La UVic-UCC tindrà el curs que ve una nova facultat de Disseny i Enginyeria i dos nous graus a Barcelona, arran de la incorporació d’Elisava
La Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) arrancarà el curs 2021-2022 ampliant la seva oferta acadèmica fins a un total de 37 estudis de grau que s’impartiran entre els campus de Vic i Manresa, el nou campus Barcelona, la seu de Granollers i els seus centres adscrits. La principal novetat d’aquesta oferta és la incorporació d’Elisava, Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de Barcelona, com a centre propi de la Universitat, arran de l’acord federatiu signat el novembre passat.
Elisava començarà el nou curs com a Facultat de Disseny i Enginyeria i es convertirà, d’aquesta manera, en el campus Barcelona, el tercer de la UVic-UCC. La seva oferta acadèmica s’incorporarà a partir del setembre a la de la Universitat, amb els seus dos graus en Disseny i Innovació i en Enginyeria de Disseny Industrial, i el màster universitari en Estudis interdisciplinaris en Disseny i Comunicació, a més d’una àmplia oferta d’estudis de màster i postgrau, així com de cursos de professionalització.
Aquests s’afegiran als màsters universitaris amb què ja compta la UVic-UCC, a l’oferta de formació continua i als estudis de doctorat, que aquest 2021 celebren el desè aniversari de la constitució de l’Escola de Doctorat coincidint, a més, amb l’estrena del que serà el seu desè programa, Ciències de l’Esport i del Moviment Humà.
Primer grau semipresencial en Podologia de l’Estat
L’altra novetat del proper curs, pel que fa a estudis de grau, serà la incorporació del grau en Podologia a l’oferta de formació semipresencial que ja té la Universitat. Aquests estudis s’afegiran a les propostes de la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa, amb 22 anys d’experiència en la formació de professionals de la Podologia, i es convertiran en el primer grau clínic de les Ciències de la Salut que s’impartirà en aquesta modalitat a tot l’Estat espanyol.
Un dels elements diferencials d’aquest grau serà l’increment d’hores destinades a la formació pràctica respecte a les que hi dedicava el grau convencional impartit fins ara. Així, la presencialitat es reservarà i es reforçarà en aquelles activitats que asseguren una correcta adquisició de les competències professionals dels futurs podòlegs (sessions teoricopràctiques, simulació i pràctiques clíniques) mentre que els continguts teòrics i el treball personal es durà a terme a distància.
Del proper curs també destaca el fet que el grau en Teràpia Ocupacional, que s’ofereix tant presencialment com en línia al campus Vic, farà un pas més en la consolidació de la modalitat semipresencial ampliant el nombre d’assignatures impartides totalment online. D’aquesta manera, l’estudiantat que comenci aquest grau podrà adaptar millor els horaris i les assignatures de cada semestre i curs en funció de la seva disponibilitat personal. “Els coneixements adquirits seran els mateixos, però l’estudiant podrà triar, sempre dins d’uns límits marcats pel mateix pla docent, quan i com avança en la seva formació”, explica la coordinadora, Judit Rusiñol, segons la qual “és una molt bona manera de facilitar a persones que estan treballant, o que volen cursar el grau com a segona carrera, que ho puguin fer”.
Consolidació de les metodologies actives
El model de docència híbrida que la UVic-UCC ja estava explorant abans de la pandèmia es va implantar amb més intensitat arran del confinament del març de l’any passat. “La nostra és una universitat presencial, i ho continuarà sent. El darrer any hem constatat el valor de la interacció social física en l’aprenentatge, però també hem comprovat que les fórmules digitals són recursos que, ben emprats, enriqueixen la docència”, explica el rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños. Per al rector “el camí cap a un ensenyament híbrid ja no té retorn i pren més sentit que mai”.
En paral·lel, els 23 graus que el campus Vic oferirà el curs 2021-2022 consolidaran l’aposta per les metodologies actives com a base de l’acció formativa desenvolupada els últims anys. L’aprenentatge basat en problemes, el treball per projectes, la pràctica reflexiva, els tallers, la simulació o l’aprenentatge i servei són algunes de les opcions metodològiques que vertebren els graus i màsters de la Universitat.
En aquest sentit, la Facultat d’Empresa i Comunicació reforçarà el curs vinent “l’aprenentatge en contextos reals, ja sigui a nivell internacional a través de projectes que incorporen la metodologia COIL (Collaborative Online International Learning) a les aules de la Universitat, aplicant metodologies pròpies de la simulació”, segons explica el degà, Josep Burgaya. És el cas, per exemple, de l’estudiantat dels graus en Periodisme o en Comunicació Audiovisual, que participen en projectes periodístics reals elaborant un suplement al bisetmanari El 9 Nou o la nova revista digital Insights.
Aquestes dinàmiques docents s’afegeixen a les que ja s’utilitzen a aquesta i a la resta de facultats, com és el cas de la de Ciències de la Salut i del Benestar del campus Vic, en graus com Infermeria, Nutrició Humana i Dietètica, Teràpia Ocupacional o Fisioteràpia, molt centrats en la pràctica reflexiva, la simulació i el treball a partir de casos clínics; també de la Facultat de Ciències i Tecnologia tant en l’àmbit de les biociències com en el de l’enginyeria, on s’ha fet una clara aposta per l’aprenentatge basat en problemes i els projectes integrats; i de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes que, a través de projectes d’innovació en docència universitària amb l’entorn professional com el “Creuant mirades” i amb el suport de l’Ajuntament de Vic i del Departament d’Educació de la Generalitat, impulsa espais de diàleg i reflexió entre la Universitat i les escoles de l’entorn.
El curs 2021-2022 també serà el de la implantació completa del model pedagògic propi del campus Manresa, aprovat durant el curs passat i que no s’ha pogut posar en marxa en tota la seva extensió a causa de les limitacions vinculades a la pandèmia. La proposta metodològica d’UManresa, tant per als estudis de la Facultat de Ciències de la Salut com per als de la Facultat de Ciències Socials, posa l’accent en un aprenentatge basat en experiències, col·laboratiu i reflexiu. També aposta per la vinculació entre teoria i pràctica per connectar la formació amb l’entorn i per una atenció individualitzada a l’alumnat.
Beques reformulades i ampliades
El proper curs la UVic-UCC posarà en marxa el nou programa de beques “Universitat a l’Abast de Tothom”, adreçat a estudiants amb bon expedient acadèmic però amb poques expectatives de poder accedir o continuar els estudis universitaris per motius econòmics o socials. Aquests ajuts suposaran per a l’estudiant una aportació econòmica de dos terços de la matrícula, que assumeixen a parts iguals la Universitat i el finançament procedent del programa de beques, i seran els centres educatius on l’alumnat cursa batxillerat o un cicle formatiu els que en faran la petició.
Al campus Manresa es reformulen les beques Talent Socials creades fa un any. A partir del proper curs podran accedir-hi totes les persones que es matriculin als graus de la Facultat de Ciències Socials de Manresa: Administració i Direcció d’Empreses (ADE) o Mestre d’Educació Infantil (MEI) que tinguin una nota d’accés de 8,5 o superior, tant si provenen del batxillerat com si ho fan des d’un cicle formatiu de grau superior. En tots els casos podran gaudir d’un descompte del 40% en el preu de la matrícula de primer curs.
Pel que fa al campus Vic, el proper curs es posarà en funcionament un nou sistema en línia per sol·licitar les beques disponibles, una eina que, a través del campus virtual, facilitarà el procés de tramitació de les beques a l’estudiantat. La Facultat de Medicina compta amb un programa de beques propi, com també Elisava, que té una oferta de beques a l’excel·lència acadèmica: quatre que cobreixen el 50% del cost de la matrícula i vuit que en cobreixen el 10%.
Internacionalització en el cinquè curs del grau en Medicina
La Facultat de Medicina desplegarà el curs vinent el cinquè curs, el tercer en què s’impartiran classes de forma simultània a les unitats docents de Vic i de Manresa. Aquest any un dels objectius estratègics de la Facultat és desenvolupar la seva internacionalització i, més en concret, la mobilitat internacional de l’estudiantat, començant pel de cinquè curs, que tindran l’opció de fer mobilitats per pràctiques de dos mesos en universitats estrangeres. Ja hi ha convenis signats amb la Universitat de Lieja (Bèlgica), la Universitat de Varna (Bulgària) i amb la Universitat de Rzeszowska (Polònia).
El pla docent per a cinquè inclou especialitats mèdiques com neurologia, traumatologia i reumatologia, dermatologia, oftalmologia, otorrinolaringologia i geriatria. En aquest sentit, l’equip docent de la Facultat s’ampliarà i s’hi incorporaran, entre d’altres, Xavier Montalban, neuròleg, cap del servei de Neuroimmunologia de l’Hospital Vall d’Hebron i director del Centre d’Esclerosis Múltiple de Catalunya (CEMCAT); Carles Torrens, traumatòleg i cap de la unitat d’extremitat superior del Parc Salut Mar; i Ramon M. Pujol, dermatòleg i cap del servei de Dermatologia, també del Parc Salut Mar.
Desè programa de doctorat i 16 màsters oficials
El curs 2021-2022 l’Escola de Doctorat afegirà a la seva oferta el seu desè programa de doctorat, centrat en les Ciències de l’Esport i del Moviment Humà que arriba, a més, coincidint amb el desè curs de la creació del centre. El nou programa oferirà deu places anuals per formar investigadors i investigadores competents per dissenyar, desenvolupar i gestionar projectes de recerca en àmbits de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport, concretament en els àmbits d'especialització de la salut i el moviment humà, el rendiment esportiu, la gestió econòmica i social de l'esport, i l'educació física.
Pel que fa als màsters universitaris, el proper curs se n’oferiran 16, als quals s’afegeix per primer cop el de Disseny i Comunicació d’Elisava. El màster universitari en Didàctiques Especifiques s’ha modificat per oferir-se 100% en líniai per adaptar-se a les noves tendències del pla d’estudis de les etapes educació infantil i primària (3-12 anys), a través d'enfocaments metodològics transversals com l'Aprenentatge Basat en Projectes i els Espais de Descoberta. Alhora, arrenca una nova edició del màster universitari en Pedagogia Montessori (0-6 anys), que s’obre cada dos anys i que està validat per l'Association Montessori Internationale (AMI).
Creix l’oferta de màsters propis i programes de postgrau
L’oferta de màsters propis i postgraus també creix amb l’entrada d’Elisava a la UVic-UCC, que hi incorpora fins a 35 màsters, tots de l’àmbit del disseny, la creativitat i la comunicació. Així com 20 programes de postgrau, tots amb la participació d’un alt percentatge d’estudiants i professionals internacionals.
El campus Vic també incorpora noves propostes sota el paraigua del seu Centre Internacional de Formació Contínua. En l’àmbit de la Salut destaca el nou màster en Fisioteràpia Pediàtrica, un programa coorganitzat amb Nexe Fundació, que especialitza els professionals de la fisioteràpia per facilitar a infants amb trastorns de desenvolupament i a les seves famílies la relació amb el seu entorn; i el màster en Intervenció en Adolescents amb Trastorns de Conducta, en col·laboració amb el centre ITA, en què professionals de la salut rebran formació teòrica i una pràctica supervisada en el tractament psicològic de pacients adolescents amb trastorns de conducta.
En l’àmbit de l’empresa, i estrenant la nova plataforma eDiversity de formació en línia, arrencarà el postgrau en Place Branding i Gestió Estratègica del Territori, orientat a aconseguir que el treball de comunicació i màrqueting en un territori adquireixi una identitat singular, concretada mitjançant una marca i reconeixent determinats espais geogràfics. Pel què fa a l’àmbit de l’esport, s’han renovat completament els continguts del programa del màster en Gestió i Màrqueting Esportiu.
Entre els cursos d’especialització universitària (a partir 15 ECTS) del campus UVic, per al proper curs destaca la formació d’agents de suport entre iguals de la Càtedra de Salut Mental. En l’àmbit de l’empresa arrenca una formació que dona resposta a l’economia social i solidària i el cooperativisme des d’un entorn no metropolità, dirigit especialment al territori de la Catalunya central. I, finalment, en col·laboració amb la UPC School, s’estrena un curs en Urbanisme i Salut: el Plantejament Urbanístic com a Eina de Salut.
El Centre Internacional de Formació Contínua d’UManresa renova la seva oferta de programes de postgrau en tots els seus àmbits d’expertesa. En el terreny de les Ciències de la Salut posa en marxa el màster en Seguretat del Pacient i Gestió del Risc Sanitari i reactiva el de Transformació Digital de les Organitzacions de Salut i Socials; en el d’Empresa, el postgrau en Big Data i Analítica de Negoci i el títol d’expert en Project Management Aplicat; i, en el d’Educació, el màster en Eines, Estratègies, Competències i Metodologies Digitals en Educació.
D’altra banda, també ha introduït novetats destacades en alguns del programes consolidats, com ara la incorporació del mòdul “Tactical Emergency Casualty Care” (TECC) al màster en Emergències Extrahospitalàries; o la conversió a la modalitat semipresencial dels màsters en Motricitat Orofacial, i en Neuroeducació i del postgrau en Sinologia i Patologia Mamària per a Infermeria.
