Vés al contingut

Gestió i Qualitat

Text original

Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.

La traducción al español está desactualizada.

¡Consulta preferentemente el texto original!

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Titulació

Fisioteràpia

Assignatura

Gestió i Qualitat

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

4

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàPere Solé Puso
Irene Martinez Perez
Jordi Verdaguer Gorchs
G15, presencial, tardaespanyolPere Solé Puso
Meritxell Carbonell Sanchez
Raquel Carrera Goula
G16, presencial, tardaespanyolPere Solé Puso
Meritxell Carbonell Sanchez
Raquel Carrera Goula

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 8. Treball digne i creixement econòmic
  • 9. Indústria, innovació i infraestructures

Objectius

L'assignatura Gestió i Qualitat incorpora en el seu temari les tècniques de gestió científica als serveis sanitaris vinculats a la fisioteràpia dins d'un marc de qualitat i seguretat, i permet la planificació, organització, direcció i control dels serveis i dels programes de salut amb la finalitat de garantir els serveis de salut a la comunitat. En aquesta assignatura es treballen temes de gestió, qualitat, seguretat i emprenedoria i s'hi incorporen exemples del dia a dia que tenen en consideració els aspectes clau en cadascun dels nivells de gestió de la fisioteràpia.

Els objectius generals d'aquesta assignatura són:

  • Conèixer conceptes bàsics d'organització de sistemes sanitaris, planificació i avaluació sanitària.
  • Identificar aspectes diferenciadors dels diversos sistemes sanitaris i conèixer el sistema sanitari català.
  • Desenvolupar de forma adequada les activitats pròpies de planificació, gestió i control de les unitats assistencials en les quals es proveeixi atenció en fisioteràpia.
  • Integrar la gestió clínica aplicada a la pràctica.
  • Analitzar i identificar criteris dels indicadors i els factors que influeixen en la qualitat i seguretat.
  • Familiaritzar-se amb la creació de serveis de fisioteràpia, de plans d'empresa i fomentar l'emprenedoria.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Aprèn la metodologia de la planificació estratègica.
  • RA2. Coneix les principals característiques de l'estructura i funcionament de l'actual sistema sanitari i els diferents models organitzatius.
  • RA3. Té capacitat de gestionar, organitzar i optimitzar processos de treball i serveis assistencials de fisioteràpia.
  • RA4. Adquireix coneixements per a l'exercici del lideratge i la comunicació en les organitzacions.
  • RA5. Reconeix la importància de la seguretat del pacient en la qualitat de l'atenció a la salut i coneix la terminologia i la taxonomia que hi estan relacionades.
  • RA6. Coneix les normes ISO de gestió de la qualitat, el model EFQM, les normes de la Joint Commission i les metodologies per implantar la millora contínua.
  • RA7. Descriu els components essencials de la cultura de la qualitat i la seguretat en els centres sanitaris i coneix la metodologia per a l'anàlisi d'avaluació dels riscos.
  • RA8. Identifica les característiques d'un emprenedor en l'àmbit de la fisioteràpia. Sap com es desenvolupa un pla d'empresa.

Competències

Generals

  • Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
  • Interactuar amb altres persones amb empatia i demostrar habilitats en les relacions interpersonals.

Específiques

  • Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
  • Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
  • Desenvolupar el rol professional del fisioterapeuta en diferents entorns (mitjà hospitalari, sociosanitari i comunitat, entre altres) i en un marc de polítiques sanitàries i socials des d'una perspectiva d'atenció integrada que permeti la continuïtat i integralitat en l'atenció a les persones.
  • Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de l'activitat i del moviment en un entorn biopsicosocial.
  • Gestionar, organitzar i optimitzar processos de treball o serveis assistencials de l'àmbit de la fisioteràpia segons les regulacions administratives i legals vigents i incorporar models organitzatius inclusius i participatius.
  • Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.
  • Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional.

Continguts

S'aprenen els conceptes generals sobre: administració i gestió; processos d'administració i gestió de serveis; models de gestió; gestió de la qualitat assistencial; guies de pràctica clínica; estàndards professionals; monitorització d'activitats de qualitat en l'àmbit sanitari; sistemes d'acreditació de la qualitat i models d'excel·lència; pla d'empresa i emprenedoria; creació de serveis de fisioteràpia.

  1. Gestió
    1. Models d'atenció sanitària
    2. El sistema de salut català
    3. Models organitzatius de rehabilitació/fisioteràpia
    4. Sistemes d'informació
    5. Gestió de recursos, processos i tècniques de fisioteràpia
    6. Plans estratègics, plans de salut i guies de pràctica clínica
    7. Tecnologies de la informació i la comunicació
  2. Qualitat i seguretat dels pacients
    1. Objectius, evolució històrica, conceptes, dimensions de la qualitat i de la seguretat de pacients. Taxonomia
    2. Estudis rellevants: To err is human, ENEAS, APEAS, EVICUR...
    3. Gestió i millora de la qualitat en els àmbits internacional, europeu, nacional i local. Normes ISO, model EFQM, Joint Commissions...
    4. La cultura i el clima de seguretat: eines i estratègies
    5. Indicadors de qualitat i de seguretat dels pacients: com s'elaboren. Estructura i sistemàtica d'anàlisi
    6. El Pla de qualitat i de seguretat del Servei Nacional de Salut i del Departament de Salut
    7. L'acreditació hospitalària i en l'àmbit de la fisioteràpia
    8. Pràctiques clíniques segures i alertes de seguretat dels pacients
  3. Emprenedoria
    1. Practicant l'esperit empresarial i l'emprenedoria social
    2. Innovació; pensament de disseny; treballar l'empatia a través d'observacions estadístiques, entrevistes i prototips
    3. Proposició de valor i el seu canvas
    4. Pla de màrqueting
    5. Pla d'organització
    6. Pla d'operacions
    7. Pla financer
    8. Pla executiu

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació: un període ordinari, que té lloc durant el període lectiu, i un període d'avaluació complementària.

Període ordinari

Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:

  • Activitat 1. Exàmens sobre el model d'atenció sanitària: 20 % de la nota final de l'assignatura, recuperable
  • Activitat 2. Exàmens sobre qualitat i seguretat dels pacients: 20 % de la nota final de l'assignatura, recuperable
  • Activitat 3. Elaboració d'un treball en grup sobre emprenedoria i pla d'empresa: 40 % de la nota final de l'assignatura, no recuperable
  • Activitat 4. Treball sobre els procediments de qualitat i seguretat dels pacients: 15 % de la nota final de l'assignatura, no recuperable
  • Activitat 5. Assistència i participació a classe: 5 % de la nota final de l'assignatura, no recuperable

La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts (no es demana nota mínima). S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura.

La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts (no es demana nota mínima), emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons la Normativa de drets i deures dels estudiants de la Universitat de Vic, constitueixen faltes greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura qualsevol indici de plagi o apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (siguin autors, Internet o companys de classe) es tradueix de manera automàtica en un suspens.

Per citar de manera apropiada de textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

Activitats presencials

Continguts teòrics, resolució d'exercicis, debats/xerrades amb tot el grup classe. Les sessions de classe es dediquen a l'exposició dels continguts del temari i també a explicar les activitats que han de desenvolupar els estudiants, si escau.

Activitats dirigides

Exercicis que s'han de fer a l'aula, amb la supervisió del professor i en petits grups.

Activitats autònomes

Estudi del temari de l'assignatura, lectura d'articles originals, resolució d'exercicis i casos que es deriven de les classes presencials. Preparació de les proves d'avaluació.

Bibliografia

Bàsica

  • Neck, H., Neck, C., Murray, E. (2018). Entrepreneurship: The Practice and Mindset. SAGE.
  • Ruiz Iglesias, L. (2004). Claves para la gestión clínica. McGraw-Hill.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte