Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Teràpia Ocupacional
Assignatura
Gestió i Administració dels Serveis de Salut
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
4
Crèdits
3,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G19, semipresencial, matí i tarda | espanyol | José Maria Villegas Subirana |
Objectius
L'assignatura Gestió i Administració dels Serveis de Salut és de caràcter obligatori. Incorpora les tècniques de gestió científica als serveis sanitaris dins d'un marc de qualitat i seguretat i permet la planificació, l'organització, la direcció i el control dels serveis i dels programes de salut amb la finalitat de garantir els serveis de salut a la comunitat.
Treballa temes de qualitat i seguretat i s'incorporen exemples del dia a dia que tenen en consideració els aspectes clau de cadascun dels nivells de gestió i el paper dels diversos professionals de l'organització.
Els objectius són que l'estudiant sigui capaç de:
- Conèixer conceptes bàsics d'economia, salut, política, planificació i avaluació sanitàries.
- Identificar aspectes diferenciadors dels diversos sistemes sanitaris i conèixer el sistema sanitari català.
- Integrar la gestió clínica aplicada a la pràctica.
- Analitzar i identificar criteris dels indicadors i els factors que tenen impacte en la qualitat i seguretat.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Explica i desenvolupa els principis bàsics de l'economia i el procés de creació i organització empresarial en relació amb la salut.
- RA2. Confecciona un pla d'empresa tenint en compte criteris econòmics, socials, ambientals i de qualitat en general.
- RA3. Identifica les característiques d'un emprenedor en l'àmbit de les ciències de la salut.
- RA4. Identifica i aplica les qualitats que permeten l'exercici del lideratge i la comunicació en les organitzacions mitjançant l'ús de diferents llengües.
- RA5. Demostra la importància de la seguretat i identifica les normes de seguretat.
- RA6. Descriu i aplica els components essencials de la cultura de la qualitat i la seguretat en els centres sanitaris i coneix la metodologia per a l'anàlisi i l'avaluació de la qualitat i dels riscos.
Competències
Generals
- Demostrar compromís amb la professió i amb els seus valors, amb la millora continuada de la pràctica i buscar l'excel·lència en l'atenció a les persones, a les famílies i a la comunitat.
Específiques
- Comprendre i aplicar principis de direcció i gestió en la prestació de serveis de teràpia ocupacional, incloent cost-eficàcia, administració de recursos i equipaments i establiment de protocols de Teràpia Ocupacional.
- Conèixer i comprendre el marc legal i administratiu vigent per a realitzar les funcions i responsabilitats pròpies del professional de Teràpia Ocupacional, utilitzant adequadament els recursos sociosanitaris i econòmics.
- Determinar i prioritzar els serveis de Teràpia Ocupacional.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
- Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
Unitat 1. Conceptes generals d'administració i gestió
- Conceptes generals sobre administració i gestió
- Conceptes bàsics d'administració i gestió
- Importància de la gestió al sector de la salut i social
- Principals desafiaments i tendències actuals
- Processos d'administració i gestió de serveis
- Planificació estratègica
- Organització i disseny estructural
- Models de gestió
- Model de gestió clínica
- Model basat en la comunitat
- Model d'atenció integrada
Unitat 2. Planificació, organització, direcció, avaluació i gestió de la qualitat i la seguretat
- La planificació
- Fonaments de la planificació estratègica
- Formulació d'estratègies i objectius
- Eines de planificació
- L'organització
- Disseny organitzacional en l'àmbit de la salut i serveis socials
- Gestió de recursos humans
- Assignació i optimització de recursos
- Direcció i avaluació
- Sistemes i processos de control de gestió
- Indicadors de rendiment i avaluació
- Gestió de qualitat i seguretat
- Conceptes de qualitat i seguretat en la gestió de serveis
- Tècniques i eines per a la millora contínua
- Acreditació i certificació de qualitat
Unitat 3. Estils de lideratge
- Estils de lideratge i la seva aplicació al sector de la salut i social
- Motivació i gestió del personal. Presa de decisions i resolució de conflictes
- Comunicació organitzacional efectiva
Unitat 4. Casos d'ús
- Servei de teràpia ocupacional i banc de productes de suport
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves recuperables que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període ordinari
Es fa l'avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- Treball de la unitat 1. Exercici de reflexió crítica sobre els diferents models de gestió presentats. Comparar i determinar de manera crítica els aspectes més significatius: 20 %; no recuperable
- Treball de la unitat 2. Exercici de plantejament d'un pla funcional d'un servei de teràpia ocupacional: 20 %; recuperable
- Treball de la unitat 3. Exercici de reflexió crítica sobre els diferents estils de lideratge: 10 %; no recuperable
- Examen final: 50 %; recuperable
S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5. La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. Per poder fer la ponderació cal que:
- La nota de l'examen sigui igual o superior a 5.
- La mitjana de totes les activitats recuperables sigui igual a superior a 5.
Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura.
La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts (no es demana nota mínima), emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
Les sessions presencials es dediquen a l'aplicació pràctica dels continguts treballats en línia.
L'estudiant té a disposició un pla de treball en el qual pot trobar detallats els continguts i activitats que cal treballar setmanalment.
Bibliografia
Bàsica
- (2023). Atenció integrada social i sanitària: guia facilitadora per al desplegament de les governances territorials: 7 preguntes (amb algunes respostes). Departament de salut.
- (2023). Pla de qualitat i seguretat dels pacients de Catalunya 2023-2027. Departament de salut.
- Gimeno, J.A (2006). Economia de la salud: instrumentos. Diaz de Santos.
- Meneu, R., Ortún, V., & Urbanos, R. (2023). La sanitat a la cruïlla post-COVID. Profit Editorial.
- Ruiz Iglesias, L (2004). Claves para la gestión Clínica. McGraw-Hill.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.