El projecte sobre construcció de la identitat docent del GREUV i el GREV clou amb una jornada de reflexió
La formació inicial dels mestres millora si els tutors universitaris s’impliquen en processos formatius i de pràctica reflexiva juntament amb els mestres tutors de les escoles. Aquesta és una de les principals conclusions del projectes de recerca ARMIF “Construint la identitat docent des de la pràctica i la recerca a l’aula: El paper del Pràcticum i el Treball Final de Grau en la formació inicial del mestre d’Educació Primària”, que ha presentat les seves conclusions en una jornada internacional que ha tingut lloc a la UVic. El projecte, de dos anys de durada, forma part del programa MIF (Millora i Innovació en la Formació de Mestres) i l’han liderat Núria Simó, del Grup de Recerca Educativa de la UVic (GREUV) i Gemma Torres, del Grup de Recerca en Educació Física (GREF).
La jornada “Identitats docents: Reflexions sobre les pràctiques i la recerca a l’aula en la formació de mestres”, va reunir mestres d’Educació Infantil i Primària, estudiants i professorat universitari en dues sessions, el 20 de febrer a la sala Segimon Serrallonga, i dijous passat a la sala Mecenes de Casa Convalescència. La conferència d’obertura del programa va anar a càrrec de la finlandesa Katrina Vartiainen, subdirectora de l’escola de pràctiques de l’Escola de Formació de Mestres de Turku, que va parlar del model finlandès de mentoratge i, més concretament, de la relació i el seguiment entre escola i universitat. En la primera sessió també es van presentar les conclusions del projecte ARMIF, mentre que en la segona les dues taules rodones es van centrar en la presentació d’experiències reals de millora, tant del Pràcticum com del TFG.
L’equip d’investigació del projecte ha fet el seguiment de les pràctiques i el TFG de vuit estudiants de quart curs dels graus en Mestre d’Educació Infantil i Primària: 3 de la menció d’educació inclusiva, 4 d’educació física i 1 d’interdisciplinar, durant el curs 2015-16. Finalitzat el treball, han establert quatre accions que, d’acord amb les seves conclusions, poden millorar els processos de reflexió de l’alumnat: fer un seguiment més proper de les pràctiques i el TFG; establir una relació més estreta entre l’estudiant i els seus dos tutors, de la universitat i de l’escola; impartir més formació a les escoles adreçada als tutors universitaris, i crear espais de formació compartits entre tutors al voltant de casos pràctics d’aula i de centre. Els investigadors també defensen que aquestes accions exigeixen un reconeixement professional de les pràctiques per oferir espais de temps laboral dedicats a la reflexió conjunta.
A banda de Simó i Torres, al projecte hi han participat Joan Soler, Laura Domingo, Antoni Tort, Itxaso Tellado, Vanesa Amat, Sònia Esteve, Berta Vila per part de la UVic-UCC, Francesc Buscà de la Universitat de Barcelona i les mestres d’Educació Primària Núria Martínez i Aloma Cuiné.
Foto: Katrina Vartiainen, en la seva conferència del passat 20 de febrer
Notícies
Un projecte de recerca de la UVic impulsa l'alfabetització mediàtica a través del videojoc ‘Data Defenders’
La UVic-UCC ha participat en el desenvolupament del videojoc Data Defenders, una eina educativa innovadora dissenyada per promoure l'alfabetització mediàtica entre els joves d'11 a 16 anys, finançada pel programa European Media and Information Fund (EMIF), que forma part del projecte de recerca internacional...
Un llibre d'Anna Bonafont i Montserrat Vall recull l'evolució dels estudis d’Infermeria a Vic, que compleixen 50 anys
Anna Bonafont i Montserrat Vall van presentar ahir al Paranimf de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) el llibre Història dels estudis d’Infermeria a Vic, que deixa constància de l’evolució de la Infermeria al llarg de la història de la...
Projectes coliderats per quatre investigadores vinculades a la UVic-UCC obtenen finançament de La Marató 3Cat
Aquest dijous la Fundació 3Cat ha lliurat els diplomes als projectes que finançarà en el marc de La Marató 3cat 2023, dedicada a la “Salut sexual i reproductiva”. Entre els 26 projectes seleccionats, n'hi ha quatre que estan coliderats per investigadores que exerceixen docència o...
Un projecte europeu coordinat per la UVic-UCC estudiarà com millorar l’atenció a la incontinència urinària a les residències de gent gran
La incontinència urinària afecta més de 55 milions de persones a tot Europa. A les residències de gent gran la pateixen més del 60-75 % dels residents. Considerada tradicionalment com una síndrome geriàtrica, repercuteix en la qualitat de vida (física, emocional i social) de les...