Més de 700 nens i nenes identifiquen 26 espècies d’ocells als patis dels centres educatius de Vic
Un total de 565 individus de 26 espècies diferents d’ocells s’han identificat als patis dels 11 centres escolars de Vic durant la primera setmana de l’inventari que han portat a terme més de 700 nens i nenes des de l’etapa infantil fins a secundària. En concret, s’ha observat que els tres ocells més comuns que hi freqüenten són el pardal, el tudó i el colom, que s’han trobat a tots els patis. A la vegada s’han comptat més de 1.200 invertebrats d’una vintena de grups diferents. En general es tracta d’espècies animals típiques d’ambients urbans, perfectament adaptades a conviure amb les persones.
També s’ha vist que els centres educatius dels afores de Vic, com l’escola Sentfores o l’escola Andersen, acumulen més espècies d’ocells diferents que no pas les escoles del centre de la ciutat. Concretament, s’han detectat 13 espècies d’ocells a l’escola Sentfores i 14 a l’Andersen. En aquesta última escola, el dia del recompte es van veure tres voltors creuant el pati. En el cas dels grups d’invertebrats, es reprodueix el mateix patró: s’aprecia que als patis del centre de la ciutat, com per exemple el de l’escola Vedruna-Escorial, hi ha molta menys diversitat que no pas a les dels afores de la ciutat, on apareixen més grups d’insectes i més individus. Així s’ha constatat durant l’inventari que s’ha fet aquesta setmana en el marc del projecte Patis Biodivers, liderat per un equip interdisciplinari del grup de recerca Coneixement i Didàctica (CODI) de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC).
El projecte Patis Biodivers s’ha estat portant a terme durant aquest curs 2021-2022 com a prova pilot en 15 centres educatius de la ciutat de Vic. El punt de partida d’aquest projecte és que els patis de les escoles representen espais verds enmig de la trama urbana. Per tant, a part de ser un lloc d’esbarjo, poden esdevenir bons contextos d’aprenentatge sobre la fauna i la flora, però també poden convertir-se en espais per fer-hi accions per tal de millorar la biodiversitat. El projecte ha servit per generar tres propostes didàctiques per treballar en profunditat la biodiversitat de la fauna i la flora dels patis per a les etapes de primària i secundària, així com per fer la primera proposta de bioblitz escolar a Catalunya.
El projecte també ha de permetre desenvolupar un seguit de produccions de recerca educativa. En aquest sentit, s’ha iniciat la tesi doctoral de Chadia Rammou, vinculada directament amb aquest projecte, amb l’objectiu de comprendre com els nens i les nenes de primària donen sentit a la idea de biodiversitat. Els primers resultats es presentaran en un congrés europeu de didàctica de la biologia que tindrà lloc aquest estiu.
L’investigador principal del projecte Patis Biodivers és Arnau Amat, doctor en Didàctica de les Ciències, biòleg i coordinador del grau en Mestre d’Educació Primària de la UVic-UCC. Patis Biodivers compta amb la col·laboració de la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Vic (XESVic), coordinada des de l’Ajuntament de Vic. Aquest projecte ha tingut la col·laboració de la Fundació Española para la Ciencia y la Tecnologia (FECYT) - Ministerio de Ciencia e Innovación.
Un bioblitz escolar
Una de les activitats que s’han dut a terme en el marc del projecte Patis Biodivers és un bioblitz escolar, en el qual han participat més de 700 nens i nenes d’11 centres educatius de Vic, que han inventariat la biodiversitat dels seus patis. Aquesta activitat es fa del 30 de maig al 10 de juny, coincidint amb el fet que el dia 5 de juny es commemora el Dia del Medi Ambient. El bioblitz és una activitat científica i de divulgació ambiental que té els seus orígens a Washington D.C. el 1996 i que consisteix a fer que diverses persones, no sempre científiques, inventariïn la biodiversitat d’un espai determinat en un moment concret.
Amb tot, la proposta didàctica del Projecte Biodivers s’ha treballat durant tot el curs amb professorat representant dels diferents centres educatius que han participat en el seminari de la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Vic (XESVic). L’objectiu era buscar una metodologia que permetés que els nens i les nenes de l’etapa d’infantil, primària i secundària poguessin desenvolupar l’activitat, adaptant-la als diferents nivells educatius. En el marc del projecte Patis Biodivers, també s’han elaborat unes guies d’identificació amb la fauna i la flora més comunes del pati per donar un cop de mà a l’alumnat i al professorat participant.
Els centres faran arribar les dades d’espècies detectades als seus patis a l’equip del projecte Patis Biodivers, que les recollirà amb la finalitat que puguin ser d’utilitzades. S’espera que el projecte Patis Biodivers es pugui realitzar cada curs escolar per les mateixes dates, amb l’objectiu de determinar canvis en la biodiversitat de les espècies del pati o de la fenologia d’algunes espècies.
Després de la prova pilot que s’acaba aquest curs, els materials elaborats en el marc del projecte estaran a l’abast de tots aquells centres que vulguin investigar per tal de millorar la biodiversitat dels seus patis. Per difondre aquesta iniciativa, es comptarà amb la col·laboració de la Xarxa d’Escoles per a la Sostenbilitat de Catalunya, que agrupa més de 1.400 escoles del territori que treballen per a la sostenibilitat. D’aquesta manera, s’espera poder generar una autèntica xarxa d’escoles que investiguin i millorin hàbits en l’àmbit de la biodiversitat.
Jornada de cloenda
Com a cloenda del projecte Patis Biodivers, i per presentar els resultats obtinguts al bioblitz escolar, el pròxim dimecres 8 de juny, a les 17.30 h, tindrà lloc una jornada a la Sala Mercè Torrents de la UVic-UCC (c. de la Sagrada Família 7, edifici C). La benvinguda anirà a càrrec d’Eduard Ramírez, degà de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP) de la UVic-UCC, i d’Elisabet Franquesa, regidora d’Educació de l’Ajuntament de Vic. Tot seguit, es farà la presentació dels resultats del projecte desenvolupat durant el curs 2021-2022 i de les experiències dels centres educatius participants. També es donarà a conèixer la pàgina web del projecte i els objectius de futur de Patis Biodivers, abans de la cloenda, que farà Paula Pérez, coordinadora de la Xarxa d’Escoles Verdes de Catalunya.
Notícies
El CEEAF assessorarà tres entitats de voleibol en preparació física i prevenció de lesions
El Centre d’Estudis en Esports i Activitat Física (CEEAF) de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) desenvoluparà estratègies de preparació física, prevenció de lesions i millora del rendiment esportiu amb tres entitats de l’àmbit del voleibol: la Federació Catalana de Voleibol...
Un estudi sobre la incorporació de microalgues en la dieta humana rep el premi Vicenç Fisas de la Fundació La Farga
Un estudi sobre la incorporació de microalgues a la dieta humana ha merescut el Premi Vicenç Fisas que concedeix anualment la Fundació La Farga. L’autora, Maria Gayà i Rosselló, estudiant de Biotecnologia a la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la Universitat de Vic...
Jordi Gené protagonitza la segona sessió dels Growth Mornings parlant sobre els paral·lelismes entre l’empresa i l’automobilisme
Amb l’objectiu d'aprofundir en els factors clau que marquen la diferència entre competir i guanyar, Jordi Gené ha protagonitzat la segona edició dels Growth Mornings, les píndoles informatives matinals organitzades per l’Escola de Postgrau de la UVic. En aquesta sessió formativa dirigida a empresaris i...
El projecte SONAR del CEEAF, reconegut com a iniciativa emergent als Guardons de l’Esport 2024
El projecte SONAR, desenvolupat pel Centre d’Estudis en Esport i Activitat Física (CEEAF) de la UVic-UCC, ha estat reconegut com a projecte emergent als Guardons de l’Esport 2024, lliurats per la Fundació Catalana per a l’Esport. Aquest projecte, que promou la prevenció de...