Vés al contingut

Més de 200 escolars presenten projectes de recerca sobre la llum al congrés Recerkids celebrat a la UVic

Espectacle científic durant el congrés Recerkids

Més de 200 escolars presenten projectes de recerca sobre la llum al congrés Recerkids celebrat a la UVic

Un total de 230 alumnes han presentat les seves recerques científiques en el quart congrés de Recerkids, que s’ha celebrat aquest matí a l’Aula Magna de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). El programa educatiu, que arriba a la tercera edició, l’impulsa la Secretaria d’Universitats i Recerca i té com a objectiu fomentar la ciència entre els alumnes d’Educació Primària. Els nois i noies de les vuit escoles participants han tingut ocasió d’experimentar en els tallers organitzats amb la participació de la Universitat, en aquest cas amb la llum com a denominador comú.

 La inauguració del congrés Recerkids de la UVic ha anat a càrrec de la delegada del Govern a la Catalunya Central, Alba Camps, i del vicerector de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC, Jordi Collet. “La recerca que fem a la universitat i la que feu a l’escola s’assemblen molt i són igual d’importants, perquè totes dues ens ensenyen a qüestionar-nos les coses i ajuden a que no ens deixem enredar”, ha dit Collet als nens i nenes que omplien l’Aula Magna. El vicerector també ha animat els infants a “no deixar mai de fer-vos preguntes” i ha agraït a les mestres el seu esforç per “formar una ciutadania crítica”. 
 
En aquesta tercera edició del programa, Recerkids s’ha desdoblat en quatre congressos al llarg del territori. Després de les trobades celebrades a la Universitat de Lleida (UdL), la Universitat Politècnica de Barcelona (UPC) i  la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona (URV), el darrer congrés ha estat el de Vic. En total, prop d’un miler d’alumnes procedents de 34 escoles d’arreu de Catalunya hauran exposat els resultats de la seva recerca a les aules en el marc del III Congrés Recerkids.

Per al director general de Recerca, Joan Gómez, aquest programa “és una iniciativa molt útil per ensenyar què és la ciència als nois i noies de les nostres escoles de la forma més pràctica i divertida possible: transformant les aules en laboratoris i fent recerca colze a colze amb mestres i companys de classe”. Gómez també posa en valor el fet que els congressos donin l’ocasió als estudiants de Primària de visitar universitats i centres de recerca.
 
De l’aula a la universitat
El programa Recerkids de foment de la recerca escolar s’estructura en dues etapes. Durant la primera fase, entre 8 de gener i el 26 d’abril, els grups-classe han desenvolupat una recerca emmarcada en el repte científic proposat, que en aquesta edició ha estat la llum. En aquesta tercera edició del programa han participat un total de 4.700 alumnes de 5è i 6è de Primària de 110 escoles, que al llarg del curs han dut a terme una investigació científica.
 
Per orientar els treballs, el professorat ha rebut assessorament pedagògic -un quadern de recerca per a l'alumnat i una guia didàctica per al professorat- i per part de l’equip d’especialistes en didàctica de la ciència d’Eduxarxa. Un cop finalitzada la recerca, cada grup ha elaborat un pòster amb els resultats de la recerca, que serà publicat al web de Recerkids.
 
Entre els 110 centres participants, un total de 34 triats en funció de l’ordre d’inscripció prenen part en la segona fase de Recerkids: els congressos científics en què comparteixen els resultats del seu projecte amb les altres escoles. Així mateix, tenen l’ocasió de gaudir de tallers experimentals conduïts per científics i científiques de les universitats, un espectacle científic i moltes altres sorpreses.

El programa Recerkids, que compta amb la col·laboració d’Eduxarxa, s’afegeix a altres iniciatives que la Secretaria d’Universitats i Recerca realitza per divulgar la ciència entre els nois i noies del nostre país, com ara la col·lecció Personatges en joc o Els contes de la Laura i en Joan

Share in social networks:

Notícies

Aitor Piedra, Javier Peña i Joshua Colomar a l'acte de lliurament del premi Guardons de l'Esport 2024

El projecte SONAR del CEEAF, reconegut com a iniciativa emergent als Guardons de l’Esport 2024

El projecte SONAR, desenvolupat pel Centre d’Estudis en Esport i Activitat Física (CEEAF) de la UVic-UCC, ha estat reconegut com a projecte emergent als Guardons de l’Esport 2024, lliurats per la Fundació Catalana per a l’Esport. Aquest projecte, que promou la prevenció de...

Els congressos de salut mental tindran lloc aquesta setmana

La salut mental serà l’eix temàtic del 7è Congrés Storytelling i del III Congrés del grup de recerca ISaMBeS de la UVic-UCC, aquesta setmana

Dos esdeveniments al voltant de la salut mental tindran cita aquesta setmana, els dies 27 i 28 de novembre, al Paranimf de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC): la setena edició del congrés International Conference Storytelling Revisited i el III...

Un projecte de recerca de la UVic impulsa l'alfabetització mediàtica a través del videojoc ‘Data Defenders’

Un projecte de recerca de la UVic impulsa l'alfabetització mediàtica a través del videojoc ‘Data Defenders’

La UVic-UCC ha participat en el desenvolupament del videojoc Data Defenders, una eina educativa innovadora dissenyada per promoure l'alfabetització mediàtica entre els joves d'11 a 16 anys, finançada pel programa European Media and Information Fund (EMIF), que forma part del projecte de recerca internacional...

Meritxell Mondejar, Montserrat Vall i Anna Bonafont

Un llibre d'Anna Bonafont i Montserrat Vall recull l'evolució dels estudis d’Infermeria a Vic, que compleixen 50 anys

Anna Bonafont i Montserrat Vall van presentar ahir al Paranimf de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) el llibre Història dels estudis d’Infermeria a Vic, que deixa constància de l’evolució de la Infermeria al llarg de la història de la...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte