Es posa en marxa el portal Lliçons de Pedagogia, un espai virtual sobre formació en història de l’educació
La història de la pedagogia, malgrat la importància que té en la formació dels mestres, és una assignatura que cada cop té menys pes en els plans d’estudi dels graus de Mestre. Per això, en el marc del Programa de Millora i Innovació en la Formació de Mestres (MIF), promogut pel Govern i les universitats catalanes, s’acaba de posar en marxa el portal virtual Lliçons de Pedagogia, coordinat des de la Societat d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana, que aporta estratègies i instruments per millorar la formació en història de l’educació i la pedagogia.
Segons Joan Soler, responsable del projecte, president de la Societat d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana i professor de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic-UCC, “la nostra història és plena d’iniciatives pedagògiques i educatives, no obstant això, els referents històrics i filosòfics tenen cada cop menys presència en el currículum formatiu dels mestres”.
El portal parteix de la digitalització de les obres publicades a la col·lecció Textos Pedagògics d’Eumo Editorial –obres que per raons logístiques i tècniques no es poden reimprimir– a partir de les quals s’han elaborat materials propis que analitzen i expliquen l’evolució de la història de l’educació contemporània. “La col·lecció Textos Pedagògics ha estat i continua essent –es publica un volum l’any– una col·lecció de referència ja que inclou les millors obres dels grans autors de la pedagogia i de l’educació de tots els temps”, afirma Montse Ayats, directora d’Eumo. A partir d’aquest catàleg de lectures bàsiques, s’hi presenten guies de lectura, estratègies metodològiques i recursos que volen donar suport a la docència de la història de l’educació contemporània. També ofereix la possibilitat d’accedir a altres recursos complementaris, com revistes d’història de l’educació o museus pedagògics, entre altres.
Els destinataris d’aquesta eina són estudiants de tots els graus relacionats amb l’educació, professors universitaris d’aquest àmbit, investigadors, mestres en actiu, i tothom qui estigui interessat a conèixer aquest patrimoni cultural del país.
A més del professor Joan Soler, la coordinació i direcció del projecte ha anat a càrrec dels professors i membres de la Societat d’Història de l’Educació: Xavier Laudo (Universitat de València) i Andrés Payà (Universitat de València), amb la col·laboració d’Alba Parareda de la UVic-UCC.
La informació s’estructura al voltant dels autors –el portal ha arrencat amb Rosa Sensat, Maria Montessori, Johann H. Pestalozzi i Paulo Freire– dels quals trobem una fitxa de presentació de cadascun, l’obra digitalitzada, una guia de lectura, a més d’un apartat d’experiències educatives rellevants i informació complementària. Com que es tracta d’un projecte interactiu, es preveu que els materials es puguin completar amb contribucions que puguin fer els mateixos usuaris i esdevingui així un veritable espai col·laboratiu. En aquest moment estan en preparació els materials de sis autors més: Alexandre Galí, Francesc Ferrer i Guàrdia, Célestin Freinet, Janusz Korzack, John Dewey i Lev N. Tolstoi.
El portal serà accessible des dels webs d’Eumo Editorial, el programa MIF i la Societat d’Història de l’Educació i també directament a través de: www.lliçonsdepedagogia.cat.
Notícies
El projecte SONAR del CEEAF, reconegut com a iniciativa emergent als Guardons de l’Esport 2024
El projecte SONAR, desenvolupat pel Centre d’Estudis en Esport i Activitat Física (CEEAF) de la UVic-UCC, ha estat reconegut com a projecte emergent als Guardons de l’Esport 2024, lliurats per la Fundació Catalana per a l’Esport. Aquest projecte, que promou la prevenció de...
La salut mental serà l’eix temàtic del 7è Congrés Storytelling i del III Congrés del grup de recerca ISaMBeS de la UVic-UCC, aquesta setmana
Dos esdeveniments al voltant de la salut mental tindran cita aquesta setmana, els dies 27 i 28 de novembre, al Paranimf de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC): la setena edició del congrés International Conference Storytelling Revisited i el III...
Un projecte de recerca de la UVic impulsa l'alfabetització mediàtica a través del videojoc ‘Data Defenders’
La UVic-UCC ha participat en el desenvolupament del videojoc Data Defenders, una eina educativa innovadora dissenyada per promoure l'alfabetització mediàtica entre els joves d'11 a 16 anys, finançada pel programa European Media and Information Fund (EMIF), que forma part del projecte de recerca internacional...
Un llibre d'Anna Bonafont i Montserrat Vall recull l'evolució dels estudis d’Infermeria a Vic, que compleixen 50 anys
Anna Bonafont i Montserrat Vall van presentar ahir al Paranimf de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) el llibre Història dels estudis d’Infermeria a Vic, que deixa constància de l’evolució de la Infermeria al llarg de la història de la...