Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Nutrició Humana i Dietètica
Assignatura
Fisiopatologia I
Tipologia
Formació Bàsica (FB)
Curs
2
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Elvira Catala March |
Xavier de Castro Gutierrez | ||
G19, semipresencial, matí i tarda | espanyol | Elvira Catala March |
Xavier de Castro Gutierrez |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
Objectius
L'assignatura Fisopatologia I, juntament amb Fisopatologia II, pertany a la matèria Fisiologia, inclosa dins del mòdul de Formació Bàsica del grau en Nutrició Humana i Dietètica.
Els objectius de l'assignatura són:
- Conèixer les alteracions, discapacitats i, especialment, els aspectes fisiopatològics que ocasionen en les persones les malalties relacionades amb la nutrició.
- Familiaritzar-se amb els mètodes generals de diagnosi.
- Conèixer els tractaments mèdics i quirúrgics que s'apliquen i el fonament d'aquesta aplicació.
- Comprendre i utilitzar correctament la terminologia científica i mèdica.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Repassa i coneix l'estructura i funció del cos humà des de nivells moleculars fins als diferents sistemes corporals en totes les etapes de la vida.
- RA2. Explica i relaciona les alteracions fisiopatològiques més importants dels diferents aparells i sistemes corporals.
- RA3. Descriu els aspectes fisiopatològics de les malalties en relació amb la nutrició.
- RA4. Identifica i explica els principals signes i símptomes de les malalties utilitzant la terminologia pròpia de les ciències de la salut, així com els principals abordatges terapèutics.
- RA5. Elabora informes i documents escrits (principalment de caràcter tècnic) amb correcció ortogràfica i gramatical en català i castellà.
- RA6. Avalua de manera global els processos d'aprenentatge d'acord amb la planificació i objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
- RA7. Adquireix i demostra coneixements avançats dels diferents aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la nutrició humana i dietètica.
Competències
Específiques
- Aplicar els coneixements bàsics d'anatomia i fisiologia, química, bioquímica, biologia, antropologia i psicologia a la nutrició humana i la dietètica.
- Dissenyar i implementar plans d'alimentació per a persones i/o grups sans (població infantil, dones embarassades, esportistes, ...) o malalts tenint en compte les diferents tècniques i productes de suport nutricional disponibles i l'àmbit de competència del dietista-nutricionista.
- Integrar els coneixements de ciències bàsiques i dels aliments tenint en compte els aspectes biopsicosocials en l'avaluació de l'estat nutricional i dels problemes dieteticonutricionals dels individus sans (població infantil, dones embarassades, esportistes...) i/o malalts.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
Continguts
Mòdul 1. Fisiopatologia general bàsica
- Introducció. Concepte de salut i malaltia. Terminologia. Historia clínica
- Adaptació, lesió i mort cel·lular
- Bases fisiopatològiques de les malalties genètiques
- Neoplàsies (I). Biologia i genètica del càncer: transformació cel·lular i oncogens. Neoplàsies (II). Factors de risc. Prevenció
- Alteracions de la temperatura corporal
- Fisiopatologia de la resposta inflamatòria. Regeneració cel·lular i cicatrització
- Fisiopatologia de la malaltia infecciosa
- Fisiopatologia del dolor agut i crònic
- Cremades
- Fisiopatologia de l'envelliment
Mòdul 2. Patologia del sistema endocrí i metabolisme
- Fisiologia hormonal. Tipus i mecanisme d'acció. Regulació hormonal. Hipo i hiperfunció
- Patologia de l'eix hipotalamohipofisari. Adenohipòfisi i neurohipòfisi
- Patologia de la tiroide
- Patologia de les glàndules suprarenals
- Patologia de les hormones gonadals. Disruptors endocrins
- Patologia de les paratiroides. Fisiopatologia del metabolisme del calci
- Fisiopatologia del metabolisme dels glúcids: diabetis mellitus
- Fisiopatologia del metabolisme dels lípids. Hiperlipoproteïnèmies
- Fisiopatologia del metabolisme de les proteïnes. Amiloïdosi. Hiperuricèmia
- Obesitat. Síndrome metabòlica
- Metabolopaties congènites
Mòdul 3. Oncologia clínica
- Manifestacions clíniques del pacient amb càncer
- Sistemàtica d'estudi del pacient neoplàsic. Tipus histològics. Estadis TNM. Marcadors tumorals. Sindromes paraneoplàsiques. Factors pronòstics
- Terapèutica oncològica. Estratègia general. Tractament local. (Cirurgia. Radioteràpia.)Tractament sistèmic. Quimioteràpia. Hormonoteràpia. Immunoteràpia
- Alteracions nutricionals en el pacient oncològic
Mòdul 4. Patologia de l'aparell cardiocirculatori
- Record anatomofisiològic
- Fisiopatologia de la contractilitat. Insuficiència cardíaca
- Fisiopatologia de la conducció. Arrítmies
- Patologia del pericardi, miocardi i endocardi. Valvulopaties
- Fisiopatologia de la circulació coronària. Factors de risc cardiovascular
- Malaltia hipertensiva
- Insuficiencia circulatòria aguda. Xoc. Síncope
- Fisiopatologia arterial i venosa
Mòdul 5. Patologia respiratòria
- Record anatomofisiològic
- Insuficiència respiratòria
- Malalties pulmonars obstructives cròniques
- Asma bronquial
- Pneumònia
- Tuberculosi pulmonar
- Malalties pulmonars intersticials difuses
- Càncer de pulmó
- Patologia pleural
- Tromboembolisme pulmonar
Mòdul 6. Hematologia
- Fisiopatologia de la hematopoesi
- Fisiopatologia dels hematies
- Fisiopatologia dels leucòcits i limfòcits
- Fisiopatologia de l'hemostàsia
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i dins del període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període ordinari
Es fa l'avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- 1a avaluació parcial: 25 % de la nota final de l'assignatura; recuperable
- 2a avaluació parcial: 25 % de la nota final de l'assignatura; recuperable
- Assistència i participació a classe: 10 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable
- Resolució de casos clínics: 40 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable
La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5. Cal que la nota mitjana dels exàmens sigui superior a 5 i que cap examen no tingui una nota inferior a 4,5. Així mateix, per poder fer mitjana ponderada, cal que les activitats recuperables tinguin una nota mínima de 5.
Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura.
La qualificació final d'aquest període s'obté fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes durant el període ordinari i, si s'han recuperat algunes activitats, en l'avaluació complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
- Classes teòriques: presentació de continguts
- Resolució de casos clínics sobre els continguts treballats a classe
- Lectura i anàlisi d'articles
Bibliografia
Bàsica
- Laso, FJ (2020). Introducción a la medicina clínica: Fisiopatologia y semiología (4 ed.). Elsevier.
- Pastrana Delgado J. (2023). Fisiopatología y patología general básica para ciencias de la salud (2 ed.). Elsevier.
- Port, C.M. (2019). Fisiopatología: Alteraciones de la salud. Conceptos básicos (10 ed.). Lippincott Williams and Wilkins.
- Sisinio de Castro; J.L. Perez Arellano (2019). Manual de Patologia General: Sisinio de Castro (8 ed.). Elsevier.
- Tortora, GJ (2018). Principios de anatomía y fisiologia: Anatomía y Fisiología (15 ed.). Panamericana.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.