Vés al contingut

La ‘disneyització’ del futbol i les noves multinacionals de l’entreteniment, a debat en un nou llibre del professor de la UVic Xavier Ginesta

La ‘disneyització’ del futbol i les noves multinacionals de l’entreteniment, a debat en un nou llibre del professor de la UVic Xavier Ginesta

Aquest juliol arriba a les llibreries el nou llibre del professor de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, Xavier Ginesta, titulat Les multinacionals de l’entreteniment. Futbol, diplomàcia, identitat i tecnologia. El llibre ha estat editat per l’editorial UOC i compta amb els pròlegs del periodista Ramon Besa i el catedràtic de la Universitat de Widener, a Filadèlfia, Brian V. Larson. A l’edició catalana s’hi sumarà una edició en castellà a finals d'any. Redefinir els clubs de futbol com a «multinacionals de l’entreteniment» en l’època de la globalització és l’objecte d’estudi del present llibre.  

Per una banda, l’obra parteix d'una anàlisi diacrònica de les diferents teories amb què s’ha afrontat l’anàlisi del procés de globalització de l'esport, i s'endinsa en el concepte del “complex mediàtic i esportiu global”. Per altra banda, amb voluntat exemplificadora i assagística, la segona part de l’obra es focalitza en les principals transformacions del negoci del futbol en l'inici del segle XXI.  

En aquest sentit analitza, entre d’altres, la transformació del negoci del futbol en un negoci de l’entreteniment, la transformació dels clubs en agents paradiplomàtics, la volatilització de les identitats locals d’aquests clubs en un entorn de globalitat i, finalment, la irrupció dels esports electrònics (e-Sports) com un àmbit de creixement futur per a la indústria. Per aquesta segona part, l’autor repassa l’evolució empresarial i les principals característiques del negoci de diversos clubs de futbol de La Liga i la Premier League, com el FC Barcelona, el Real Madrid, el Manchester United, el Manchester City i el Girona FC. 

Dibuix de l’statu quo del futbol 

En el pròleg, el periodista Ramon Besa destaca que el llibre “és referencial al nostre país, més acostumat a la polèmica i a les discussions de bar que no pas a la investigació, perquè dibuixa l’statu quo del futbol i, per tant, és indispensable com a manual per a aquells estudiants de grau de periodisme esportiu i de màrqueting, així com per als de màster i doctorat en Empresa i Comunicació”. Segueix Besa: “El treball de documentació i de camp, les veus consultades i l’excel·lent contextualització li donen un caràcter pedagògic i informatiu en la línia de les obres que ja s’han anat publicat a les millors universitats europees”.  

Per la seva banda, Larson conclou: “El llibre ofereix una mirada refrescant i crítica sobre la societat líquida en què vivim i com conviu amb el procés de disneyització de les 'multinacionals de l'entreteniment', que desvinculen cada cop més el tradicional concepte de fan de les organitzacions esportives i els converteixen en simples consumidors. Això és, assistim al trencament d'una relació íntima entre seguidor i equip, i a la seva conversió en quelcom més semblant a una sèrie d’intercanvis diàdics”. 

Recull de la trajectòria investigadora de Ginesta 

Aquest llibre recapitula tota la trajectòria investigadora de l’autor, principalment desplegada entre la UAB i la UVic-UCC, qui l’any 2009 va llegir una tesi doctoral que va iniciar-lo en aquesta àrea de recerca: Les TIC i l’esport. Una anàlisi de la Primera Divisió espanyola de futbol (2006-2008). Actualment, Xavier Ginesta Portet (Balenyà, 1983) és professor titular de la Facultat d'Empresa i Comunicació de la UVic-UCC. És investigador del grup de recerca consolidat Traducció Audiovisual, Comunicació i Territori (TRACTE) de la UVic-UCC, en l'àmbit de la Comunicació i l'Esport, la Comunicació i la Política, així com també les marques de territori. A part de professor a la universitat, exerceix com a freelance el periodisme esportiu i polític.  

Share in social networks:

Notícies

Josep Eladi Baños, rector de la UVic-UCC

El rector de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, Josep Eladi Baños, assumeix la presidència de la Xarxa Vives

El rector de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), Josep Eladi Baños Díez, és el nou president de la Xarxa Vives d’Universitats. Baños pren el relleu del rector de la Universitat Politècnica de Catalunya, Daniel Crespo Artiaga, qui fins ara ocupava...

Acte de lliurament de premis tfg Innova

Alumnes de Nutrició Humana i Dietètica s’enduen quatre dels cinc premis TFG Innova Talent finançats per la Fundació Caixa d’Enginyers

 Aquest divendres va tenir lloc a la UVic l’acte de lliurament dels Premis TFG Innova-Talent UVic-UCC 2024, que finança la Fundació Caixa d’Enginyers amb una aportació de 3.700 euros. Aquests premis reconeixen els treballs de fi de grau (TFG) dels estudiants que opten per seguir...

Vic IDays edició 2023

La UVic-UCC acollirà els Vic i-Days 2024 sota el lema “Respirathon: innovar per respirar millor”

La tercera edició dels Vic i-Days tindrà lloc els pròxims dies 7 i 8 de novembre a la Facultat de Medicina de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Aquest hackathon o campionat europeu d’innovació en l’àmbit de la salut estarà dedicat...

La Biblioteca de la UVic actualitza la guia de citacions APA

La Biblioteca de la UVic actualitza la guia de citacions APA i inclou citacions d'IA i xarxes socials

La Biblioteca de la UVic ha actualitzat la Guia per elaborar citacions bibliogràfiques en format APA (7a edició) en català, basada en el Manual de publicacions de l'American Psychological Association (APA). El format APA de citació és un dels recomanats per la Biblioteca.Entre...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte