Vés al contingut

Quatre escoles de Manlleu entren al programa Escola i universitat

Un estudiant de Mestre fent una sessió de Ciències Naturals als alumnes de l'Escola Vedruna de Manlleu

Quatre escoles de Manlleu entren al programa Escola i universitat

Quatre de les cinc escoles de Manlleu, Vedruna, Els Quatre Vents, Casals Gràcia, Puig Agut i l’Escola d’Adults CFA Martí i Pol, han entrat a formar part del programa Escola i universitat (EU) que impulsa la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Així es consolida i s’amplia, després de cinc anys de la posada en marxa d’aquest programa, la xarxa de col·laboracions entre la facultat i les escoles de la comarca.

D’aquesta manera, nens i nenes de primària de les quatre escoles esmentades, així com alumnes de l’escola d’adults, es desplacen a la UVic en diverses ocasions durant un semestre, per portar-hi a terme les propostes didàctiques que preparen i imparteixen els estudiants de mestre. L’Ajuntament de Manlleu i la Universitat signaran aquest curs un conveni de col·laboració per facilitar el transport entre l’escola i la facultat. 

El programa Escola i universitat promou que la relació entre l’acadèmia i l’exercici professional tingui lloc a les aules i als laboratoris especialitzats de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia. És una línia estratègica impulsada pel deganat actual, amb l’objectiu de vetllar per una formació inicial dels mestres de qualitat i oferir un context d’aprenentatge tan real com  sigui possible.

Amb aquest mateix objectiu, el curs passat aquestes escoles de primària de Manlleu ja van entrar a formar part del programa MID (Mentoratge i identitat docent), que permet que estudiants de primer curs del grau en Mestre puguin destinar una jornada lectiva cada setmana i durant tot el curs, en una escola, per tal d’aprendre a construir la seva identitat com a docents, amb l’ajut de la mestra-tutora i en un context d’aula real. Alhora, el programa MID inclou el desenvolupament de diversos seminaris en els quals participen professorat de la Universitat i els mestres-tutors de les escoles per tal de definir conjuntament com es pot millorar l’acompanyament dels futurs mestres i el seu perfil professional.

Al projecte Escola i Universitat, hi participen també les escoles de Vic i de Gurb.

Amb el focus posat en l’ensenyament responsiu

L’ensenyament responsiu és una manera de plantejar-se l’ensenyament en què els coneixements, les idees i els raonaments dels nens i nenes que aprenen se situen en un primer pla durant el procés d’aprenentatge i assumeix que la construcció del nou coneixement només és possible si es fa des de, amb i sobre les idees dels infants. El programa Escola i Universitat posa el focus en l’ensenyament responsiu i esdevé un veritable banc de proves per posar-lo en pràctica.

Tot i que no existeix una metodologia específica, la recerca efectuada en aquest àmbit ha permès identificar un seguit d’estratègies que poden ajudar els docents a actuar d’una manera més responsiva i menys transmissiva. Tot i així, l’ensenyament responsiu no deixa de ser un repte per a la majoria de docents, especialment per als que estan en formació. En aquest sentit, el Grup de Recerca en Construcció de Coneixement (GRECC) de la UVic-UCC ha liderat el projecte d’elaboració d’una guia d’Orientacions per introduir l’ensenyament responsiu a la formació inicial de mestres, en el marc del projecte competitiu “L’escola a la Universitat: un nou context per aprendre a fer de Mestre” iniciat el 2020 i culminat el juliol de 2023, que ha comptat amb el finançament de l’AGAUR, dins del programa MIF de Millora de la formació inicial de mestres.

Gràcies al programa Escola i universitat s’han pogut constatar les dificultats que tenen els futurs mestres per aplicar metodologies més constructives a l’hora d’ensenyar. Per aquest motiu, el grup de recerca ha demanat un altre ajut dins la convocatòria ARMIF, el qual ja ha estat concedit, per provar algunes eines i recursos que poden ajudar als futurs docents a aprendre a guiar la construcció de coneixement a través del diàleg a l’aula.

Share in social networks:

Notícies

Activitats 2024

Més de 6.400 persones participen en alguna activitat d’educació ambiental i divulgació científica del CERM el curs 2023-2024

Un total de 6.457 persones han participat en algun dels tallers i alguna de les activitats d’educació ambiental i divulgació científica organitzats pel Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (CERM) de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i l’Àrea Ambiental del Museu...

Grup de

La Fundació Antiga Caixa Manlleu lliura ajuts per valor de 10.180 euros per fomentar la participació dels estudiants en la mobilitat internacional

La Fundació Antiga Caixa Manlleu (FACM) va lliurar ahir els ajuts a la mobilitat als estudiants de grau, màster i doctorat del Campus UVic de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) que han cursat un programa de mobilitat a l’estranger, sigui...

Una treballadora i una usuària dels serveis de la Fundació Sant Andreu Salut

La UVic-UCC i la Fundació Sant Andreu Salut signen un conveni de col·laboració

La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), a través de la seva Càtedra de Cures Pal·liatives, i la Fundació Sant Andreu Salut (SAS), han signat un conveni marc de col·laboració amb l’objectiu de promoure relacions de caràcter acadèmic, científic i...

Concert de Festa Major de les orquestres Inclusiva de la UVic i Oberta de Centelles

Les orquestres Inclusiva de la UVic i Oberta de Centelles apleguen unes sis-centes persones en el concert de Festa Major

Unes sis-centes persones van omplir dimecres passat la plaça de la Catedral de Vic per assistir al concert de Festa Major de l’Orquestra Inclusiva de la UVic i l’Orquestra Oberta de Centelles, que va donar el tret de sortida als actes de la Festa Major...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte