Tretze centres educatius de Vic participen en un inventari sobre la biodiversitat d’espècies animals i vegetals als patis
La pèrdua de biodiversitat és un dels grans problemes ambientals que existeixen actualment a escala global. Segons la World Wildlife Fund, un milió d’espècies animals i vegetals estan en perill d’extinció a tot el planeta, i d’acord amb un informe sobre l’estat de la conservació de la natura a Catalunya fet el 2020, la fauna salvatge s’ha reduït un 25% en els darrers 18 anys al nostre país. En aquest context, el projecte Patis Biodivers parteix de la idea que els patis de les escoles, a part de ser un espai de joc i lleure, poden convertir-se en un bon lloc on investigar i promoure l’augment de la biodiversitat local ja que, en contextos urbans, solen representar espais verds enmig de la trama de la ciutat.
L’objectiu del projecte, liderat per un equip interdisciplinari del grup de recerca Coneixement i Didàctica (CODI) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), és que els nens i les nenes que hi participin puguin tenir una experiència ambiental autèntica. És a dir, que puguin recollir dades ambientals reals, que prenguin decisions a partir d’aquestes dades i que puguin fer accions que ajudin a millorar la biodiversitat del pati.
Patis Biodivers el duen a terme especialistes en didàctica de les ciències i de les matemàtiques, però també biòlegs i experts naturalistes provinents del Centre Tecnològic BETA i el Grup de Naturalistes d’Osona. L’investigador principal del projecte és Arnau Amat, doctor en didàctica de les ciències, biòleg i coordinador del grau en Mestre d’Educació Primària de la UVic-UCC. Patis Biodivers es desenvolupa en col·laboració amb l’Ajuntament de Vic i compta amb la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnologia-Ministerio de Ciencia e Innovación.
Material didàctic i un inventari
El projecte Patis Biodivers es desenvoluparà durant aquest curs escolar 2021-22 i es divideix en dues parts. D’una banda, des del grup de recerca CODI de la UVic-UCC s’estan preparant unes propostes didàctiques perquè el professorat de primària i secundària pugui portar a terme aquest projecte educatiu amb el seu alumnat en el qual aquest faci d’autèntic gestor ambiental. És a dir, que els nens i les nenes recullin dades de la fauna i la flora del pati, comprenguin la interconnectivitat dels éssers vius que hi viuen i puguin prendre decisions per millorar-ne la biodiversitat. Els materials didàctics seran utilitzats, en una prova pilot, per 8 centres escolars de Vic amb infants de cicle mitjà, cicle superior de primària i primer cicle d’ESO. En total hi estaran involucrats una vintena de professors i professores i s’espera arribar a uns 400 nens i nenes d’aquestes etapes.
Les propostes didàctiques les portarà a terme el professorat de les escoles participants i, a partir de la seva experiència i de l’avaluació que en facin, des de la UVic-UCC es milloraran, ja que “és un projecte de col·laboració entre els centres educatius i la universitat”, subratlla Amat. Més endavant s’espera ampliar geogràficament el projecte i que les dades recollides puguin compartir-se en un espai web i puguin ser consultables per la ciutadania en general. “Esperem en un futur no massa llunyà poder establir una xarxa de patis biodivers amb la qual es puguin compartir les dades, les accions empreses i tenir tot d’infants que puguin actuar per millorar la biodiversitat”, apunta l’investigador principal del projecte.
D’altra banda, les 13 escoles que formen part de la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Vic (XESVic) faran un inventari de la biodiversitat dels seus patis durant la Setmana del Medi Ambient, la primera setmana de juny. “La idea és que aquest inventari es pugui fer anualment i que aquestes dades siguin prou útils per anar registrant quin és l’estat de la biodiversitat dels patis de les escoles de Vic”, explica Arnau Amat.
Notícies
El CEEAF assessorarà tres entitats de voleibol en preparació física i prevenció de lesions
El Centre d’Estudis en Esports i Activitat Física (CEEAF) de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) desenvoluparà estratègies de preparació física, prevenció de lesions i millora del rendiment esportiu amb tres entitats de l’àmbit del voleibol: la Federació Catalana de Voleibol...
Un estudi sobre la incorporació de microalgues en la dieta humana rep el premi Vicenç Fisas de la Fundació La Farga
Un estudi sobre la incorporació de microalgues a la dieta humana ha merescut el Premi Vicenç Fisas que concedeix anualment la Fundació La Farga. L’autora, Maria Gayà i Rosselló, estudiant de Biotecnologia a la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la Universitat de Vic...
Jordi Gené protagonitza la segona sessió dels Growth Mornings parlant sobre els paral·lelismes entre l’empresa i l’automobilisme
Amb l’objectiu d'aprofundir en els factors clau que marquen la diferència entre competir i guanyar, Jordi Gené ha protagonitzat la segona edició dels Growth Mornings, les píndoles informatives matinals organitzades per l’Escola de Postgrau de la UVic. En aquesta sessió formativa dirigida a empresaris i...
El projecte SONAR del CEEAF, reconegut com a iniciativa emergent als Guardons de l’Esport 2024
El projecte SONAR, desenvolupat pel Centre d’Estudis en Esport i Activitat Física (CEEAF) de la UVic-UCC, ha estat reconegut com a projecte emergent als Guardons de l’Esport 2024, lliurats per la Fundació Catalana per a l’Esport. Aquest projecte, que promou la prevenció de...