats o proves recuperables que no s'hagin superat satisfactòriament en el període ordinari es poden recuperar sempre que no representin més del 50 % de l'assignatura.
Per aprovar l'assignatura cal que es compleixin les mateixes condicions que en el període ordinari.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
Modalitat presencial
- Presentació de continguts amb el grup classe
- Realització d'exercicis a partir dels continguts teòrics presentats a classe (treball autònom i individual)
- Tutories de correcció d'exercicis amb el grup classe
- Pràctiques al laboratori i realització d'exercicis sobre els temes tractats en les pràctiques
Modalitat semipresencial
- Realització d'activitats basades en els temes d'estudi (treball autònom i individual)
- Realització de qüestionaris en línia
- Tutories de correcció d'exercicis amb el grup classe
- Pràctiques al laboratori i realització d'exercicis sobre els temes tractats en les pràctiques
Bibliografia
Bàsica
- Feduchi Canosa E., Romero Magdalena, C., Yáñez Conde, E., Blasco Castiñeyra, I., García-Hoz Jiménez, C. (2021). Bioquímica: Conceptos esenciales (3 ed.). Médica Panamericana.
- Tymoczko, J.L., Berg, J.M., Stryer, L. (2014). Bioquímica: Curso básico. Editorial Reverté.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.