Vés al contingut

Estructura del Sistema de Comunicació

Titulació

Periodisme

Assignatura

Estructura del Sistema de Comunicació

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

1

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíespanyolNahuel Faedo
Xavier Ginesta Portet

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 16. Pau, justícia i institucions sòlides

Objectius

Aquesta assignatura permet conèixer i analitzar la situació actual de la indústria cultural i dels mitjans, internacional, catalana i espanyola. S'hi treballa la manera com els diversos mitjans de comunicació (premsa, ràdio, televisió i noves plataformes) han configurat sistemes de comunicació complexos, amb múltiples sinergies entre actors participants, i ens hi aproxima des del punt de vista històric, polític, social i econòmic.

Té com a objectiu formar l'alumnat en les bases de l'economia-política i en les regles de funcionament de les empreses de mitjans de comunicació, amb especial atenció en l'evolució i la situació actual dels grups mediàtics a nivell internacional, però també en els mercats català i espanyol.

Resultats d'aprenentatge

  • Identificar el paper del periodisme en relació amb la societat, els drets humans i la diversitat social o personal en les diferents dimensions, en un context local, nacional i global.
  • Discutir situacions i casos de l'àmbit d'estudi a partir de la interpretació del marc històric, polític, cultural i socioeconòmic, i de la seva evolució al llarg del temps.
  • Interpretar l'estructura i el sistema dels mitjans de comunicació en el marc de l'era digital mitjançant la identificació dels principals actors i factors condicionants.
  • Desenvolupar tasques i projectes professionals o acadèmics en entorns complexos mitjançant la cooperació eficaç amb equips plurals en entorns presencials o virtuals, i amb un ús eficient dels recursos i les eines digitals.

Continguts

  1. Conceptes inicials
    • Concepte d'estructura: sistema i comunicació
    • La revolució industrial: conseqüències i formació dels mitjans de comunicació de masses
    • La premsa: història i mercats actuals
  2. La formació del món global
    • La formació dels mitjans globals. Postguerra i free-flow
    • El debat NOMIC i l'informe MacBride
    • El Neoliberalisme i la comunicació
    • El sistema de mitjans globals: els grups de comunicació
    • Els think tanks: creadors d'ideologies per un món global
  3. Estructura actual del sistema audiovisual
    • Conceptes inicials: els models de Hallin i Mancini
    • La ràdio i la televisió. Situació en els principals mercats europeus i als EUA
    • La radio i la televisió a Catalunya i Espanya. Orígens, reforma i nova legislació
  4. El futur del sector de la comunicació
    • Globalització, internet i societat xarxa
    • Indústries i sectors emergents. L'hegemonia del sector de l'entreteniment

Avaluació

L'avaluació és continuada. La nota final és la nota ponderada de les diferents parts. És acumulativa, amb la qual cosa no cal superar les parts per separat.

  • Prova de síntesi: 40 %
  • Treball en grup: 25 %
  • Carpeta de premsa: 20 %
  • Participació a l'aula i seguiment del treball (virtual i presencial): 15 %

En cas de nova emergència sanitària que impliqui confinament, no s'alteraran les activitats ni les ponderacions de l'avaluació. En cas que no es puguin fer presencialment, es traslladaran a la virtualitat.

Avaluació individual

L'assignatura preveu una prova de síntesi (40 %), que es fa fora de les setmanes de docència i que té la seva repesca pertinent.

Avaluació grupal

El treball de curs (25 %) i en grup consisteix a fer una radiografia del sistema de mitjans d'un dels països membres del Consell d'Europa. Durant el curs el professor dona les pautes per fer el treball i durant les classes marcades com a tutoria en fa el seguiment.

El mateix grup fa un nombre determinat de carpetes de premsa (20 %), durant una setmana del curs, que exposa al principi de la classe pràctica.

La participació a l'aula i el seguiment del treball (15 %) es fa a través de la lectura d'articles acadèmics o d'altres lectures que el professor reparteix entre els grups de treball a principi de curs, i que han d'exposar a la resta de la classe de manera calendaritzada per tal de generar debat.

Només es poden recuperar/lliurar posteriorment les pràctiques en els casos marcats per normativa de facultat (consulteu el professorat).

Metodologia

La metodologia de treball està dividida entre les sessions teòriques (dijous) i pràctiques (divendres).

A les sessions de teoria es donen els continguts bàsics per poder seguir el curs, en forma de classe magistral o de debat a l'aula, i es fa èmfasi en els diversos aspectes del sistema de comunicació.

En les sessions pràctiques, en grups de treball de 4-6 persones, es divideix la classe en dos blocs:

  • En la primera part, cada setmana un grup exposa la seva carpeta de premsa davant de la resta de la classe, que la pot comentar amb el professor i analitzar. Les carpetes de premsa consisteixen a fer un repàs de les notícies que han sortit als mitjans de comunicació durant la setmana relatives al sistema de comunicació (premsa, ràdio, televisió, cinema, noves tecnologies, publicitat...) i exposar-les a classe per generar debat entre la resta de companys del curs.
  • En la segona part de la classe es genera el debat i/o es duu a terme el treball sobre els articles que s'han encarregat per llegir, i la preparació i realització de pràctiques concretes en relació amb aquests articles. Aquests debats es poden dur a terme a l'aula o mitjançant activitats col·laboratives (wikis i fòrums) del campus virtual.

Bibliografia

Bàsica

  • Castells, Manuel (2009). Comunicación y poder. Alianza Editorial.
  • Ginesta, Xavier (2020). Les multinacionals de l'entreteniment: Futbol, diplomàcia, identitat i tecnologia. UOC.
  • Hallin, Daniel C.-Mancini, Paolo (2009). Sistemas mediáticos comparados: tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política. Hacer.
  • Marzal, Javier (2015). Las televisiones públicas autonómicas del siglo XXI. Nuevos escenarios tres el cierre de RTVV. Aldea Global.
  • Serrano, Pascual (2010). Traficantes de información: La historia oculta de los grupos de comunicación españoles. Akal.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte