Presentació
El projecte té com a principal centre d’atenció l’anàlisi i la interpretació de les produccions audiovisuals de documentals i noticiaris sobre temàtiques educatives produïdes durant el franquisme -i per extensió, en el context Europeu-. L’objectiu és profunditzar en la comprensió de les representacions audiovisuals que es varen produir entre 1940 i 1970 amb la finalitat de revisar el model pedagògic de propaganda que es propagava a través dels mitjans de comunicació mediàtics i detectar aquells aspectes que formen part de la memòria col·lectiva. Com a principi, el projecte parteix de la idea que la propaganda educativa expressada en els documentals i noticiaris educatius conformen part de la història cultural de l’educació.
El projecte s’inscriu en l’eix 6. Cambios e innovaciones sociales (Estrategia Española de Ciencia y Tecnología y de Innovación, 2013-2020. p.30) atès que la investigació proposada es centra en analitzar un dels elements configuratius de la memòria a través de l’estudi del patrimoni audiovisual que va conformar un model d’identitat, facilitant així, l’estudi dels elements que encara persisteixen en la societat d’avui.
La investigació segueix la línia de treball iniciada amb el projecte RADAE. Revisión y análisis de documentales propagandísticos y anuncios audiovisuales educativos producidos entre 1914 y 1940 (ref. EDU2013-48067-R). Té com a base els resultats de l’anterior investigació així com les aportacions d’especialistes espanyols i europeus .
El projecte s’ha dissenyat a partir dels següents objectius:
- Recuperar el patrimoni audiovisual de temàtica educativa per promoure la seva difusió i estudi.
- Aprofundir en les relacions establertes entre propaganda, ideologies i educació en el context europeu.
- Analitzar i interpretar el patrimoni audiovisual produït durant el franquisme mitjançant anàlisis qualitatius de les representacions a partir dels següents eixos: propaganda, ideologia i educació; concepció política de l’educació; concepció dels subjectes educatius; i representació dels coneixements curriculars.
- Promoure el coneixement del patrimoni audiovisual i la seva anàlisi i interpretació en l’entorn nacional i Europeu.
- Divulgació de resultats
La metodologia proposada per a la investigació correspon a una investigació qualitativa. S’inicia amb una reflexió teòrica-crítica mitjançant seminaris amb la creació d’un grup de treball format per investigadors de la temàtica procedents de diferents estats europeus que tenen un passat totalitari. Posteriorment, es proposa d’intercanviar els resultats obtinguts a fi d’analitzar les coincidències i diferències entre els models propagats pels totalitarismes. A continuació, prossegueix una anàlisis dels continguts audiovisuals que es desenvolupa amb un registre tècnic dels fons patrimonials amb les dades referents a la producció. Seguidament, es realitza l’anàlisi de les categories i identificadors significatius per possibilitar una major comprensió de les representacions de l’educació en noticiaris i documentals utilitzant les eines d’anàlisi de continguts visuals i textuals. Les anàlisis s’organitzen per eixos d’estudis temàtics i la seva interpretació va dirigida a identificar els imaginaris educatius que volien implementar-se. Durant tot el procés, es realitzen activitats de disseminació de resultats i processos per potenciar una discussió participativa.
Equip d’investigació:
Eulàlia Collelldemont: eulalia@uvic.cat
Josep Casanovas: josep.casanovas@uvic.cat
Anna Gómez: anna.gomez@uvic.cat
Equip de treball:
Anne Bruch: bruch@gei.de
Isabel Carrillo: isabel.carrillo@uvic.cat
Raquel Cercós: raquelcercos@gmail.com
Jordi Garcia: jgarciaf@ub.edu
Ian Grosvenor: i.d.grosvenor@bham.ac.uk
Iveta Kestere: iveta.kestere@lu.lv
Ana Paz: apaz@campus.ul.pt
Núria Padrós: nuria.padros@uvic.cat
Pilar Prat: pilar.prat@uvic.cat
Branko Sustar: branko.sustar@guest.arnes.si
Conrad Vilanou: cvilanou@ub.edu
Eines d'estudi i Recursos
A continuació es detallen aquelles eines i recursos que físicament o virtualment estan a disposició del públic.
Instal.lació de pensament: Referències pedagògiques, recepcions i manipulacions
A l'aula de pedagogia s'ha instal.lat un espai dedicat a les referències pedagògiques per avui amb el contrast entre els textos dels grans pedagogs i pedagogues i les recepcions que s'extreuen dels No-Dos. Els materials són accessibles al grup d'estudiants i de professorat i inviten a fer diferents lectures que es van renovant.
En aquest moment són accessibles els següents títols:
- Aprendre o desaprendre amb l'art amb un text d'Angel Ferrant
- Aplicadors digitals o potenciadors d'ambients en la construcció d'un bé comú amb un text d'António Nóvoa
- Pensar en col.lectiu per pensar l'educació amb un text de Caterina LLoret i Anna Gómez
- Comunitats obertes i en creixement o clausures educatives amb un text de Jane Addams
- La lentitud per trencar paradigmes del fer amb un text de Karin Schumacher
- Un meritatge, una obediència o un camí al mestratge? amb un text de Maxine Greene
- Pràctiques que es pensen, ahir i avui amb un text de Mercè Torrents
- L'aprendre des de la llunyania i negació de la tecnificació amb un text de Paulo Freire
- Paranys de les decisions en temps d'incerteses amb un text de Robert Cialdiani
- Com anotar aquelles experiències que formen per tal que persisteixin sota noves formes? amb un text de John Berger
- Quan ens adonarem que les seves històries són també història? Els infants ocultats amb un text de Ian Grosvenor
Elaboració i difusió del mapa de geolocalització dels No-Dos
En el domini http://www.educational-documentaries.eu/ es poden geolocalitzar els diferents No-Dos de temàtica educativa organitzats per temàtiques, tot facilitant estudis temàtics i geogràfics de la representació durant el període 1943-1975.
Seminari : History from Bellow
Al Seminari online de 22 d'abril en base al text History from Bellow es varen discutir les noves línies de recerca en història de l'educació, tot tenint presents els reptes i necessitats a què s'enfronta aquesta àrea de saber.
Audició 4 sonseqüències franquistes
Peça elaborada per Lluís Solé en el marc del l'acció: Activar la memòria de la ciutadania. Acció al mur: la repressió franquista a Vic. Saber abans d’actuar o de les possibilitats que les pedres facin xarxa
Conferència European Memories and the difficulty of representing the totalitarianisms of the past. A càrrec de Jordi Guixé (European Observatory on Memories)
Entrevista a Cuadrench i Fort
Antoni Cuadrench i Fort (Barcelona, 1934), ha escrit contes infantils i va realitzar alguns documentals relacionats amb l’educació, centrats en les escoles d’estiu de l’Associació Rosa Sensat i en la introducció de la pedagogia activa. Entre els seus documentals sobre educació destaquen Escola d’Estiu 1967, Educar (1968) i Escola i Societat (1970).
L’Antoni Cuadrench considera que va fer un “cinema de suplència”, tal com ho explica en tall de l’àudio de l’entrevista realitzada al seu domicili de Santpedor el dia 6 de març de 2019.
Registre de films
Un dels objectius de la investigació en curs és confeccionar un registre tècnic d'aquelles produccions en format de documentals i noticiaris produïts a Espanya durant el període del Franquisme. Amb aquest registre es pretén facilitar la difusió de les diferents produccions per a la realització de recerques temàtiques aixó com per a la docència en els estudis superiors sobre l'educació.
Resultats
Monografies:
Collelldemont, E., Vilanou, C., (coords.) (2020) Totalitalitarismos europeos, propaganda y educación. Una historia visual desde los NO-DO. Gijón: Trea
Índex:
Introducción: 1. Educación y propaganda en contextos de silencio. Eulàlia Collelldemont y Núria Padrós / 2. No hay poder sin control de la imagen: «en la escuela aprendemos a leer, pero no aprendemos a ver». Ian Grosvenor
Estudio, análisis e interpretación de los espacios educativos en los NO-DO: cartografías de una educación franquista: 3. La representación de la educación infantil en el periodo 1943-1975 . Maria Carme Bernal / 4. La educación escolar . Antonio Viñao / 5. Las escuelas de agricultura (no) son noticia. La formación profesional agraria a través de los noticiarios del NO-DO. Josep Casanovas / 6. La representación de la universidad franquista en el NO-DO: centralismo académico, ausencia de investigación científica y (des)figuración de los estudiantes. Jordi García y Anna Gómez
Los ambientes educativos representados en los NO-DO: 7. La ciudad documentada durante el franquismo. Raquel Cercós / 8. Los campamentos juveniles y la naturaleza: un simple decorado. Eulàlia Collelldemont / 9. Las instituciones sociales modélicas . Xavier Tornafoch
Los agentes educativos representados en los NO-DO: 10. De los uniformados a los hombres de traje gris. La representación de las autoridades educativas en el NO-DO. Antonio Francisco Canales / 11. Nacional-catolicismo y educación popular a través del NO-DO: un intento de recristianización de la juventud. Conrad Vilanou y Karina Rivas / 12. La Sección Femenina y sus ambivalencias de género proyectadas en los NO-DO. Isabel Carrillo Flores y Pilar Prat Viñolas / 13. La militarización de la infancia y la juventud. Isabel Vilafranca Manguán y Ferran Sánchez Margalef
Totalitarismo, propaganda y educación: una visión desde Europa: 14. La imagen de Franco como otro en el Jornal Portuguès (1938-1952): relaciones ambiguas de propaganda en la gran pantalla. Ana Luísa Paz y Pedro Cerejo / 15. La escuela del futuro. El rol educativo de la propaganda en los documentales fascistas italianos. Anne Bruch / 16. Propaganda comunista y resistencia oculta en las aulas de la Letonia soviética (1945-1985). Una historia de fotografías. Iveta Kestere / 17. Pedagogía de la memoria, derecho y bien común. Isabel Carrillo Flores
Anexo. Reportajes referenciados
*Durant el proper semestre, apareixerà el volum II de la monografia dedicat als documentals de disidència, suplència, espais paral.lels a l'educació formal així com a continguts d'aprenentatge i al pensament de perquè traduir museològicament els resultats en accions artístiques.
Articles en revistes
- Preparació del Monogràfic: Issue 16 (2022) The representation of education in films produced by European totalitarism. A càrrec de Conrad Vilanou, Raquel Cercós i Núria Padrós per a la revista: Historia y Memoria de la Educación
- En prensa Collelldemont, E., Gómez, A., "Compreender e escrever o difícil. Relatar perdendo-se no conflito da educação". Currículo sem fronteiras
- En prensa Paz, A., "Franco, o professor invisível e la liçao da esposa: Propaganda e educaçao da amizade Ibérica nas atualidades cinematográficas sobre a visita oficial do Generalísimo a Portugal em 1949" Historia Unisinos
- Collelldemont, E., (2020) "Espacios vivenciados a través de los cuerpos representados en los documentales". Revista científico-académica de la Sociedad Argentina de Historia de la Educación (SAHE). https://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/anuario/article/view/17913/pdf
- Article: Garcia Farrero, J., Gómez-Mundó, A., "La Universidad de Barcelona en el NO-DO (1943-1975): Análisis de la educación superior a través de la verdad oficial del régimen franquista". Revista História da Educação (Online), 2020, v. 24: e98710. https://www.scielo.br/pdf/heduc/v24/2236-3459-heduc-24-e98710.pdf
- Article: Casanovas, J., Padrós, N., Collelldemont, E., "The representation of school on NO-DO: visions of school practice on Francoist newsreels", History of Education & Children's Literature. XV (2020), n. 2, pp. 163-182 [DOI: 10.1400/280119]. Monogràfic coordinat per Vera Lucia Gaspar da Silva, Francisca Comas Rubí, Bernat Sureda Garcia. http://www.hecl.it/
- Article Casanovas, J., Collelldemont, E. "El Ministro de Educación en la escuela. El noticiario franquista NO-DO y las construcciones escolares en España. Revista Linhas", 21(47), 45-72. (2020) https://doi.org/10.5965/1984723821472020045. Monogràfic coordinat per Valeriano Duran. https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/19268
- Article: Collelldemont, E., Padrós, N., Prat, P., "El registro de documentales y noticiarios, una oportunidad para incrementar la documentación del patrimonio histórico educativo". Ridphe_R. v. 05, p.1-18, 2019. https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/9921/7594
- Article: Casanovas, J., Collelldemont, E., Padrós, N. “La renovación pedagògica se explica en la pantalla. Análisis de documentales del cine amateur independiente sobre la escuela activa durante el franquismo”. Making of. Cuadernos de cine y cultura. (2019), n. 148-149, p. 27-35.
- Coordinació Monogràfic: L'aprenentatge cultural, identitats europees i compromís social Temps d'Educació. Coordinadores: Eulàlia Collelldemont, Isabel Vilafranca. n. 55 (Gener 2019) http://www.publicacions.ub.edu/revistes/tempsDEducacio55/
- Article: Collelldemont, E., Vilafranca, I., "L’aprenentatge cultural, identitats europees i compromís social", pàgs. 7-11
- Article: Cercós i Raichs, R., Sánchez Margalef, F., Vilanou i Torrano, C., "Guerra i pedagogia a la cultura de la vella Europa. Cent anys després de la Gran Guerra (1914-1918)", pàgs. 13-41
- Article: Collelldemont, E., Grosvenor, I., Gauld, N., "De la commemoració a la 'transmemoració': el World War One Engagement Centre: Voices of War and Peace", pàgs. 43-55
- Article: Padrós Tuneu, N,. "L’experiència de l’escola en temps de la pedagogia intuïtiva a Espanya", pàg. 71-95
- Article: Gómez Mundó, A., "Territori i cultura en una experiència formativa amb migrants. Fer de la necessitat virtut", pàg. 149-167
- Coordinació monogràfic: La recepció pedagògica de la cultura europea. El llegat en la construcció d'Europa des de la Gran Guerra. Educació i Història. Revista d'història de l'Educació. Coordinadores: Isabel Vilafranca, Eulàlia Collelldemont. n.33 (Gener, 2019) https://issuu.com/institut-destudis-catalans/docs/eduh_33_issuu?e=3934637/66973916
- Article: Collelldemont, E., Vilafranca, I., "Viatges mentals a Europa des de l'escola. Europa a través de les plàques de projecció", pàgs. 35-74
- Article: De la Arada, R., Sánchez, F., Vilanou, C., "Rússia, entre la tradició ortodoxa i la Revolució Soviètica", pàgs. 75-124
- Article: Esteruelas, A., Garcia, J., "El maig del 68 i la incidència en els discursos pedagògics pobres", pàgs. 125-150
- Article: Collelldemont, E., "Educar, una deriva del verb propagar. La representació de l'educació en els films del període de la Dictadura de Primo de Rivera". Temps d'Educació, 2017, n.53, p. 245-268
- Coordinació Monogràfic: La història de l'educació a través dels films. Educació i Història. Revista d'història de l'Educació. Coordinadors: Josep Casanovas, Núria Padrós. n. 31 (Gener-Juny, 2018) https://issuu.com/institut-destudis-catalans/docs/eduh_31_issuu?e=3934637/57529320
- Article: Casanovas Prat, J., Padrós Tuneu, N., "Presentació. La història de l’educació a través dels films: una mirada des de la contemporaneïtat pedagògica", pags. 9-17
- Article: Grosvenor, I., "«Since it permits seeing the past directly, it will eliminate at certain important points, the need forinvestigation and study»: documentary films and history of education", pàgs. 19-34
- Article: Prat Viñolas, P., Gómez Mundó, A., Casanovas Prat, J., Carrillo Flores, I., Padrós Tuneu, N., Collelldemont Pujadas, E., "L'educació representada als documentals de propaganda a Espanya (1914-1939)" pàgs. 35-57
- Article: Durán Manso, V., Álvarez Domínguez, P., "La imagen de la escuela en la primera etapa del cine español del franquismo: autarquía, patriotismo y nacionalcatolicismo (1939-1950)", pàgs. 59-88
- Article: Polenghi, S., "Film as a source for historical enquiry in education. Research methods and a case study: film adaptations of Pinocchio and their reception in Italy", pàgs. 89-111
- Article: Bruch, A., "Educational Cinema in the Weimar Republic", pàgs. 113-124
Publicacions capítols de llibres
En prensa: Collelldemont, E., Padrós, N., Cercós, R. "Images That Portray, Challenge, and Refuse: Visual Content and Education in Francoist Spain, 1939–1975". Coordinat per Priem, K., Allender, T., Grosvenor, I., Dussel, I. De Gruyter
En prensa: Collelldemont, E., Cercós, R., "Birmingham y los parques urbanos: un modelo pedagógico para las ciudades industriales". a Vilafranca, I., Cercós, R., (coords) Ciudades pedagógicas europeas. Hacia una cartografía educativa. Barcelona: Ed.UB.
En prensa: Padrós, N., Collelldemont, E., "Moments de Memòria en l'art de carrer, Moment d'història en la investigació a l'aula". Castelló
Collelldemont, E., Casanovas, J., (2018) Aprender a ser sano en la propaganda político-pedagógica del siglo XX a Negrín-Fajardo, O., Vergara, J., Vilanou, C., (dirs.) La Historia de la educación entre Europa y América. Estudios en honor del profesor Claudio Lozano Seijas. Madrid: Dykinson, S.L. p. 245-258
Prat, P., Collelldemont, E., Carrillo, I., (2020). "El rol de la mujer en el franquismo: Una mirada del ideario de la sección femenina a través de los NO-DO" a Crusells, M., De las Heras, B., Pantoja, A., (Eds.) Historia y Cine. El primer franquismo, 1939-1945. Barcelona: Film-Historia, UB.
Carrillo Flores, I., Prat Viñolas, P., (2019). Enseñar la identidad femenina a través de los NO-DO. "El deporte no está reñido con la coquetería" en Cid Fernández, X. y Carrera Fernández, M.V.. XX Coloquio - Congreso Internacional Historia de la Educación: Identidades, Internacionalismos, Pacifismo y Educación (S.XIX y XX). Ourense: SEDHE, pp.195-200.
Congressos
Previsió de participació en el congrés posposat CIHELA, 2020, Lisbon amb el pannel acceptat de: Collelldemont, E., Paz, A., Cercós, R., Casanovas, J., Galak, E., Garcia, J.: "Representaciones audiovisuales transnacionales y formación de las subjetividades: cultura física y juventud en tiempos de autoritarismo".
Previsió de participació en el congrés posposat ISCHE'42, Örebro amb les comunicacions acceptades de : Collelldemont, E., Padrós, N.:Geolocating the Spatial References of Education in the Francoist Documentaries;
Participació en les XXIV JORNADES D'HISTÒRIA DE L'EDUCACIÓ: “L’impacte de les reformes educatives durant l’etapa democràtica (1975-2006)” celebrades, de manera virtual, del 25 al 26 de novembre del 2020: Padrós, N., Collelldemont, E., "Moments de memòria en l'art de carrer, moments d'història en la investigació a l'aula". (publicació)
Participació en el congrés HISTORIA Y CINE: "CINE Y PRIMER FRANQUISMO" , UCM3, Madrid: Franquismo en el NO-DO: Prat Viñolas, P., Carrillo Flores, I.,Collelldemont Pujadas, E., : "El rol de la mujer en el Franquismo. Una mirada del ideario de la Sección Femenina a través de la propaganda en los NO-DO". (min. 1.12:30-1:25:50) (publicació)
Trobada d’Investigadors sobre el Franquisme de València: http://
ECER 2019: 'Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future'. https://eera-ecer.de/previous-ecers/ecer-2019-hamburg/ Hamburg, 3-6 setembre de 2019. Cercós, R., Collelldemont, E.: Historical Evidences Against the Audio-visual Propaganda during the Totalitarian Periods. Analysing the Francoism as a Case Study. (publicació)
ISCHE, 41: 'Spaces and Places of Education' https://www.fpce.up.pt/ische2019/about.html. Porto, 16-20 juliol 2019. THE OCCUPATION OF THE STREETS WITH 'EDUCATIONALINDOCTRINAL' PURPOSES’
Convenor: Eulalia Collelldemont (UVIC-UCC)
Discussant: Ian Grosvenor (University of Birmingham)
Marching on the Streets: Meanings of the May 1st Parades in the Communist Hungary: Somogyvári, L. (University of Pannonia)
The evolution of the imagined urban landscapes surrounding the educational buildings at the time of Francoism. The audio-visual representations: Collelldemont, E. (University of Vic/Catalonian Central University), Cercós, R. (University of Barcelona) (publicació)
Representaciones de la Sección Femenina en los espacios públicos: pluralidades y paradojas de género Prat, P. (University of Vic), Carrillo, I. (University of Vic)
David against Goliath: streets, monumentality and ambience in the Portuguese news or the Lusitanian pax as a throwing weapon against the Iberian giant, in the Estado Novo / Francoism relations: Fernandes Paz, A.L. (University of Lisbon) (publicació)
“Wide streets, abundant beautiful buildings”: Propagated image of Moscow in Soviet Latvian textbooks: Kestere, I. (University of Latvia), Kalke, B. (University of Latvia)
CIMIE, 2019: VIII Congreso Internacional Multidisciplinar de Investigación Educativa (CIMIE) bajo el lema “Educación: La puerta para toda mejora social”. https://amieedu.org/instructor/eulalia-collelldemont-pujadas/. Lleida, 4-5 juliol 2019. Collelldemont, E: El cuerpo en la encrucijada postmoderna: las pedagogías de la resistencia. (publicació)
ETEN, 2019 ETEN. European Teacher Education Network: TIG: Urban Education. Vic, 25-27 d'abril de 2019. Padrós, N., Collelldemont, E.: Continuities in the educational occupation of the urban spaces. The case study of Vic and surroundings.
COL·LOQUI HELOÏSE, 2019 Col.loqui Internacional Heloïse. Pedagogies de la resistència i de la democràcia. IEC. Barcelona del 7 al 9 de febrer de 2019. Vilanou, C., Soler, J., Wagnon, S: La història de l'educació a Catalunya: lluites, resistència i democràcia. Els cinc itineraris proposats a Catalunya; Garcia, J.: La idea de llibertat de Joan Roura-Parella durant els anys d’exili: a propòsit d’un text inèdit; Collelldemont, E., Cercós, R.: Les pedagogies de la resistència en els espais urbans representats en dictadures. Audio: ( 1:24:37; 35:36-51:44)
JORNADES D'HISTÒRIA DE L'EDUCACIÓ, 2018 XXIII Jornades d'Història de l'Educació. Educació i desenvolupament rural als segles XIX i XX. Lleida del 25 al 27 d'octubre de 2018. Casanovas, J., Cercós, R., Garcia, J.: El franquisme i l’ensenyament agrícola a Catalunya a través del NO-DO. Una visita en blanc i negre a la granja escola de Caldes de Montbui. (publicació).
JORNADAS CIENTÍFICAS DE LA SEPHE, 2018: VIII Jornades Científiques de la SEPHE. La Práctica Educativa. Mallorca del 20 al 23 de novembre de 2018. Casanovas, J., Padrós, N., Pizarra y pupitre. La representación de la práctica escolar a través del NO-DO en las inauguraciones de escuelas durante franquismo. (publicació)
ISCHE 40, ISCHE 40. Education and Nature. Humboldt University, Berlin, 2018
PREFORMED PANEL: NATURE AS A PROPAGANDISTIC ICON DURING TOTALITARIANISMS. TRACING TRANSNATIONAL SEMBLANCES AND DIFFERENCES SHOWED IN VISUAL REPRESENTATIONS.
Chair: Collelldemont, E. (UVIC-UCC)
Nature as an Educator of the New Soviet Man: Kestere, I. (University of Latvia)
Fabricating a Modern Fascist Nature. Visual Representations of the Bonifica integrale in Italian Educational Films and Documentaries in the 1920s and 1930s: Bruch, A. (Georg Eckert Institute for International Textbook Research)
The Nature as a pedagogical icon: Cercós, R. (University of Barcelona), Collelldemont, E. (University of Vic - UCC)
Discussant: Grosvenor, I., (University of Birmingham) (publicació)
SYMPOSIUM CULTIVATING CHILDREN AND YOUTH: TRANSNATIONAL EXPLORATIONS OF THE URBAN AND THE NATURAL,
Convenors: Allender, T. (University of Sydney), Dussel, I. (DIE-CINVESTAV), Grosvenor, I. (University of Birmingham), Priem, K. (University of Luxembourg)
Discussants: Lawn, M. (University of Oxford), Rousmaniere, K. (Miami University),
Urban Parks, a failed expression of the pedagogical modelling through the nature? A case-study based in historical Parks of Birmingham and Barcelona: Cercós, R., Rivas, E., Collelldemont, E, (publicació)
Activitats
Acció artística: trencant els límits de les aules
Instal.lació de la traslació artística dels resultats de la investigació en un lloc de pas entre la universitat i la ciutat. Amb aquesta acció, realitzada per l'artista Mainés Esteve que incorpora en el seu treball el procés de creació a partir de la seva lectura de la monografia, es vol difondre a la població resultats de la recerca. Us invitem a veure-la a la façana de l'edifici D.
Entrevista sobre la monografia al 9TV
Al programa Quatre Paraules, entrevista a Eulàlia Collelldemont, professora de la UVic-UCC i coordinadora del llibre ‘Totalitarismos europeos, propaganda y educación. Una historia visual desde los No-Do’. Presenta: Jordi Vilarrodà.
Enllaç: https://el9nou.cat/video/eulalia-collelldemont/
Presentació de la monografia Online
Presentació online del llibre “Totalitarismos europeos, propaganda y educación. Una historia visual desde los NO-DO” Editat per TREA i coordinat por Eulàlia Collelldemont i Conrad Vilanou
Dia: 13 de gener a las 18’30. Amb intervencions de: Josetxo Cerdán, director de la Filmoteca Española i Antonio Fco. Canales, professor de la Universidad Complutense de Madrid
Sessió de cineforum
APROXIMACIÓN CRÍTICA AL CINEMA FRANQUISTA COMO MODELAJE SOCIAL.
Dia: 2 de desembre de 18’30 a 20’00
Medi: plataforma zoom
Discusió a càrrec d'EMETERIO DÍEZ: "El sacerdote como voz temática en el cine franquista de expiación". Universidad Camilo José Cela.
Curs de formació de doctorat
Educaçao, arte e propaganda. Aula aberta do doutoramento em educaçao artística. Universidade de Lisboa. 13 de novembre. Activitat Online.
Programa:
17h10. Apresentação do Projeto ARAEF – Análisis de las representaciones audiovisuales de la educación en documentales y noticiarios durante el franquismo
Eulàlia Collelldemont • Ana Luísa Paz
17h25. Proyección decorativa del arte en el totalitarismo como negación de lo intolerable. La propaganda como normalización de lo banal
Eulàlia Collelldemont • Raquel Cercós
17h45. O espectador emancipado e o realizador resistente no cinema de Estado dos noticiários de atualidades
Ana Luísa Paz
18h00. Arte, Educação e Propaganda no Estado Novo
Jorge Ramos do Ó
18h30. Discussão aberta à plateia
Participació en el projecte La memòria democràtica a través d’investigar l’experiència educativa. Proposta d’actuació en la formació universitària de professionals de l’educació social i mestres
Des de l'equip s'ha col.laborat amb l'acció: La memòria democràtica a través d'investigar l'experiència educativa, liderada per Josep Casanovas, i desenvolupada durant el 2020 i finançat parcialment pel Memorial Democràtic (MEM200/20/000025).L'acció ha consistit en la celebració de diferents conferències, entrevistes realitzades per estudiants de mestres i educació social a professionals vinculats a la Universitat de Vic en aquests moments jubilats, a fi de conèixer la seva formació en el període franquista com a contrast de les representacions visuals analitzades. El projecte finalitza amb la creació d'una acció visual permanent, que properament estarà també disponible en línia i una guia de memòries de l'educació i l'aprenentatge.
Des del projecte ARAEF s'ha intervingut en la col.laboració de la preparació teòrica i visual del projecte, amb aportacions de Josep Casanovas, Isabel Carrillo, Eulàlia Collelldemont i Raquel Cercós i Núria Padrós, membres de l'equip ARAEF. Les primeres publicacions derivades són:
Carrillo Flores, I. (2019). Pedagogia de la memoria, una resposta als autoritarismes de gènere. Revista Quaderns d'Educació Continua, 42, pp. 5-13; Carrillo Flores, I. (2019). Pedagogía de la memoria para una educación práctica transformadora". En Vera Vila, J. (coord.). Formar para transformar. Cambio socal y profesiones educativas (Seminario Interuniversitario de Teoria de la Educación). Málaga: Editoria GEU, pp.185-188.
I accions: Isabel Carrillo Flores, participación como invitada en las sesiones de trabajo del Laboratorio Pedagogíco de la Comisión de la Verdad de Colombia, 2020-2021.
Acció al mur: la repressió fraquista a Vic
Estudiants d'Educació Social pinten un mural per promoure la memòria històrica a Vic
El projecte ”Art al carrer: La repressió franquista a Vic” és un treball conjunt de l'alumnat del grau amb el Museu Pedagògic Virtual de la UVic-UCC i l’Observatori Europeu de Memòries liderat pels membres del Grup de Recerca Educativa (GREUV) Núria Padrós, Eulàlia Colleldemont, Josep Casanovas i Jordi Guixé (European Observatory on Memories). El seu objectiu és promoure, a través d'instal·lacions artístiques, la deconstrucció del Franquisme a partir d'impulsar la participació de la ciutadania en la recuperació de la memòria.
La iniciativa combina els resultats del projecte d’investigació del GREUV en el marc del projecte I+D d’ARAEF, finançat pel 'Programa Estatal de Investigación, Desarrollo e Innovación Orientada a los Retos de la Sociedad, en el marco del Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2013-2016, Ref. EDU2017-89646-R, AEI/FEDER, UE', en col·laboració amb EUROM, la Fundació Solidaritat UB i el Projecte Art Públic i Memòria de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona. Per a dur-lo a terme, també ha comptat amb el suport de la Fundació Puig-Porret.
Els resultats es varen presentar a XXIV Jornades d’Història de l’Educació sota el títol de Núria Padrós, Eulàlia Collelldemont, MOMENTS DE MEMÒRIA EN L’ART DE CARRER, MOMENTS D’HISTÒRIA EN LA INVESTIGACIÓ A L’AULA
Organització seminari internacional online
Propaganda and education: spread, manipulate or neglect proposals through different visual forms. 25 de juny. 2020
Structure:
- Presentation of the seminar: 5 min
- Presentation of the Karin Priem's work: 15 min
- Presentation of the Eduardo Galak's work: 15 min
- Presentation of the iberian's work: 15 min
- Open discussion: 20 min
- Conclusions
Participació en el Domus Seminar (School of Education, University of Birmingham) Visualizing the Child
Conjuntament amb els professors Ian Grosvenor, Kevin Myers i Sian Roberts de la Universitat de Birmingham, amb la professora Maria del Mar del Pozo i Carlos Menguiano Rodríguez de la Universidad de Alcalá i les professores Xisca Comas i Avelina Miquel Lara de la Universitat de les Illes Balears, les professores Núria Padrós, Raquel Cercós i Eulàlia Collelldemont han participat al mes d'octubre en el seminari Visualizing the Child, amb l'objectiu d'esbrinar diferents dimensions de la creació, recepció i producció d'imatges (fotografies, dibuixos, pintures i films) amb els infants com a temàtica. (25-26 d'octubre de 2019)
Assistència al Virtual DOMUS Seminar - Making Histories, Sharing Histories
Partipació al 23 de novembre al Virtual DOMUS Seminar liderat per Ian Grosvenor amb l'assistència de Núria Padrós i Eulàlia Collelldemont. En el seminari es van discutir les potencialitats i possibilitats de la recerca col·laborativa.
Una síntesi del projecte Voices of War and Peace pot consultar-se a: Communities, commemoration, collaboration: shaping our futures through sharing our pasts
Una guia de la recerca col·laborativa efectuada a Making Histories, Sharing Histories: Putting University - Community Collaboration into Practice
Investigadores de la UVic-UCC participen a la Nit Europea de la Recerca
Divendres passat va tenir lloc una edició més de la Nit Europea de la Recerca, un esdeveniment organitzat des del 2005 per la Comissió Europea en col·laboració amb una àmplia gamma d’institucions públiques i privades. Les professores de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETHC) Núria Padrós, Eulàlia Collelldemont i Pilar Prat hi van participar amb la impartició d’un taller a l’edifici històric de la Universitat de Barcelona (UB).
Amb el títol de “Totalitarismes i propaganda: ahir i avui”, les investigadores van proposar al públic una dinàmica de visualització de tres reportatges propagandístics fets als anys 40 del segle passat a diversos països europeus. Posteriorment van analitzar-ne els continguts, desgranant les claus de la propaganda educativa implícita en noticiaris i documentals, i en com modela la manera de veure la realitat, en aquest cas, de l’escola i dels infants que hi assisteixen.
La Nit Europea de la Recerca compta cada any amb un seguit d’activitats d’entreteniment i diversió que tenen lloc durant la tarda i la nit de l’últim divendres del mes de setembre. L’objectiu és oferir un marc distès i agradable que permeti conèixer científics i investigadors i aprendre sobre les seves tasques de recerca i els seus estudis. També pretén estimular les vocacions científiques entre els més joves. L’activitat entronca amb la voluntat de divulgació social del projecte de recerca ARAEF, d’anàlisi i interpretació de les produccions audiovisuals de documentals i noticiaris sobre temàtiques educatives produïdes durant el franquisme, sota el paraigua del marc del Museu Universitari Virtual de Pedagogia (MUVIP).
Grups de discussió Internacionals
From propaganda to resistance. Vital options in the totalitarianism. International seminar, 2019 May, 2, 3 and 4th.
Grups de Discussió i debats interns
- Seminari online 27 octubre de 2020: Propaganda i Educació. Conducció: Pilar Prat
- Seminari 12 de febrer de 2020: Els documentals clandestins durant el franquisme. Conducció: Josep Casanovas.
- Seminari 25 de febrer de 2019: Ciutats Imaginàries. Els campaments juvenils en el Franquisme. Conducció: Raquel Cercós
- Seminari 18 d’octubre de 2018: Narratives històriques d’avui. Conducció: Anna Gómez. Participació de Josep Casanovas (La mirada des de la història); Raquel Cercós (Potencialitats i esculls de les alternatives per narrar les històries de vida); Isabel Carrillo (Llegir i mirar la història del gènere més enllà de l'esterotip i la primera percepció); Pilar Prat (Psicologia, propaganda i gènere); Anna Gómez (Narratives històriques, propaganda i gènere); Núria Padrós (Significant vides personals en contextos de complexitat); Eulàlia Collelldemont (Els salts en les narratives, una excusa per fer propaganda) i Jordi Garcia (L'ús dels relats per explicar ambients. Limits i possibilitats).
- Seminari 4 de maig de 2018. Publicitar una escola a través de la propaganda del No-Do. El cas de la granja escola de Caldes de Montbui . Conducció: Josep Casanovas, Jordi Garcia i Raquel Cercós.
- Seminari 16 de febrer de 2018: El marcatge legal de l'educació en el franquisme i la seva representació en els No-Dos. Conducció: Eulàlia Collelldemont.
- Seminari 2 de març de 2018: . Aprendre sobre els totalitarismes externs. El cas d'Hongria. Conducció: Conrad Vilanou i Raquel Cercós
Working Paper
Resultat de la discussió sobre el concepte de Propaganda i ideologia de la sessió de treball del dia 2 de març de 2018.
Altres activitats vinculades
- Assistència al Festival of Research and Ideas linked to the Centenary of the First World War. Diversity. A Birmingham, Midlands Arts Centre, 22-23 març de 2019, promogut per Voices of Peace and War Engagement Centre, dirigit pel Professor Ian Grosvenor. El festival va consistir en un punt de trobada per a l'exposició dels diferents resultats dels projectes de recerca realitzats en el transcurs del darrer període del projecte, oferint noves possibilitats de difusió a través de l'art de les descobertes realitzades.
- Participació de Núria Padrós en la taula rodona del 6 de febrer de 2019: COM S'EXPRESSA L'EXPERIÈNCIA DEL BOMBARDEIX en el cicle de diàlegs: UNA INFÀNCIA SOTA LES BOMBES. El Born. CCM: En el marc del cicle de diàlegs que acompanyen a l’exposició Una infància sota les bombes, la professora de la FETCH, Núria Padrós va participar en el diàleg “Com s’expressa l’experiència del bombardeig” organitzat pel Born Centre de Cultura i Memòria de Barcelona. La taula rodona comptava, també, amb la participació de la historiadora Mireia Capdevila, coordinadora de l'arxiu de la Fundació Pi i Sunyer, i estava moderada pel Dr. Francesc Vilanova, professor de la UAB. El diàleg es va iniciar amb les intervencions de les dues ponents que es van centrar en els registres (escrits, census, mapes, fotografies, dibuixos) de l’experiència del bombardeig de la ciutat de Barcelona durant la Guerra Civil. La Dra. Mireia Capdevila va presentar la cartografia dels diversos bombardejos enllaçada amb cites memorialístiques que permetien fer-se una idea de l’abast dels bombardejos i l’afectació urbana enorme que van causar. La presentació de la professora Núria Padrós es va centrar en com van expressar l’experiència d’aquests bombardejos els infants. Intervenció que focalitzar l'atenció, especialment, en l’anàlisi dels dibuixos realitzats pels infants del Grup Escolar Lluís Vives, propietat de l'Institut Municipal d'Educació de Barcelona i en què una selecció dels quals estan digitalitzats al Museu Virtual de Pedagogia de la universitat i exposats a l'exposició mencionada anteriorment. Seguidament es va obrir un diàleg entre els i les assistents a l’acte on es van poder abordar diverses qüestions relacionades amb el tema, entre elles, la complexitat d’aquestes experiències i, també, va possibilitar que algun dels assistents compartís els seus records personals sobre els bombardejos, la guerra i la postguerra i com aquests van afectar a la seva vida quotidiana.
- Seminari 24 de gener de 2019: QUAN LA PEDAGOGIA VA MARXAR A L’EXILI. 80 ANYS DESPRÉS, 1939-2019. Universitat de Barcelona. En memòria de totes aquelles persones que es van veure obligades a emprendre el camí de l’exili a causa del seu compromís amb la República (1931-1939), es va programar un seminari que pretenia estudiar tres figures molt rellevants en la pedagogia i, per extensió, en la cultura de forma general. D’aquesta manera, el poeta i mestre Dani Izquierdo va presentar una semblança històrico-poètica d’Antonio Machado que malauradament va morir pocs dies després de creuar la frontera francesa a la ciutat de Cotlliure. Acte seguit, el professor Jordi Garcia Farrero va centrar la seva intervenció en el quaquerisme a propòsit de la vida i obra de Joan Roura-Parella i, per últim, la professora Isabel Vilafranca va abordar la trajectòria intel·lectual de la Margarida Comas. Val a dir que, tant Joan Roura-Parella com Margarida Comas, van formar part del Seminari de Pedagogia de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat de Barcelona. En darrer terme, convé destacar que van participar unes 30 persones en aquest seminari que, després de cada intervenció programada per l’ocasió, van tenir l’oportunitat d’establir preguntes i comentaris amb l’objectiu de generar una conversa acadèmica.
- Recorregut històric en CONMEMORACIÓ DELS 80 ANYS DELS BOMBARDEJOS AERIS DE VIC sota el guiatge de Josep Casanovas, 20 de gener de 2019. El dia 20 de gener el professor Josep Casanovas va realitzar l’acompanyament a una ruta històrica pels diferents espais de Vic on hi havia hagut refugis antiaeris i llocs afectats pels bombardejos en el transcurs de la Guerra Civil. Com a finalització de la ruta, es va projectar el documental Catalunya Màrtir produït per Laya Films al 1938. L’activitat, promoguda pel Patronat d’Estudis Osonencs i amb la col·laboració de la Filmoteca de Catalunya, s’inscriu en la línia de treball iniciada en el marc dels projectes ARAEF i RADAE de difondre en la ciutadania el patrimoni documental.
Visites i estades
2019, maig. Intercanvi en el marc d'Erasmus del professor Jordi Garcia a la Universidade de Lisboa. Les activitats que dugué a terme foren: participació al seminari realitzat en el marc de l'assignatura Escrita Cientifica sobre la idea de la universitat, metodologies de recerca, l'anàlisi de discurs. Organitzat per part del prof. Jorge Ramos do Ó; participació en el doctorat en "Artes Performativa em Imagem e Movimento" en el marc del seminari sobre el llibre "Nietzche" de Deleuze, organitzat per part del prof. Jorge Ramos do Ó i participació en el màster en "Educação e Formação - Desenvolvimento Social" amb un seminari sobre la pedagogies del caminar en el marc de l'assignatura Educação artística e Desenvolvimento Cultural & Educação, Cultura e Serviços Educativos, organitzat per part del prof. Ana Paula Caetano.
2019, maig. Durant les dues primeres setmanes de maig, la professora Ana Paz de la Universitat de Lisboa està impartint diferents classes a educació social i mestres en el marc del programa Erasmus plus i participant dels seminaris del projecte ARAEF, desvetllant les relacions establertes entre Portugal i Espanya en el període del franquisme.
2019, abril. El professor Josep Casanovas ha realitzat una estada de recerca a la Universitat de València on ha tingut l'ocasió de visitar diferents dels espais publicitats en els documentals, entrevistar a persones reconegudes de l'àmbit educatiu de la ciutat i va investigar els foms fílmics de l'IVAC. Amb aquesta estada es complementen els treballs de recerca aprofundits que el professor Casanovas està realitzant tant dels documentals oficials com dels alternatius.
2019, febrer - juny. Estada de recerca per col·laborar en el projecte i en la formació de la gestió de projectes de recerca de l'àmbit d'humanitats del professor Jordi Garcia Farrero (Universitat de Barcelona).
2018, febrer - juny. Estada de recerca del professor Jordi Garcia Ferrero de la Universitat de Barcelona al MUVIP. Durant aquest període, el professor Jordi Garcia Ferrero desenvoluparà una recerca sobre les Universitats representades amb col·laboració amb el projecte ARAEF.
Formació
Participació de Collelldemont, E., Grosvenor, I., en el seminari: Can we learn any lessons from history?. The Raphael Samuel History Centre. 26 de novembre, 2020
Participació de Collelldemont, E., en el seminari: Historia, patrimonio y cine: ¿Qué llevarías a un museo de educación? organizat pel Museo Laboratorio de Historia de la Educación Manuel Bartolomé Cossío, celebrat al 16 i 23 de juny 2020.
Celebració del curs Premier. Novembre 3, 2018
Participació en el curs: Cómo divulgar tu proyecto científico en 60". A càrrec de la Fundació Dr. Antoni Esteve. Maig 15 i 16, 2019
Productes
L'elaboració de productes per a la difusió dels resultats assolits en la investigació s'ha considerat com a primordial per a potenciar una recerca participativa. Aquest apartat està destinat, justament, a facilitar l'accés als productes resultants de la investigació.
Documental de síntesis: Pedagogía, documentales y franquismo
Blog de discussió: Conceptual challenges
Propaganda, totalitarianisms versus populisms and education in different European contexts