Vés al contingut

Anatomia I

Text original

Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Titulació

Fisioteràpia

Assignatura

Anatomia I

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

1

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàJuan Tony Da Sousa Valente
Vicenç Català Cahís
Vinicius Rosa De Oliveira
G15, presencial, tardaespanyolVicenç Català Cahís
Juan Tony Da Sousa Valente
Vinicius Rosa De Oliveira
G16, presencial, tardaespanyolJuan Tony Da Sousa Valente
Vinicius Rosa De Oliveira
Vicenç Català Cahís
G19, semipresencial, tardaespanyolVicenç Català Cahís
Juan Tony Da Sousa Valente

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 3. Salut i benestar
  • 4. Educació de qualitat

Objectius

Aquesta assignatura, juntament amb Anatomia II, forma part de la matèria Anatomia Humana i proporciona coneixements sobre les estructures de l'organisme. Per al desenvolupament d'aquesta assignatura no es requereixen coneixements previs específics.

L'assignatura Anatomia I té com a objectius principals que els estudiants adquireixin:

  • Coneixements generals de l'estructura del cos humà
  • Coneixements bàsics sobre histologia i embriologia humana
  • Coneixements de les diferents parts de l'anatomia humana

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Identifica les estructures anatòmiques que componen els diferents aparells i sistemes del cos humà.
  • RA2. Descriu els nivells d'organització del cos humà.
  • RA3. Utilitza correctament la terminologia de les estructures microscòpiques i macroscòpiques que componen el cos humà.

Competències

Específiques

  • Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.

Transversals

  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.

Continguts

  1. Introducció a l'anatomia
    1. Organització del cos humà
    2. Processos vitals
    3. Cavitats corporals
    4. Terminologia anatòmica bàsica
      1. Plans corporals
      2. Termes direccionals
  2. La cèl·lula. Estructura i funció cel·lular
    1. Característiques generals de la cèl·lula
    2. Membrana plasmàtica
      1. Composició
    3. Citoplasma
      1. Citosol
      2. Orgànuls cel·lulars
    4. Nucli
  3. Histologia - teixits bàsics
    1. Teixit epitelial
    2. Teixit connectiu
      1. Sang
      2. Teixit cartilaginós
      3. Teixit ossi
    3. Teixit muscular
    4. Teixit nerviós
  4. Embriologia
    1. Concepte, definició i historia de l'embriologia
    2. Període de divisió cel·lular
    3. Desenvolupament embrionari
    4. Desenvolupament fetal
    5. Anomalies en el període de gestació
    6. Cèl·lules mare
  5. Aparell cardiovascular
    1. Embriologia
    2. Funcions
    3. El cor
      1. Localització
      2. Estructura macroscòpica
        1. Pericardi
        2. Paret cardíaca
    4. Estructura anatòmica externa
      1. Vasos que l'acompanyen
    5. Estructura anatòmica interna
      1. Vàlvules
    6. Circulació cardíaca
    7. Tipus de circulacions
      1. Circulació sistèmica
      2. Circulació pulmonar
      3. Circulació porta
    8. Sistema vascular
      1. Tipus de vasos sanguinis i estructura histològica
      2. Pressió arterial - fisiologia
    9. Grans vasos del cos
  6. Aparell limfàtic
  7. Aparell respiratori
    1. Embriologia
    2. Processos bàsics
    3. Vies aèries (incloure la histologia de cada zona, veure els canvis en la seva mucosa al llarg de l'aparell)
      1. Cavitat nasal
      2. Faringe
      3. Laringe
      4. Bronquis
      5. Bronquíols
      6. Alvèols pulmonars
    4. Els pulmons
    5. Músculs de la respiració
  8. Aparell urinari
    1. Funcions del ronyó
    2. Estructura del ronyó
    3. Unitat funcional del ronyó: la nefrona
    4. Irrigació del ronyó
    5. Tracte urinari
    6. La bufeta
    7. Embriologia urinari
  9. Aparell digestiu
    1. Embriologia
    2. Processos digestius
    3. Components de la paret del tub digestiu
    4. Peritoneu
    5. Tracte gastrointestinal, anatomia microscòpica i macroscòpica
      1. Boca
      2. Faringe
      3. Esòfag
      4. Estómac
      5. Intestí prim
      6. Intestí gruixut i recte
    6. Òrgans accessoris (inclou la histologia)
      1. Fetge
      2. Pàncrees
  10. Aparell genital
    1. Embriologia
    2. Aparell reproductor masculí
      1. Testicles
      2. Sistema de conductes
      3. Glàndules associades
      4. Penis
    3. Aparell reproductor femení
      1. Ovaris
      2. Aparell genital
      3. Mames

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període d'avaluació ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementari, en el qual es pot avaluar l'estudiant de les tasques, activitats o proves recuperables que no hagi superat satisfactòriament en el marc del període ordinari. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura. La qualificació final d'aquest període s'obté fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes durant el període ordinari i, si s'han recuperat algunes activitats, en l'avaluació complementària. Per establir aquesta nota final es pren com a referència l'última qualificació obtinguda per l'estudiant.

L'avaluació de l'assignatura es fa d'acord amb els criteris següents:

1. Avaluació ordinària

  • Activitats individuals: 60 %
    • Examen parcial 1: 25 %; recuperable
    • Examen parcial 2: 25 %; recuperable
    • Altres activitats individuals: 10 %; no recuperable
  • Activitats en grup: 40 %
    • Treball cooperatiu: 25 %; no recuperable
    • Altres activitats grupals (ABP, ACC, etc.): 15 %; no recuperable

Per aprovar l'assignatura cal que es compleixin els quatre requisits següents:

  1. Que la nota de cada examen parcial sigui ≥4,5.
  2. Que la mitjana ponderada dels exàmens parcials sigui ≥5,0.
  3. Que la mitjana ponderada de totes les activitats d'avaluació individuals sigui ≥5,0.
  4. Que la mitjana ponderada de totes les activitats d'avaluació (individuals i grupals) sigui ≥5,0.

2. Avaluació complementària

  • Les activitats o proves recuperables que no s'hagin superat satisfactòriament durant el període ordinari es poden recuperar sempre que no representin més del 50 % de l'assignatura. Per aprovar l'assignatura cal que es compleixin els mateixos requisits que en el període ordinari.
  • Tots els exàmens (període d'avaluació ordinari o complementari) són presencials.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

  • Sessions magistrals (grup classe)
  • Realització d'exercicis a partir dels continguts teòrics presentats a classe (treball autònom i individual)
  • Sessions pràctiques amb models anatòmics i d'anatomia virtual en 3D (SECTRA) al Laboratori de Simulació Transversal i SECTRA
  • Tutories de correcció d'exercicis (grup classe)
  • Realització de treballs d'ampliació i síntesi (grup classe)
  • Estudi del temari (treball autònom i individual)

Bibliografia

Bàsica

  • Netter, F.H. (2011). Atlas de anatomía humana (5 ed.). Elsevier Masson.
  • Tortora, G.J. , Derrickson, B. (2018). Principios de anatomía y fisiología (15 ed.). Médica Panamericana.
  • Young, B., O'Dowd, G., Woodford, P. (2014). Wheater. Histología funcional: Texto y atlas en color (6 ed.). Elsevier España.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte