Lluitar contra l’abandonament escolar prematur, clau per a l’equitat
Catalunya i el conjunt de l’Estat espanyol han estat, des de fa dècades, els territoris europeus amb més abandonament escolar prematur (AEP), definit com el conjunt de la població de 18 a 24 anys que no obté cap certificació acadèmica de nivell postobligatori. Aquesta realitat, fortament lligada a les desigualtats de classe social, gènere, grup ètnic i territori (urbà – rural), té efectes molt negatius sobre la població jove que la pateix. Pobresa, exclusió social, salaris baixos o poca participació social i política es correlacionen, de manera molt elevada, amb els i les joves que abandonen o són expulsats prematurament del sistema.
Per tal d’analitzar el que suposa l’abandonament escolar prematur i buscar-hi solucions, en el marc del projecte Erasmus + Alliance 3: escoles, famílies i comunitat contra l’AEP, investigadors de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) han dut a terme diverses accions durant els tres últims anys. Una d’elles ha estat l’organització d’un curs per a professionals de diferents serveis de la comarca d’Osona. Aquest curs va sorgir d’una diagnosi inicial sobre el fenomen feta a Osona, a partir d’entrevistes realitzades a direccions d’instituts, personal docent i orientador, alumnat, famílies i serveis locals de joventut i educació. En aquestes entrevistes es va posar de manifest la necessitat de crear espais de trobada i de formació conjunta entre els diferents professionals de l’àmbit socioeducatiu per tal de poder comprendre millor l’abandonament escolar prematur i abordar el fenomen d’una manera global i longitudinal, no puntual.
El curs de formació va reunir 15 professionals de la comarca d’Osona en 9 sessions de formació, trobada i articulació conjunta de noves propostes per combatre l’abandonament escolar prematur. En l’avaluació del curs es van destacar com a aspectes positius la comprensió més gran i els nous coneixements sobre el fenomen que es van aportar durant les sessions, i les connexions personals amb altres professionals, que poden ser molt útils en la feina educativa quotidiana. També es van valorar molt positivament les noves propostes aportades alhora pel personal docent i investigador de la UVic-UCC i pels companys i companyes del curs, propostes que els diferents actors poden incorporar a les seves pràctiques. Una altra acció que va tenir molt bona acollida van ser les visites a França i Dinamarca, i els aprenentatges obtinguts sobre com es treballa l’abandonament escolar prematur en aquests països.
A més, com a resultat complementari de la recerca, també cal destacar que els materials del curs elaborats per tot l’equip del projecte serviran per a noves formacions de professionals de la comarca. Per altra part, el projecte Alliance 3 ha estat una de les palanques que ha contribuït a impulsar la constitució d’una nova fundació, Albir, de noves oportunitats educatives a la comarca d’Osona, que es posarà en marxa la tardor de 2022, amb la participació de la UVic-UCC.
Al projecte Alliance 3, que ha finalitzat, hi han participat els investigadors Jordi Collet (IP), Mar Beneyto i Mila Naranjo de la UVic-UCC; ha estat liderat per la investigadora Dra. Albina Khasanzyanova de l’UCO (França), i ha comptat també amb la participació de la Universitat ELTE (Hongria) i del municipi de Nyborg (Dinamarca).
Notícies
El CEEAF assessorarà tres entitats de voleibol en preparació física i prevenció de lesions
El Centre d’Estudis en Esports i Activitat Física (CEEAF) de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) desenvoluparà estratègies de preparació física, prevenció de lesions i millora del rendiment esportiu amb tres entitats de l’àmbit del voleibol: la Federació Catalana de Voleibol...
Un estudi sobre la incorporació de microalgues en la dieta humana rep el premi Vicenç Fisas de la Fundació La Farga
Un estudi sobre la incorporació de microalgues a la dieta humana ha merescut el Premi Vicenç Fisas que concedeix anualment la Fundació La Farga. L’autora, Maria Gayà i Rosselló, estudiant de Biotecnologia a la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la Universitat de Vic...
Jordi Gené protagonitza la segona sessió dels Growth Mornings parlant sobre els paral·lelismes entre l’empresa i l’automobilisme
Amb l’objectiu d'aprofundir en els factors clau que marquen la diferència entre competir i guanyar, Jordi Gené ha protagonitzat la segona edició dels Growth Mornings, les píndoles informatives matinals organitzades per l’Escola de Postgrau de la UVic. En aquesta sessió formativa dirigida a empresaris i...
El projecte SONAR del CEEAF, reconegut com a iniciativa emergent als Guardons de l’Esport 2024
El projecte SONAR, desenvolupat pel Centre d’Estudis en Esport i Activitat Física (CEEAF) de la UVic-UCC, ha estat reconegut com a projecte emergent als Guardons de l’Esport 2024, lliurats per la Fundació Catalana per a l’Esport. Aquest projecte, que promou la prevenció de...