Vés al contingut

Lluitar contra l’abandonament escolar prematur, clau per a l’equitat

Estudiants de secundària en un institut

Lluitar contra l’abandonament escolar prematur, clau per a l’equitat

Catalunya i el conjunt de l’Estat espanyol han estat, des de fa dècades, els territoris europeus amb més abandonament escolar prematur (AEP), definit com el conjunt de la població de 18 a 24 anys que no obté cap certificació acadèmica de nivell postobligatori. Aquesta realitat, fortament lligada a les desigualtats de classe social, gènere, grup ètnic i territori (urbà – rural), té efectes molt negatius sobre la població jove que la pateix. Pobresa, exclusió social, salaris baixos o poca participació social i política es correlacionen, de manera molt elevada, amb els i les joves que abandonen o són expulsats prematurament del sistema.

Per tal d’analitzar el que suposa l’abandonament escolar prematur i buscar-hi solucions, en el marc del projecte Erasmus + Alliance 3: escoles, famílies i comunitat contra l’AEP, investigadors de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) han dut a terme diverses accions durant els tres últims anys. Una d’elles ha estat l’organització d’un curs per a professionals de diferents serveis de la comarca d’Osona. Aquest curs va sorgir d’una diagnosi inicial sobre el fenomen feta a Osona, a partir d’entrevistes realitzades a direccions d’instituts, personal docent i orientador, alumnat, famílies i serveis locals de joventut i educació. En aquestes entrevistes es va posar de manifest la necessitat de crear espais de trobada i de formació conjunta entre els diferents professionals de l’àmbit socioeducatiu per tal de poder comprendre millor l’abandonament escolar prematur i abordar el fenomen d’una manera global i longitudinal, no puntual.

El curs de formació va reunir 15 professionals de la comarca d’Osona en 9 sessions de formació, trobada i articulació conjunta de noves propostes per combatre l’abandonament escolar prematur. En l’avaluació del curs es van destacar com a aspectes positius la comprensió més gran i els nous coneixements sobre el fenomen que es van aportar durant les sessions, i les connexions personals amb altres professionals, que poden ser molt útils en la feina educativa quotidiana. També es van valorar molt positivament les noves propostes aportades alhora pel personal docent i investigador de la UVic-UCC i pels companys i companyes del curs, propostes que els diferents actors poden incorporar a les seves pràctiques. Una altra acció que va tenir molt bona acollida van ser les visites a França i Dinamarca, i els aprenentatges obtinguts sobre com es treballa l’abandonament escolar prematur en aquests països.

A més, com a resultat complementari de la recerca, també cal destacar que els materials del curs elaborats per tot l’equip del projecte serviran per a noves formacions de professionals de la comarca. Per altra part, el projecte Alliance 3 ha estat una de les palanques que ha contribuït a impulsar la constitució d’una nova fundació, Albir, de noves oportunitats educatives a la comarca d’Osona, que es posarà en marxa la tardor de 2022, amb la participació de la UVic-UCC.

Al projecte Alliance 3, que ha finalitzat, hi han participat els investigadors Jordi Collet (IP), Mar Beneyto i Mila Naranjo de la UVic-UCC; ha estat liderat per la investigadora Dra. Albina Khasanzyanova de l’UCO (França), i ha comptat també amb la participació de la Universitat ELTE (Hongria) i del municipi de Nyborg (Dinamarca).

Share in social networks:

Notícies

Intervenció de la recent doctora Núria Riera Molist en l'activitat Taller de tesis doctorals

Doctorat en Equilibri, una nova activitat per promoure el benestar emocional dels doctorands

Fruit d’una nova col·laboració conjunta entre l’Escola de Doctorat i el Servei de Suport a l’Estudiant de la UVic-UCC, neix l’activitat Doctorat en equilibri. Es tracta d’un espai de trobada grupal, de caràcter mensual, dirigit a doctorands i doctorandes de la Universitat i estructurat en...

Empar Moliner i Txell Vilamala

Empar Moliner: “L’acte de llegir és d’una complexitat absoluta i s’ha de practicar”

Amb el Paranimf ple a vessar, Empar Moliner va inaugurar ahir el cicle de conferències “Dones i literatura”, organitzat per la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) amb l’objectiu d’apropar al públic la trajectòria literària de tres autores contemporànies. Acompanyada de la...

benvinguda nous alumnes aula gent gran osona

Les aules d’extensió universitària de la gent gran d’Osona i de Centelles inauguren el curs 2024-2025

Coincidint amb l’inici del curs acadèmic, les dues aules d’extensió universitària de la gent gran de la UVic, la d’Osona i la de Centelles, han reprès la seva activitat. Ambdues aules han dut a terme els actes d’obertura del curs i començaran la seva programació...

Tortugues nascudes aquest estiu a la platja de la Savinosa (Tarragona)

La nidificació de la tortuga babaua a costes d’Espanya, França i Itàlia amplia la coordinació del CT BETA amb institucions estrangeres

Ja fa uns deu anys que la tortuga babaua (Caretta caretta) busca niar a platges més fredes que les de Grècia, Turquia, Xipre i Israel, on habitualment feia la seva posta. Aquesta colonització es deu a l’augment de la temperatura de l’aigua pel...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte