Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està desactualitzada.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está desactualizada.
¡Consulta preferentemente el texto original!
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)
Assignatura
Ensenyament de l'Educació Física
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
4
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Ignasi Arumí Prat |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
- 4. Educació de qualitat
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
Ensenyament de l'Educació Física té com a objectiu preparar els alumnes perquè esdevinguin futurs mestres de primària amb habilitats, coneixements i una bona comprensió de l'educació física (EF). Aquesta assignatura pretén ajudar els estudiants a entendre la importància i el significat de l'EF en el procés d'ensenyament i aprenentatge dins el context educatiu. També els ajuda a reconèixer que l'educació física és una part important del currículum.
L'assignatura dona l'oportunitat d'ampliar els coneixements pel que fa a l'educació física, alhora que s'hi desenvolupa una comprensió pràctica i contextual d'aquesta disciplina. Ajuda l'alumnat a adquirir habilitats i eines bàsiques per treballar mitjançant l'ús del cos i els moviments que poden produir les nenes i nens de la classe. Per tant, els alumnes aprenen a entendre els requisits del currículum d'educació física de l'etapa d'educació primària.
Nota: Com que l'assignatura s'imparteix en anglès, els estudiants han de desenvolupar les habilitats i estratègies necessàries per ensenyar educació física en anglès, en contextos d'aprenentatge integrat de continguts i llengües estrangeres (AICLE).
Resultats d'aprenentatge
- Dissenya entorns d'aprenentatge mitjançant tasques educatives vinculades a l'educació física que promouen la implicació de l'alumnat en el procés d'aprenentatge. (RA1)
- Utilitza el joc com a recurs educatiu de forma diversificada i adequada als diferents cicles de l'educació primària. (RA3)
- Utilitza diferents elements del currículum de l'educació física per al disseny de tasques educatives. (RA4, RA5)
- Aplica tasques educatives d'educació física utilitzant estratègies i metodologies pròpies de l'àmbit. (RA4)
- Identifica les pròpies necessitats formatives vinculades a l'entorn professional del mestre d'educació física i organitza el seu propi aprenentatge amb certa autonomia. (RA6)
Competències
Específiques
- Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
- Elaborar, desenvolupar i adaptar recursos educatius adequats a les diferents finalitats curriculars tot utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació com a instruments fonamentals de l'aprenentatge.
- Organitzar i gestionar espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i inclusió que tinguin en consideració les necessitats derivades dels diferents trastorns o dificultats d'aprenentatge amb l'objectiu d'establir les pautes d'intervenció més adequades en col·laboració amb els diferents serveis, amb els professionals i amb les famílies.
Bàsiques
- Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
Continguts
U1. Introducció a l'educació física (EF) en el context educatiu
- Experiències prèvies amb el concepte d'educació física dins el currículum
- El joc com a recurs i com a estratègia educativa en l'àmbit de l'educació física
U2. Des de les competències genèriques del currículum d'educació primària fins a les tasques específiques d'EF
- L'estructura curricular d'educació física en l'educació primària, des de les competències genèriques, fins a les competències específiques de l'àmbit
- Continguts del currículum d'educació física
- Estratègies organitzatives i didàctiques per tractar els continguts d'EF a classe
- Conèixer els procediments d'ensenyament de l'educació física adequats a l'educació primària
Avaluació
L'avaluació és variada. S'aprèn a programar, desenvolupar i dur a terme projectes de classe, preparar presentacions i, finalment, a planificar/impartir/avaluar sessions d'ensenyament d'educació física. De tant en tant es fan presentacions formals. Es valora una combinació equilibrada del treball del curs i de l'experiència observada a l'aula per avaluar el nivell de coneixement sobre els continguts de l'assignatura, d'acord amb un pla de treball que es lliura als estudiants a l'inici del curs. El professor o professora fa el seguiment de les sessions de treball i, durant el semestre, s'organitzen tutories.
Activitats d'avaluació
- Presentació dels jocs d'educació física (10 %). No recuperable
- Disseny i aplicació de jocs d'educació física (25 %). Activitat recuperable durant la setmana de tancament
- Disseny i aplicació de tasques d'educació física (25 %). Activitat recuperable durant la setmana de tancament
- Dia de l'educació física (25 %). Activitat recuperable durant la setmana de tancament
- Assistència i actitud en les sessions pràctiques (15 %). No recuperable
Només superen l'assignatura els alumnes que arribin almenys a una puntuació del 50 % en cadascun dels components. La nota global de l'estudiant o nota d'assignatura, en relació amb els criteris d'avaluació de l'assignatura, s'obté en sumar tots els percentatges. Els estudiants que suspenguin algun dels elements d'avaluació de l'assignatura en el primer intent tenen l'oportunitat de recuperar-los mitjançant una repesca, però només si consta així en els criteris (si cal recuperar més del 50 % de la nota global, no aprovaran l'assignatura).
Metodologia
L'assignatura es desenvolupa combinant diferents activitats d'ensenyament i aprenentatge amb aprenentatges pràctics, de treballs i teòrics. S'utilitza una àmplia gamma de mètodes per ajudar a aprendre, que inclouen: classes magistrals, seminaris, tutories, tallers, presentacions i, també, aprenentatge dirigit i autònom.
- Les sessions de classe en grup inclouen activitats per aplicar conceptes i idees clau.
- Les sessions de classe de treball dirigit inclouran treballs, que cal desenvolupar i presentar.
- Les tutories individuals se centren a fer un seguiment del procés d'aprenentatge dels estudiants.
Bibliografia
Bàsica
- Glowaki, E., Centeio, E. (2016). Health Promotion Efforts as Predictors of Physical Activity in Schools: An Application of the Diffusion of Innovations Model. Recuperat de https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27122139/
- Perez Pueyo, A., Hortiguela, D., Fernández, J. (2021). Los modelos pedagógicos en educación física : qué, cómo, por qué y para qué. Recuperat de https://buleria.unileon.es/handle/10612/13251
- Tsangaridou, N (2012). Educating primary teachers to teach physical education. Recuperat de https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1356336X12450788
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.