El campus professional manté la seva oferta
La UVic-UCC manté la seva oferta de formació professional, que consolida els set cicles formatius de grau superior (CFGS) que ja estan en marxa. Aquesta oferta la situa com la universitat catalana amb un programa més extens i com a líder en la introducció de la formació professional en l’àmbit universitari.
Un curs més, la UVic-UCC impartirà tres CFGS al Centre Teknós, repartit entre Vic i Granollers: el d’Animacions 3D: Jocs i Entorns Interactius, el de Desenvolupament d’Aplicacions Multiplataforma, i el de Màrqueting i Publicitat; també oferirà el de Processos i Qualitat en la Indústria Alimentària, al Centre Kreas d’Olot; i els de Pròtesis Dentals, d’Administració i Finances, enfocat a la gestió d’entitats i clubs esportius, i d’Educació Infantil, aquest darrer orientat a ciència i experimentació a les primeres edats, al Campus Professional UManresa.
Precisament els cicles impartits al campus Manresa completaran el curs que ve la introducció de la metodologia de la simulació. Així, l’alumnat dels estudis d’FP superior duen a terme part de la seva formació al CISARC, el centre d’innovació en simulació de què disposa la Universitat, unes instal·lacions pensades per simular entorns equiparables als que es trobaran quan s’integrin al món laboral on se situa els participants en circumstàncies que els obliguen a pensar, a prendre decisions (de vegades sota pressió), a treballar en equip, a negociar, a resoldre situacions adverses, etc. “L’objectiu és que els estudiants siguin capaços de conceptualitzar i defensar un criteri professional propi, adquirint capacitats que marcaran la diferència a l’hora d’incorporar-se al mercat de treball”, explica Antoni Llobet, delegat del rector per al desenvolupament del Campus Professional de la UVic-UCC.
Sobre la UVic-UCC
Oberta al món i enfocada al servei integral dels estudiants, la UVic-UCC imparteix estudis en els àmbits de les biociències, la comunicació, l’educació, l’empresa, les enginyeries, les tecnologies digitals, l’esport, les llengües, la traducció, la salut i el disseny.
Situada en un entorn de ciutat-universitat, i arrelada al territori de la Catalunya central, posa un èmfasi especial en la relació entre el professorat i l’estudiant, en la recerca de la formació global i en la inserció professional. Aquest curs 2020-2021 té 9.907 estudiants de títols oficials i més de 9.763 de formació contínua, i compta amb un campus a Vic (UVic), un a Manresa (UManresa) i una seu a Granollers.
Notícies
Un projecte europeu coordinat per la UVic-UCC estudiarà com millorar l’atenció a la incontinència urinària a les residències de gent gran
La incontinència urinària afecta més de 55 milions de persones a tot Europa. A les residències de gent gran la pateixen més del 60-75 % dels residents. Considerada tradicionalment com una síndrome geriàtrica, repercuteix en la qualitat de vida (física, emocional i social) de les...
Ángel Honrado, CEO de l’empresa We Do, guanya el “Concurs de Monòlegs del Club de la Ciència”, que s'ha fet avui a la UVic-UCC dins la Setmana de la Ciència
Ángel Honrado, CEO i project manager de l’empresa We Do, amb un monòleg sobre el virus del Papil·loma Humà (VPH), ha guanyat la sisena edició del “Concurs de Monòlegs del Club de la Ciència”, que ha tingut lloc aquest matí al Paranimf de la Universitat...
Dos estudiants de Multimèdia. Aplicacions i Videojocs de la UVic-UCC, guardonats als Premis Ludi 2024
Unai Estavillo i Montserrat Estivill, estudiants del grau en Multimèdia. Aplicacions i Videojocs de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), i Natàlia Pérez, del Centre d'Estudis Politècnics, van ser guardonats ahir en els Premis Ludi 2024, que impulsa 3Cat, un certamen...
Eva Baltasar: “Valoro la pau que em dona escriure el que vull, agradi o no agradi”
L’escriptora Eva Baltasar va cloure ahir el primer cicle de Conferències al Paranimf, dedicat a “Dones i literatura”. Acompanyada de la llibretera i periodista Marta Simon, la primera autora en llengua catalana que ha arribat a finalista al prestigiós premi International Booker Prize amb la...