Vés al contingut

Anna M. Señé i Gemma Torres implementen el projecte 'MovIn-Lessons' a les escoles de primària de Catalunya

Anna M. Señé i Gemma Torres

Anna M. Señé i Gemma Torres implementen el projecte 'MovIn-Lessons' a les escoles de primària de Catalunya

Amb el propòsit d’integrar l’activitat física dins de diverses àrees d’aprenentatge de l’etapa d’educació primària, concretament en les àrees de matemàtiques, anglès i medi natural, les investigadores del Centre d’Estudis en Esport i Activitat Física (CEEAF) i professores de la Facultat d'Educació, Traducció, Esport i Psicologia (FETEP) de la UVic-UCC, Anna M. Señé i Gemma Torres, estan implementant el projecte MovIn-Lessons a diferents escoles de Catalunya. L’objectiu és transformar les activitats d’aprenentatge que impliquen estar assegut, en activitats físicament actives per a qualsevol nivell d’intensitat, de manera que suposin a l’infant haver de realitzar-les i resoldre-les a partir del moviment. Així doncs, part de la recerca analitza, modifica i transforma el disseny de les activitats d’aprenentatge per tal que l’infant s’involucri tant físicament com cognitivament en el procés d’aprenentatge. En aquest sentit, els propòsits del projecte es focalitzen en avaluar l’impacte del MovIn-Lessons en els nivells d’activitat física, en les funcions executives, en el rendiment acadèmic i en el comportament dins de l’aula dels nens i les nenes de 6è curs de primària.

Per poder integrar el moviment a l’aula, les investigadores consideren essencial dins del projecte la figura del mestre o la mestra d’educació física, ja que esdevé la persona especialista i experta en activitat física dins del centre educatiu. En aquest cas, proposen que adopti el rol d’assessorar el personal docent de les àrees de matemàtiques, anglès i medi natural, aconsellant i oferint propostes per poder adaptar les activitats d’aprenentatge en activitats en moviment. D’aquesta manera, tota la comunitat educativa s’implica i s’ajuda perquè l’activitat física amb intenció i sentit esdevingui un element imprescindible en el desenvolupament global de l’infant.

L'origen del projecte

El projecte MovIn-Lessons va sorgir arran de voler respondre la pregunta “Com poden les escoles augmentar els nivells diaris d’activitat física i reduir el temps assegut, alhora que es manté o es millora el rendiment acadèmic?”. Aquesta qüestió parteix de l’augment continuat d’infants i joves de 5 a 18 anys que no assoleixen les recomanacions mínimes d’activitat física diària de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). De fet, a l’Estat espanyol, els resultats de l’estudi PASOS de la Fundació Gasol indiquen que el 55,5% dels infants i joves no compleixen les recomanacions d’activitat física indicades per l’OMS. 

El projecte consta de quatre fases. La primera és la realització de grups de discussió amb mestres d’educació primària per explorar les perspectives envers la integració del moviment a les diferents àrees de primària. La segona etapa se centra en la formació en línia reconeguda pel Departament d’Educació amb la coordinació del CIFE, als mestres i les mestres d’educació primària de les àrees que ho implementaran i al personal docent d’educació física que farà l’assessorament. La tercera etapa és la implementació del MovIn-Lessons a les escoles per part de mestres formats. Finalment, la darrera fase consisteix en la realització de grups de discussió amb els mestres participants per valorar la implementació del projecte MovIn-Lessons.

Actualment, el projecte es troba en la segona i tercera fase, en què des de gener fins al juny de 2022 mestres de primària implementaran el MovIn-Lessons. Les investigadores destaquen que el projecte és innovador perquè els estudis en l'àmbit internacional ressalten el desenvolupament de diferents projectes que han tingut per objectiu augmentar els nivells d’activitat física dels infants en el centre educatiu, però la majoria s’han focalitzat en integrar el moviment a partir de pauses actives durant la jornada lectiva. Molts d’aquests projectes s’han desenvolupat en països com els Estats Units, Noruega, Suïssa, Països Baixos, Irlanda, Dinamarca i Austràlia. A l’Estat espanyol no s’ha dut a terme cap estudi de recerca amb el plantejament i objectius del MovIn-Lessons, que promou canvis en les estratègies i metodologies d’ensenyament i aprenentatge a l’etapa de primària, on l’activitat física pren un paper essencial, promovent que l’aprenentatge sigui més vivencial.

Share in social networks:

Notícies

Jornada TIC Salut i Social de 2024

La XIV Jornada RDI TIC Salut Social vol impulsar el potencial dels professionals sanitaris i socials mitjançant les eines digitals

El pròxim 24 d'abril tindrà lloc a l’Aula Magna de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) la XIV Jornada RDI TIC Salut Social, un esdeveniment clau per a la transformació digital en l'àmbit sanitari i social. La trobada reunirà experts...

Acapte de Sang

Gairebé 200 persones donen sang en l’acapte de la UVic

Un total de 227 persones es van apropar a l’acapte de sang que va tenir lloc aquest dimarts, 8 d’abril, als edificis de Miramarges i Torre dels Frares de la UVic-UCC. D’aquestes, 198 persones van fer una donació de sang i 29, de moll d’os...

Lliga Debat Universitària

L’equip de la Universitat de les Illes Balears, campió de la Lliga de Debat Universitària 2025 que ha tingut lloc a la UVic-UCC

La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha acollit la gran final de la Lliga de Debat Universitària 2025 de la Xarxa Vives d’Universitats. Després d’una final intensa i molt ajustada, el jurat ha determinat que l’equip guanyador de l’edició 2025 és...

Els atletes de la UVic-UCC aconsegueixen sis medalles de plata i cinc de bronze al Campionat de Catalunya Universitari d'Atletisme

Els atletes de la UVic-UCC aconsegueixen sis medalles de plata i cinc de bronze al Campionat de Catalunya Universitari d'Atletisme

El dissabte dia 29 va tenir lloc el Campionat de Catalunya Universitari d'Atletisme a la Pista d'Atletisme de l'Anella del Mediterrani, a Tarragona. La UVic-UCC ser-hi representada per un total de dinou esportistes, deu en categoria femenina i nou en categoria masculina, que van competir...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte