
UVic i Escola Salarich posen en marxa un projecte sobre ensenyament competencial amb infants de P5
D’un temps cap aquí, les escoles aposten cada cop més per l’ensenyament competencial ja que permet donar als alumnes les eines i estratègies necessàries per aprendre al seu propi ritme i alhora desenvolupar competències, procediments i actituds per desenvolupar-se de manera autònoma. Però, com s’aprèn a ensenyar per projectes competencials?
Durant aquest segon quadrimestre, la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic i l’Escola Salarich de Vic, dins el projecte Escola i Universitat, han posat en marxa el projecte Mons Imaginaris, que permet que estudiants de primer curs del grau de Mestre en Educació Infantil puguin treballar un projecte multidisciplinari amb nens i nenes de P5 que es desplacen un cop per setmana a la Universitat. Segons la professora i coordinadora del projecte Escola i Universitat, Mia Güell, “oferir aquesta possibilitat als estudiants de Mestre que tot just comencen el grau és tota una declaració d’intencions, ja que treballar per projectes implica un major grau de complexitat i requereix posar-se d’acord els diferents professors de diferents disciplines”.
El projecte Mons Imaginaris treballa diversos aspectes que es donen en aquesta etapa educativa de P5, i per això involucra al professorat de les assignatures de Naturalesa del coneixement artístic i literari, d’Educació audiovisual i TIC i Didàctica artística. “Tant els mestres des de l'escola com l’alumnat i professorat dels graus analitzen, reflexionen i amplien, si escau, el que s'ha estat treballant a la universitat. El fet de poder observar els estudiants (de l’escola i de la universitat) com interactuen entre ells ofereix una oportunitat única que tant els mestres com els professors coincideixen a destacar com a essencial i bàsica per a l’exercici de la professió i que poques vegades es té l’oportunitat d’experimentar”, afirma Güell.
Els Mons Imaginaris
Mons Imaginaris s’estructura al voltant d’activitats i tallers que parteixen de l’adaptació d’una rondalla popular de Nigèria que es diu “L’arbre màgic”, en què els protagonistes són un baobab i un nen.
A partir d’aquesta rondalla es posen en marxa un conjunt d’activitats relacionades amb la història, entre les quals una visita a l’exposició Goula. Projecte d’art, joc i memòria al Museu de l’Art de la Pell; una descoberta de l’entorn, fent un exercici d’observació i de dibuix dels arbres; i diversos tallers que permetran continuar treballant en la creació i joc de mons imaginaris: un taller de creació de llibrets, dibuix i punts de llibre; un taller de fusteria i geometria; un taller de reporters i un taller de robòtica. Per últim hi haurà una biblioteca de recursos on els infants poden consultar llibres, jocs i tablets per agafar inspiració a l’hora de crear ‘mons imaginaris’. Tot el material servirà per documentar les sessions i fer el retorn a les famílies.
Els estudiants de la UVic s’han hagut d’encarregar prèviament de fer l’adaptació de la història, organitzar els tallers i planificar com es treballarà a l’aula. Un cop acabades les sessions, es reuniran, juntament amb els professors, per debatre, d’acord amb la metodologia Responsive Teaching, què ha passat i com ha anat.
Gisela Genaró, en nom i representació de les tutores de P5 de l’Escola Salarich, opina que “el projecte és una gran oportunitat per als nens i nenes, sobretot en aquest any de pandèmia, ja que ens ha permès sortir de l’aula, estar en uns espais diferents i poder utilitzar uns materials que a l’escola no tindríem”. També posa de manifest l’atenció individualitzada que reben els infants per part dels futurs mestres, “la qual cosa els permet aprofitar tots els recursos pedagògics que se’ls posa a l’abast”.
Dins el projecte Creuant Mirades
Mons Imaginaris dins el programa Escola i Universitat forma part del projecte Creuant Mirades, que impulsa la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes i que vetlla per una formació inicial de qualitat dels futurs mestres, posant la mirada en el territori. El projecte té diversos programes amb l’objectiu de fomentar un espai de diàleg i reflexió entre la Universitat i les escoles de l’entorn, amb la vista posada en la innovació educativa. Compta amb el suport de l’Ajuntament de Vic des del 2017.
Notícies

La XIV Jornada RDI TIC Salut Social vol impulsar el potencial dels professionals sanitaris i socials mitjançant les eines digitals
El pròxim 24 d'abril tindrà lloc a l’Aula Magna de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) la XIV Jornada RDI TIC Salut Social, un esdeveniment clau per a la transformació digital en l'àmbit sanitari i social. La trobada reunirà experts...

Gairebé 200 persones donen sang en l’acapte de la UVic
Un total de 227 persones es van apropar a l’acapte de sang que va tenir lloc aquest dimarts, 8 d’abril, als edificis de Miramarges i Torre dels Frares de la UVic-UCC. D’aquestes, 198 persones van fer una donació de sang i 29, de moll d’os...

L’equip de la Universitat de les Illes Balears, campió de la Lliga de Debat Universitària 2025 que ha tingut lloc a la UVic-UCC
La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha acollit la gran final de la Lliga de Debat Universitària 2025 de la Xarxa Vives d’Universitats. Després d’una final intensa i molt ajustada, el jurat ha determinat que l’equip guanyador de l’edició 2025 és...

Els atletes de la UVic-UCC aconsegueixen sis medalles de plata i cinc de bronze al Campionat de Catalunya Universitari d'Atletisme
El dissabte dia 29 va tenir lloc el Campionat de Catalunya Universitari d'Atletisme a la Pista d'Atletisme de l'Anella del Mediterrani, a Tarragona. La UVic-UCC ser-hi representada per un total de dinou esportistes, deu en categoria femenina i nou en categoria masculina, que van competir...