Cinc centres de secundària d’Osona participen en un projecte de la Fundació Especial Antiga Caixa Manlleu i la UVic-UCC per combatre l’abandonament escolar prematur
L’abandonament escolar prematur és un dels grans desafiaments que té el sistema educatiu català i un dels principals motius de desigualtat d’oportunitats entre el jovent. A l’Estat espanyol, el 2018 la taxa d’abandonament es va situar en el 17,9%, mantenint-se des de fa anys com la més alta de tot Europa. A la comarca d’Osona, el percentatge de graduació de l’Educació Secundària Obligatòria (ESO) el curs 2017-2018 va ser del 95,1%. És a dir, més de 100 estudiants de la comarca no es van graduar de l’ESO i per tant no van poder continuar, de moment, estudis superiors ni vocacionals (formació professional) ni acadèmics (batxillerat). L’alumnat que no segueix els estudis post-obligatoris, ja sigui per absentisme o per fracàs escolar, o bé que comencen els estudis però els abandonen i/o no els acaben en el temps establert, a Osona el 2018 representava més del 50% dels matriculats. En total, cada curs a la comarca poden arribar a haver-hi més de 700 joves que es troben en alguna de les anteriors situacions.
Per revertir aquestes xifres d’abandonament escolar prematur -generador de pobresa, exclusió social, feines de baixa qualificació, etc.-, aquest curs la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i la Fundació Especial Antiga Caixa Manlleu (FEACM) posaran en marxa un projecte pilot que pretén assajar la mentoria amb alumnat en aquestes etapes i les seves famílies per lluitar contra abandonament escolar prematur. En el projecte hi prendran part cinc centres de secundària d’Osona, l’àrea de noves oportunitats del Consell Comarcal d’Osona i tècnics d’educació, joventut o serveis socials dels Ajuntament de Vic, Manlleu, Sant Hipòlit de Voltregà i Les Masies de Voltregà. Els cinc centres de secundària que hi participaran són l’Institut del Ter (Manlleu), La Salle (Manlleu), FEDAC Pare Coll (Vic), l’Institut La Plana (Vic) i l’Institut del Voltreganès (Les Masies de Voltregà).
El “Projecte socioeducatiu de mentoria professional per l’èxit educatiu a secundària” posarà en marxa una prova pilot a Osona entre el 2021 i el 2023. El seu objectiu és avançar cap a l’èxit educatiu de tot l’alumnat, definit com la graduació de l’ESO i l’assoliment d’algun títol post obligatori (batxillerat i/o cicle formatiu de grau mitjà i/o superior). La voluntat d’aquest projecte de mentoria és acompanyar i orientar el o la jove des d’una perspectiva global -acadèmica, emocional, relacional...- cap a l’èxit educatiu. Aquest acompanyament personal es farà des d’una figura de “germà gran”, reunint els valors de proximitat i experiència, per tal de re-significar l’escola i tot el que l’envolta. “Per això és clau que el propi alumnat, el mentor/a, docents i famílies tinguin expectatives positives. Sense elles, la motivació, l’interès i l’esforç són molt complexes d’assolir”, explica Jordi Collet, investigador principal del projecte i professor de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic-UCC.
Amb acompanyament i mentoria
La principal voluntat de la mentoria és trencar l’(auto)percepció de “mal alumne” i en cada cas s’ajustarà a les necessitats de l’alumnat. El mentor/a de cada centre de secundària treballarà amb dos alumnes a la vegada cada tarda durant quatre dies a la setmana (vuit alumnes en total per mentor/a, quaranta en total en la prova pilot). En les trobades es proposarà als joves situacions, espais, contextos, persones, recursos, etc. que els permetin utilitzar coneixements i/o construir-ne de nous des d’una perspectiva oberta, on no hi hagi una sola metodologia i resultat possible. “La mentoria proposa acompanyar, orientar i donar suport acadèmic i personal als joves a partir del vincle”, comenta Collet. “També busca enxarxar els nois i les noies amb el territori i els seus recursos d’educació formal, no formal i informal”, afegeix.
Els mentors i les mentores seran graduats de la UVic-UCC vinculats als graus de psicologia, educació social i màster d’educació secundària i/o magisteri. Estaran connectats permanentment amb els tutors, centres i famílies, i tindran un acompanyament continuat durant tot el curs. A més a més hi haurà un coordinador que s’encarregarà de fer el seguiment i avaluació del projecte i dels mentors/es. Jordi Collet destaca que “la idea és donar un nou significat del que vol dir anar a l’institut per a l’alumnat que s’està quedant enrere”. Segons ell, es tracta d’un “projecte molt intensiu i exigent que vol revertir una trajectòria i intervé amb contundència, però sempre des de l’acompanyament i no des de l’adoctrinament”.
Inicialment s’ha proposat una durada del projecte de dos cursos (3r i 4t d’ESO) de manera intensiva i amb el mateix alumnat. Posteriorment, segons Collet, es farà un curs amb un seguiment menys intensiu de l’alumnat però igualment proper “per evitar que en la transició a l’educació post-obligatòria puguin aparèixer-hi dificultats”. La voluntat de l’equip investigador és extreure’n un aprenentatge i poder replicar el projecte a escala, amb les modificacions corresponents, a altres instituts “perquè tot Catalunya comparteix la mateixa problemàtica”. Als centres se’ls demana que sigui un projecte d’institut i no d’uns quants alumnes, amb la qual cosa és necessària la màxima implicació del professorat, la direcció i el claustre. També és imprescindible, per a l’èxit del projecte, el suport i compromís de les famílies d’aquests alumnes.
Conveni de col·laboració
La presentació del projecte i de la prova pilot que es farà a Osona per combatre l’abandonament escolar prematur s’ha fet aquest matí a la seu del rectorat de la UVic-UCC, a l’edifici de Casa Convalescència. L’acte l’ha presidit el rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños i també hi ha intervingut el president de la Fundació Especial Antiga Caixa Manlleu, Miquel Torrents i l’investigador principal del projecte, Jordi Collet. Després de la presentació del projecte s’ha formalitzat la signatura del conveni de col·laboració entre ambdues institucions per poder-lo portar a terme.
Josep Eladi Baños ha ressaltat la importància de la prevenció en l’àmbit educatiu, ja que “tot el que es faci ara per aturar el fracàs escolar mai serà car, ja que l’abandonament escolar és un dels principals motius de desigualtats entre els joves”. En aquest sentit, ha fet èmfasi en què es tracta d’un projecte a llarg termini, del qual no se’n veuran uns resultats immediats, però convé començar a treballar en l’abandonament escolar prematur des d’ara mateix. Baños ha recordat que “la formació és un element crític per al futur èxit laboral; tots els joves que no acaben els estudis secundaris probablement hauran d’acabar fent feines més mal qualificades”.
El rector de la UVic-UCC ha agraït la implicació de la FEACM en la formació de nois i noies i ha destacat que “el seu compromís social va més enllà de l’educació”. La vinculació entre la universitat i aquesta fundació es va començar a originar fa més de 30 anys, amb ajuts a l’estudiantat de la UVic per a mobilitat internacional, màsters i doctorats.
Per la seva part, Miquel Torrents ha subratllat la importància de poder signar un conveni com aquest i el fet de poder tirar endavant el projecte de la mà de la UVic-UCC, “capaç d’assegurar-ne l’èxit”. En referència a l’objectiu d’aquest projecte de mentoria professional, el president de la FEACM ha afegit: “Cal que els nostres estudiants de secundària tinguin eines per a estabilitzar la seva formació socio-educativa i per aquest motiu posem un gra de sorra perquè a Osona hi hagi menys abandonament escolar”. Torrents també ha recordat la llarga col·laboració entre ambdues institucions i ha avançat la voluntat de facilitar espais a Manlleu on es puguin fer estudis universitaris.
Notícies
El CEEAF assessorarà tres entitats de voleibol en preparació física i prevenció de lesions
El Centre d’Estudis en Esports i Activitat Física (CEEAF) de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) desenvoluparà estratègies de preparació física, prevenció de lesions i millora del rendiment esportiu amb tres entitats de l’àmbit del voleibol: la Federació Catalana de Voleibol...
Un estudi sobre la incorporació de microalgues en la dieta humana rep el premi Vicenç Fisas de la Fundació La Farga
Un estudi sobre la incorporació de microalgues a la dieta humana ha merescut el Premi Vicenç Fisas que concedeix anualment la Fundació La Farga. L’autora, Maria Gayà i Rosselló, estudiant de Biotecnologia a la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la Universitat de Vic...
Jordi Gené protagonitza la segona sessió dels Growth Mornings parlant sobre els paral·lelismes entre l’empresa i l’automobilisme
Amb l’objectiu d'aprofundir en els factors clau que marquen la diferència entre competir i guanyar, Jordi Gené ha protagonitzat la segona edició dels Growth Mornings, les píndoles informatives matinals organitzades per l’Escola de Postgrau de la UVic. En aquesta sessió formativa dirigida a empresaris i...
El projecte SONAR del CEEAF, reconegut com a iniciativa emergent als Guardons de l’Esport 2024
El projecte SONAR, desenvolupat pel Centre d’Estudis en Esport i Activitat Física (CEEAF) de la UVic-UCC, ha estat reconegut com a projecte emergent als Guardons de l’Esport 2024, lliurats per la Fundació Catalana per a l’Esport. Aquest projecte, que promou la prevenció de...