Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Fisioteràpia
Assignatura
Fisioteràpia del Sistema Musculoesquelètic I
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
2
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Cristina Font Jutglà |
G15, presencial, tarda | espanyol | Cristina Font Jutglà |
Ana Maria Abello Pla | ||
G16, presencial, tarda | espanyol | Cristina Font Jutglà |
Francesc X. Jaile Benítez |
Professorat col·laborador
- Marc Vidal Falguera
- Ricard Castro Prat
- Anna Escribà Salvans
Objectius
Aquesta assignatura pertany a la matèria Valoració i Intervenció en les Alteracions del Sistema Musculoesquelètic.
Desenvolupa alguns dels aspectes bàsics de la cinesiteràpia, que consisteix en el tractament mitjançant el moviment, tant si el fa el propi subjecte com si l'ajuden agents externs. S'hi treballen els principis bàsics de la teràpia manual (mobilitzacions simples i globals), els principis bàsics del massatge terapèutic i dels estiraments i de les cadenes musculars.
Es pretén que l'alumne assoleixi els objectius següents:
- Conèixer la definició, la història i les generalitats de la cinesiteràpia i de les mobilitzacions articulars passives simples i globals.
- Explicar els principis mecànics i fisiològics dels estiraments i de les cadenes musculars sobre el sistema musculoesquelètic.
- Explicar els principis fisiològics i mecànics del massatge i la seva acció sobre l'organisme.
- Saber aplicar sobre diferents situacions clíniques les maniobres de massatge, estirament i de mobilitzacions passives.
- Observar i analitzar la postura en diferents situacions clíniques.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Coneix la definició, la història i les generalitats de la cinesiteràpia.
- RA2. Descriu la fisiologia del múscul i els diferents tipus de contraccions musculars.
- RA3. És capaç de determinar el nivell de força que pot desenvolupar el múscul.
- RA4. Explica els principis mecànics i fisiològics dels estiraments musculars.
- RA5. Descriu detalladament les diferents tècniques bàsiques dels estiraments musculars.
- RA6. Aplica adequadament les tècniques bàsiques dels estiraments musculars.
- RA7. Identifica les indicacions, contraindicacions i precaucions dels estiraments musculars.
- RA8. Descriu els principis fisiològics i mecànics del massatge i la seva acció sobre l'organisme.
- RA9. Descriu detalladament les diferents maniobres bàsiques que s'utilitzen en el massatge.
- RA10. Aplica adequadament les tècniques bàsiques del massatge.
- RA11. Identifica les indicacions, contraindicacions i precaucions del massatge terapèutic.
- RA12. Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos de resolució de casos clínics de l'àmbit de les alteracions del sistema musculoesquelètic.
Competències
Generals
- Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
- Demostrar compromís amb la professió, amb els seus valors i amb la millora contínua de la pràctica tot buscant l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.
- Interactuar amb altres persones amb empatia i demostrar habilitats en les relacions interpersonals.
Específiques
- Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
- Avaluar d'una manera crítica i reflexiva el pla d'intervenció de fisioteràpia i fer els reajustaments necessaris a partir del diàleg amb els usuaris/pacients i amb el seu entorn.
- Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
- Construir i aplicar un pla d'intervenció de fisioteràpia basat en el diagnòstic, en les aportacions d'altres professionals, l'evidència científica disponible i amb la participació de l'usuari/pacient i del seu entorn, tenint en compte aspectes personals, relacionals, metodològics i de seguretat i eficiència.
- Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de l'activitat i del moviment en un entorn biopsicosocial.
- Fer un diagnòstic de fisioteràpia basat en l'anlàlisi i la interpretació crítica de la informació rellevant i en la valoració efectuada, tot utilitzant les classificacions de funcionalitat, discapacitat i salut reconegudes internacionalment i el raonament clínic com a base per a la presa de decisions.
- Incorporar la investigació i l'aprenentatge permanent en la pràctica professional a través de la utilització de la millor evidència disponible i de la formulació de qüestions a partir de la pròpia i informar i dissenyar projectes d'investigació.
- Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.
- Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral.
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.
Continguts
Bloc teòric
- Cinesiteràpia
- Generalitats de la cinesiteràpia
- Història de la cinesiteràpia
- Tipus de cinesiteràpia
- Teoria de les mobilitzacions articulars passives
- Estiraments musculars
- La unitat miotendinosa
- Efectes dels estiraments musculars
- Objectius dels estiraments musculars
- Tipus d'estiraments musculars
- Indicacions i contraindicacions dels estiraments musculars
- Normes en l'aplicació dels estiraments musculars
- Les cadenes musculars i l'anàlisi de la postura
- Massoteràpia
- Definició de massatge
- Tipus de maniobres bàsiques que s'utilitzen en l'aplicació de la tècnica del massatge
- La pell
- Efectes fisiològics del massatge
- L'ergonomia en l'aplicació de la tècnica del massatge
- Indicacions i contraindicacions de la tècnica del massatge
- Normes bàsiques que cal respectar en l'aplicació de la tècnica del massatge
Bloc pràctic
- Mobilitzacions articulars passives simples de les principals articulacions de les extremitats superiors i inferiors com a element clau de la recuperació funcional
- Estiraments musculars analítics aplicats a diferents situacions clíniques
- Tècnica bàsica del massatge terapèutic aplicat a diferents situacions clíniques
- Observació de la postura i la seva relació en diferents situacions clíniques
- Treball sobre les cadenes musculars i la seva relació postural
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i dins del període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període i que siguin recuperables.
1. Període ordinari
L'avaluació es duu a terme a través d'un procés d'avaluació continuada que preveu els indicadors següents:
- Prova escrita de contingut teòric (un examen de tipus test i/o de preguntes de respostes curtes): 30 % de la nota final de l'assignatura; recuperable
- Prova pràctica de resolució d'un cas clínic (l'estudiant ha de demostrar els continguts i maniobres d'estiraments, mobilitzacions passives simples i massatge aplicats en un cas clínic): 45 % de la nota final de l'assignatura; recuperable
- Resolució de qüestionaris d'articles científics i continguts teòrics: 10 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable.
- Elaboració d'un treball en grup d'un cas clínic: 15 % de l'assignatura; no recuperable
- L'assistència i participació en les sessions pràctiques és una condició indispensable per ser avaluat en el període ordinari.
La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5. Per poder fer mitjana ponderada cal que les activitats recuperables tinguin una nota mínima de 5.
Si no es compleix un mínim del 80 % d'assistència a les sessions pràctiques, l'avaluació pràctica es considera no superada i per tant queda suspesa.
2. Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables ha recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura.
La qualificació final d'aquest període s'obté fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes durant el període ordinari i, si s'han recuperat algunes activitats amb una nota superior a 4,5, en l'avaluació complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
Model d'ensenyament-aprenentatge presencial
Les sessions de treball teòric presencial es fan amb el grup classe sencer.
En les sessions de classes pràctiques de laboratori es divideix el grup classe en dos o tres subgrups per poder donar una atenció més personalitzada i directa a l'estudiant. Aquestes classes serveixen per adquirir els coneixements, les habilitats i les destreses necessàries per poder aplicar els diversos tractaments del sistema musculoesquelètic.
Es treballa en la resolució de casos clínics basats en l'evidencia i també en la lectura i/o presentació d'articles científics relacionats amb la matèria impartida.
Bibliografia
Bàsica
- Canamasas, S. (1993). Técnicas manuales: Masoterapia. Masson.
- Cassar, M. (2001). Manual de masaje terapéutico: Una guía completa dirigida al estudiante y al fisioterapeuta. McGraw-Hill Interamericana.
- Esnault, M. (2001). Estiramientos analíticos en fisioteràpia. Masson.
- Fernández de las Peñas, C., Melián Ortiz, A. (2013). Cinesiterapia. Elsevier.
- Neiger, Henri (1998). Estiramientos analíticos manuales. Panamericana.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.