Vés al contingut

Estudi del Cos Humà I

Titulació

Nutrició Humana i Dietètica

Assignatura

Estudi del Cos Humà I

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

1

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàElisabet Dachs Cabanas
Belén Canet Lorente
G19, semipresencial, matí i tardaespanyolElisabet Dachs Cabanas
Belén Canet Lorente

Objectius

Aquesta assignatura, juntament amb la d'Estudi del Cos Humà II, conforma la matèria d'Anatomia, inclosa dins del mòdul de Formació Bàsica, i proporciona els coneixements sobre les estructures de l'organisme i la seva funcionalitat. Per seguir aquesta assignatura no es requereixen coneixements previs específics.

L'assignatura d'Estudi del Cos Humà I té com a objectius principals per als estudiants:

  • Adquirir coneixements generals de l'estructura i funcionament del cos humà.
  • Adquirir coneixements bàsics sobre histologia i embriologia humana.
  • Adquirir coneixements de les diferents parts de l'anatomia humana.
  • Adquirir coneixements de fisiologia o funcionament normal del cos humà.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Coneix l'estructura i funció del cos humà, des del nivell molecular fins a l'organisme complet, en les diferents etapes de la vida.
  • RA2. Descriu, explica i relaciona de manera correcta les funcions dels diferents aparells i sistemes del cos humà.
  • RA3. Elabora informes i documents escrits (principalment de caràcter tècnic) amb correcció ortogràfica i gramatical en català i en espanyol.
  • RA4. Utilitza correctament la terminologia científica i mèdica.
  • RA5. Avalua de forma global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
  • RA6. Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la nutrició humana i dietètica.

Competències

Específiques

  • Aplicar els coneixements bàsics d'anatomia i fisiologia, química, bioquímica, biologia, antropologia i psicologia a la nutrició humana i la dietètica.
  • Integrar els coneixements de ciències bàsiques i dels aliments tenint en compte els aspectes biopsicosocials en l'avaluació de l'estat nutricional i dels problemes dieteticonutricionals dels individus sans (població infantil, dones embarassades, esportistes...) i/o malalts.
  • Mostrar coneixements sobre l'activitat investigadora bàsica i l'aplicació del mètode científic per a la resolució de problemes i comprendre la importància i limitacions que tenen en matèria sanitària i nutricional.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.

Continguts

  1. Estructura i funció de la cèl·lula:
    1. Membrana plasmàtica: estructura i funcions (sistemes de transport).
    2. Citoplasma: citosol, orgànuls i funcions.
    3. Nucli: estructura i funció (mitosi i meiosi).
  2. Genètica:
    1. Gens, cromosomes, ADN.
    2. Herència: lleis de Mendel, dominància, codominància, herència complexa, etc.
    3. Principis bàsics de la genètica.
    4. Trastorns cromosòmics i genètics.
  3. Homeòstasi:
    1. Concepte d'homeòstasi i medi intern.
    2. Sistemes de regulació: retroalimentació.
    3. Líquids corporals: aigua i electròlits.
    4. Equilibri àcid-base.
  4. Introducció a l'anatomia:
    1. Organització del cos humà.
    2. Conceptes d'anatomia i fisiologia.
    3. Posició anatòmica.
    4. Plans i eixos.
    5. Regions del cos humà.
  5. Embriologia:
    1. Concepte i definició d'embriologia.
    2. Període de divisió cel·lular.
    3. Desenvolupament embrionari.
    4. Desenvolupament fetal.
    5. Anomalies en el període de gestació.
    6. Cèl·lules mare.
  6.  Histologia:
    1. Tipus de teixits. Característiques anatòmiques i fisiològiques. Teixit epitelial i teixit connectiu.
    2. Teixit nerviós (potencial d'acció i placa motora).
  7. Sang:
    1. Característiques físiques i funcions de la sang.
    2. Formació de cèl·lules sanguínies.
    3. Eritròcits: funcions. Metabolisme del ferro.
    4. Hemostàsia.
    5. Grups sanguinis.
  8. Sistema Immunitari:
    1. Immunitat innata.
    2. Immunitat adaptativa.
    3. Antigens i receptors.
    4. Processament d'Antigens i memòria immunològica.
  9. Sistema locomotor:
    1. Funcions de l'aparell locomotor.
    2. Teixit ossi:funcions bàsiques, estructura de l'os, tipus de teixit ossi. ossificaicó, creixement ossi, remodelació òssia.
    3. Sistema esquelèltic: esquelet axial, esquelet apendicular, articulacions.
    4. Teixit muscular: contracció muscular, tipus de contraccions i tipus de fibres.
    5. sistema muscular: tipus de mñusculs. origen i inserciño i acció. Lligament i tendó.
  10. Sistema Reproductor:
    1. Generalitats anatòmiques de l'aparell genital masculí.
    2. Fisiologia de la reproducció masculina: espermatogènesi, control hormonal de l'espermatogènesi. Funcions de les hormones sexuals masculines. 
    3. Generalitats anatòmiques de l'aparell genital femení.
    4. Fisiologia de la reproducció femenina: ovogènesi. Cicle reproductor femení: regulació hormonal, fases, canvis hormonals.
    5. Glàndules mamàries.

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que contempla dos períodes diferents d'avaluació:

Període d'avaluació ordinària, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves recuperables que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període. A més, "en cap cas les activitats de les quals es vulgui pujar la nota no poden suposar més del 50% de la nota final de l'assignatura. Per establir aquesta nota final es prendrà com a referència l'última qualificació obtinguda per l'estudiant."


L'avaluació de l'assignatura es fa d'acord amb els criteris següents:

1. Avaluació ordinària

- Activitats individuals: 60 %
Examen parcial 1: 25 %, recuperable
Examen parcial 2: 25 %, recuperable
Altres activitats individuals: 10 %, no recuperable (l'assistència en activitats obligatòries indicades en el pla de treball computaran un 3% en aquest apartat d'activitats individuals).

- Activitats en grup: 40 %
Treball cooperatiu: 25 %, no recuperable
Altres activitats grupals (ABP, experts, ACC, etc.): 15 %, no recuperable


Per aprovar l'assignatura cal que es compleixin els tres punts següents:

  1. Que la nota de cada examen parcial sigui igual o superior a 4,5.
  2. Que la mitjana ponderada dels exàmens parcials sigui igual o superior a 5.
  3. Que la mitjana ponderada de totes les activitats d'avaluació individuals sigui igual o superior a 5.
  4. 3. Que la mitjana ponderada de totes les activitats d'avaluació sigui igual o superior a 5.

Els estudiants que cursen la modalitat presencial tenen tots dos exàmens parcials de forma presencial.

Els estudiants que cursen la modalitat semipresencial fan el primer examen parcial online i el segon examen parcial presencial.

2. Avaluació complementària

  • Les activitats o proves recuperables que no s'hagin superat satisfactòriament en el període ordinari es poden recuperar sempre que no representin més del 50 % de l'assignatura.
  • Per aprovar l¡assignatura cal que es compleixin els mateixos requisits que en el període ordinari.
  • Les proves d'avaluació complementària són presencials per a totes dues modalitats.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, constitueixen faltes greus o molt greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu Què es considera plagi?) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per facilitar la citació apropiada de textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

  • Sessions magistrals (grup classe).
  • Sessions de treball d'exercicis amb les metodologies de grups d'experts o mètode del cas.
  • Sessions pràctiques amb models anatòmics i d'anatomia virtual 3D (SECTRA) al Laboratori de Simulació Transversal i SECTRA.
  • Realització d'exercicis a partir dels continguts teòrics presentats a classe (treball autònom i individual).
  • Tutories de correcció d'exercicis (grup classe).
  • Realització de treballs d'ampliació i síntesi individuals o en grup.
  • Estudi del temari (treball autònom i individual).
  • Els estudiants semipresencials disposaran de material audiovisual per seguir el temari.

Bibliografia

Bàsica

  • Marieb, E. N., Keller, S. M. (2017). Fisiología Humana: Fisiología Humana (12 ed.). Pearson.
  • Martini, F.H.,Tallitsch, R.B, Nath, J. L. (2017). Anatomía Humana: Anatomía Humana (9 ed.). Pearson.
  • Tortora, G.J. , Derrickson, B. (2013). (2013). Principios de Anatomía y Fisiología: Principios de Anatomía y Fisiología (13 ed.). Médica Panamericana.
  • Young, B., O'Dowd, G., Woodford, P. (2014). Wheater Histología Funcional: Texto y Atlas en Color (6 ed.). Elsevier España SL.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte