Vés al contingut

Dret de la Comunicació

Text traduït

Aquesta assignatura s'imparteix en espanyol. El pla docent en català és una traducció de l'espanyol.

La traducció al català està desactualitzada.

Consulta preferentment el text original!

Texto original

Esta asignatura se imparte en español. El texto original de este plan docente es en español.

¡Consulta el plan docente original!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Spanish.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Refer to the translated text as non-binding orientation only!

Titulació

Comunicació Audiovisual

Assignatura

Dret de la Comunicació

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

3

Crèdits

3,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíespanyolMaria Dolores Palomo Chinarro

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 5. Igualtat de gènere
  • 16. Pau, justícia i institucions sòlides

Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és iniciar l'alumne del grau en Comunicació Audiovisual en l'estudi de l'ordenament jurídic, en general, i del dret que afecta la comunicació audiovisual, en particular, per tal que arribi a conèixer de forma crítica el seu règim jurídic, la terminologia pròpia, la regulació dels continguts audiovisuals (en especial les limitacions legals del dret a comunicar lliurement i les que afecten l'àmbit publicitari en els mitjans de comunicació), sense deixar de banda l'estudi de les diferents instàncies normatives (incloses les supranacionals) i el dels organismes amb competència en matèria audiovisual.

Resultats d'aprenentatge

  • Es mou amb desimboltura en situacions complexes o que requereixen el desenvolupament de noves solucions.
  • Assumeix diferents responsabilitats en la feina individual i col·laborativa i avalua els resultats obtinguts.
  • Mostra actituds de respecte a la diversitat lingüística, social i cultural.
  • Analitza i interpreta, de forma crítica, el règim i la documentació jurídics del dret de la comunicació audiovisual.
  • Coneix les institucions de la Unió Europea i el dret que generen en matèria de comunicació audiovisual.

Competències

Generals

  • Adquirir habilitats per al disseny i la direcció de projectes prenent les decisions oportunes i aplicant estratègies de resolució de problemes.
  • Mostrar habilitats de relació interpersonal, d'adaptació a situacions noves i per al treball en entorns de pressió.
  • Mostrar motivació per a la millora personal, preocupació per la qualitat i compromís ètic.
  • Organitzar i planificar tasques vinculades a l'exercici professional a través d'una gestió correcta del temps i de la temporització d'aquestes tasques.

Específiques

  • Adquirir habilitats per a exercir la professió de manera responsable a partir de la consideració de les bases ètiques i deontològiques pròpies de la comunicació, en general, i de la comunicació audiovisual, en particular.
  • Comprendre els conceptes bàsics vinculats a la gestió empresarial i als departaments de comunicació, així com la realitat econòmica, jurídica i financera de l'activitat comunicativa del sector.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.

Continguts

  1. Introducció al món del dret
    1. Concepte, característiques, finalitat i aplicació del dret per part dels tribunals de justícia
    2. La importància de la constitució espanyola de 1978 i el principi de jerarquia normativa
    3. La pluralitat de les instàncies normatives en matèria de comunicació audiovisual: les normes estatals, les autonòmiques i la incidència del dret comunitari
  2. Marc normatiu de la comunicació audiovisual
    1. L'anacrònic marc legislatiu anterior a la normativa vigent sobre la comunicació audiovisual a Catalunya i a l'Estat espanyol
    2. La seva traducció en la Llei 22/2005, de 29 de desembre, de la comunicació audiovisual de Catalunya (LCAC) i en la Llei 7/2010, de 31 de març, general de la comunicació audiovisual (LGCA)
    3. Les normes supranacionals: directives del Parlament Europeu i del Consell en matèria audiovisual
  3. Principis generals de la comunicació a la Llei de comunicació audiovisual
    1. La veracitat informativa des del punt de vista legal i jurisprudencial
    2. La protecció dels drets fonamentals per part dels prestadors de serveis de comunicació audiovisual
      • Protecció dels drets a l'honor, intimitat i pròpia imatge (llei orgànica de 1982)
      • Protecció dels drets dels infants i els joves: els menors
      • Protecció de la propietat intel·lectual
    3. El dret de rectificació segons la llei orgànica de 1984
  4. Regulació dels continguts audiovisuals
    1. Els principis bàsics de la programació audiovisual a l'empara de la LCAC
    2. Les obligacions dels prestadors de serveis de comunicació audiovisual
    3. Els drets dels usuaris de serveis de comunicació audiovisual
    4. Els drets dels prestadors de serveis de comunicació audiovisual
      • El dret al secret professional
      • El dret a la clàusula de consciència (llei orgànica de 1997)
  5. La publicitat, la televenda i el patrocini als mitjans audiovisuals
    1. La incidència dels continguts de publicitat, televenda i patrocini en el finançament i en els productes de la comunicació audiovisual sobre la base de la LCAC i la LGCA
    2. La publicitat i televenda il·lícites, prohibides o encobertes. Formes de presentació
    3. El patrocini televisiu
    4. La normativa sobre publicitat institucional
  6. El Consell de l'Audiovisual de Catalunya i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals
    1. El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC): naturalesa, composició, funcions i potestats
    2. La potestat reglamentària del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC)
    3. El règim sancionador: infraccions i sancions
    4. Organització i funcionament de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals
    5. El contracte programa

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura consta de tres parts:

  • Observació i participació de l'estudiant a l'aula: 10 %
  • Resultats del seguiment de pràctiques: 50 %. Aquest percentatge inclou el seguiment, per part de la professora, de la feina feta.
  • Prova específica d'avaluació / examen: 40 %. Hi ha una segona prova (repesca) per recuperar la part teòrica l'assignatura.

Metodologia

  • Tot i que l'assignatura es planteja com a presencial i, per tant, s'imparteix en classes magistrals, també s'utilitza el Campus Virtual de la Universitat, espai on es dipositen puntualment documents (articles doctrinals, sentències de tribunals nacionals i internacionals...) de gran interès per a la formació integral dels alumnes. També s'estudien casos pràctics reals.
  • Els estudiants han de completar la seva formació amb comentaris i anàlisis de documents que es proposen a l'aula presencial i virtual i amb treballs sobre aspectes tractats a classe.

Bibliografia

Bàsica

  • Azumendi Adarraga, A. (2011). Derecho de la comunicación. Bosch.
  • Balaguer Callejón, M.L. (2016). Derecho de la información y de la comunicación. Tecnos.
  • Guichot, E. (2018). Derecho de la comunicación. Portal Derecho.
  • Pérez Díaz, R. (2018). Los derechos al honor, a la intimidad personal y familiar y a la propia imagen del menor en el siglo XXI. Aranzadi.
  • Varios Autores (2018). La nueva perspectiva de la tutela procesal de los derechos fundamentales. Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte