La ciència feta pels infants
Al llarg de 17 edicions (2019), més de 8.300 infants han presentat els seus projectes de ciències naturals, socials i matemàtiques. Els protagonistes són els alumnes d’entre P3 i 6è de Primària de diverses escoles d’Osona i els seus treballs. Els infants exposen els treballs d’investigació que han estat treballant durant el curs i ho fan davant dels nens i nenes dels altres centres. Aquest congrés segueix la dinàmica i la formalitat d’un congrés científic, amb l’acreditació dels participants i les posteriors presentacions de les seves comunicacions, que giren entorn de les ciències naturals i socials i les matemàtiques.
Des de la primera edició l’any 2003 fins avui, ja hi han participat uns 8.300 nens i nenes provinents d’una quarantena d’escoles que han presentat unes 220 comunicacions. Aquesta activitat ha potenciat un model d’ensenyament-aprenentatge de les ciències que promou el desenvolupament de les habilitats d’investigació i comunicació científica dels infants que, per altra banda, també ofereix als mestres un espai d’intercanvi d‘experiències d’aula.
L’èxit que cada any té el congrés ha fet que diverses escoles d'Osona hagin incorporat aquesta activitat en el seu pla d’activitats anual i ha propiciat que el model s’exportés a altres localitats de Catalunya com Vilanova i la Geltrú, Lleida, Barcelona-Cosmocaixa, Badalona, entre altres, amb l’assessorament del professorat de la UVic-UCC que impulsa el congrés de Vic.
Tertúlies de Literatura Científica
El projecte Tertúlies de Literatura Científica (TLC) és un projecte d'innovació docent adreçat a estudiants d'ensenyament secundari, batxillerat, cicles formatius i estudiants universitaris, per promoure que els joves llegeixin llibres de divulgació científica i que a partir de lectures amenes i reflexives aprenguin ciència. El projecte està definit en dos eixos: l'àmbit de les tertúlies de literatura científica sobre llibres d'assaig que permeten aprendre ciència a l'aula amb la tutorització del professorat i amb l'oportunitat de conèixer els autors de l'obra; i l'àmbit del premi Llegim Ciència, de novel·la científica, que premia la lectura i la redacció d'un relat i es planteja com un treball transversal entre professorat de centres de secundària de ciències i altres disciplines.
El projecte l'organitza la Facultat de Ciències i Tecnologia (UST) de la UVic-UCC i s'emmarca en la proposta d'Impuls a la Lectura del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, per potenciar la lectura com a eina d'aprenentatge en els diferents àmbits del coneixement.
Mercat de Tecnologia d’Osona
Forma part de la xarxa de Mercats de Tecnologia que se celebra en diversos indrets de Catalunya. Al Mercat, l’alumnat de secundària hi presenta projectes imaginats i realitzats per ells mateixos i, amb l’ajut dels seus professors, els mostra i els explica al públic visitant. És, per tant, una tribuna oberta on es presenta i fomenta la creativitat tecnològica i té per objecte incrementar les vocacions tècniques i científiques dels estudiants, que esdevindran els enginyers i científics del demà.
El Mercat de Tecnologia d'Osona permet que experiències interessants surtin del marc de l’aula, i així incrementar la motivació de l’alumnat en poder explicar i compartir amb d’altres la seva feina a les aules. És, en definitiva, un punt de trobada d’alumnat, professorat i societat en general, que fa brillar la creativitat tecnològica que es desplega cada dia a les aules d’arreu de Catalunya.
FIRST Lego League
La FIRST Lego League és una competició de robòtica d’àmbit internacional en la qual els equips participants han de dissenyar, construir i programar robots construïts amb peces de Lego en base a un tema proposat. A més de la competició, els equips també han de fer l’exposició d’un projecte científic relacionat amb el tema proposat. Una gran festa de la ciència i la tecnologia destinada a nnois i noies d’ensenyament primari i secundari, i obert al públic en general.
World Robot Olympiad
La World Robot Olympiad (WRO) és una competició de robòtica d’origen asiàtic que impulsa la Fundació EducaBOT, adreçada a joves estudiants d’entre 7 i 15 anys. Una de les peculiaritats de la competició és que el robot s’ha de construir de zero i íntegrament en les dues hores i mitja prèvies a l’inici del torneig. Tots els materials emprats han de ser de la marca LEGO i el camp de joc on es mou el robot té unes dimensions de 2,37m x 1,15m. Cada partida dura 2 minuts i els participants no poden tocar el robot mentre la partida està en marxa.