Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està desactualitzada.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está desactualizada.
¡Consulta preferentemente el texto original!
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Biotecnologia
Assignatura
Microbiologia Avançada
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
2
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Marc Llirós Dupré |
Anna González Tendero |
Objectius
Els microbis tenen un paper central en els processos ambientals globals i en la biogeoquímica terrestre. L'objectiu d'aquesta assignatura és proporcionar als estudiants un coneixement més profund sobre els microbis i els seus processos en ecosistemes naturals o en sistemes a escala de laboratori.
Objectius d'aprenentatge
- Explicar l'impacte i la importància de l'activitat microbiana a la Terra.
- Destacar la connexió entre els processos metabòlics dels microorganismes i els beneficis que aporta la biotecnologia.
- Mostrar millora en les capacitats i habilitats dels estudiants que treballen en un laboratori de microbiologia gràcies a l'ús de tècniques moleculars tradicionals o modernes.
- Mostrar millora en les habilitats de treball en equip mitjançant classes magistrals i l'estudi de la microbiologia d'avantguarda.
Resultats d'aprenentatge
- Descriu com els microorganismes interactuen amb el medi i, concretament, amb altres organismes.
- Determina les alternatives quimioterapèutiques contra diferents microorganismes.
- Aplica diferents tècniques moleculars per identificar microorganismes en poblacions mixtes.
- Prepara una exposició oral en anglès per presentar un contingut
- És capaç d'escriure en anglès un treball sintètic de ressenya sobre un tema científic.
- Utilitza adequadament el llenguatge oral (verbal i no verbal) en la interacció personal i professional en anglès.
Competències
Generals
- Combinar el coneixement científic amb les habilitats tècniques i els recursos tecnològics per resoldre les dificultats de la pràctica professional.
Específiques
- Aplicar les bases moleculars, cel·lulars i fisiològiques dels éssers vius incloent les relacions amb altres organismes o agents amb l'objectiu de dissenyar productes biotecnològics.
- Comprendre els diferents nivells d'organització dels éssers vius per tenir una visió general dels diferents grups sistemàtics.
- Conèixer l'estructura subcel·lular i els tipus cel·lulars que constitueixen els éssers vius i entendre els processos d'integració funcional en els organismes.
- Interpretar resultats obtinguts al laboratori de biotecnologia a partir de l'aplicació correcta dels protocols i tècniques bàsiques del laboratori, utilitzant adequadament els instruments apropiats i d'acord amb les normes de seguretat establertes.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.
Transversals
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
- Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
Continguts
Contingut teòric
- Mètodes de l'ecologia microbiana
- Cicles biogeoquímics
- Microorganismes en ecosistemes aquàtics
- Microorganismes en ecosistemes terrestres
- Interaccions microbianes
- Infecció i patogenicitat
- Principis d'immunologia
- Quimioteràpia antimicrobiana
- Epidemiologia i salut pública
- Virologia
- Infeccions víriques i priòniques
- Malalties bacterianes
Continguts pràctics de laboratori
- Enzims hidrolític que produeixen bacteris del sòl
- Enzims hidrolítics que produeixen l'aïllament de bacteris
- Prova d'activitat hidrolítica
- Aspectes ecològics del microbioma de la pell
- Identificació d'espècies de Staphylococcus
- Estudi de l'efecte amensalístic de S. epidermidis sobre biofilms de S. aureus
- Detecció del gen ESP en mostres d'estafilococ
Avaluació
L'assignatura s'avalua de manera continuada (examen teòric 40 % + qüestionaris 10 % + seminaris 20 % + classes pràctiques [20 % examen + 10 % informe]) a partir de:
- Classes teòriques (40% de la nota final): 2 proves escrites (primera prova, unitats 1-5, i segona prova, unitats 6-10) amb puntuació ponderada (50 % cadascuna). Si s'obté menys de 4/10 s'ha d'anar a recuperació d'aquesta part. Les proves es basen en respostes breus o preguntes d'opció múltiple. Al final de cada unitat els alumnes s'autoavaluen mitjançant la superació d'una prova curta, amb un pes final del 10 % (s'han de superar un mínim de 10 tests d'un total de 13).
- Tests (10 % de la nota final)
- Seminaris (20 % de la nota final): presentacions orals de temes científics candents (un tema d'ecologia microbiana [unitats 1-5] i una unitat d'acció microbiana i activitat antimicrobiana [unitats 6-10]). Nota mínima necessària: 5/10
- Classes pràctiques (30 % de la nota final): examen final (10 %), prova de resposta múltiple al final del semestre i informe final (20 %) realitzat i presentat 2 setmanes després d'acabar la setmana pràctica.
Per aprovar l'assignatura, els estudiants han d'aprovar cada apartat amb una nota mínima de 4/10. L'estudiant que no superi tots els apartats, els pot recuperar, si escau, al final del curs. No s'avaluen els alumnes que participin en menys del 50 % de les activitats.
Criteris generals d'avaluació
- La tinença de telèfons mòbils o similars (smartphones, tauletes, etc.) durant la realització de les proves recuperables comporta un zero en la prova.
- La no compareixença o no presentació dins els terminis establerts a alguna de les activitats d'avaluació comporta una nota de zero d'aquesta activitat. Aquesta qualificació es té en compte a l'hora de calcular la nota final de l'assignatura.
- La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts.
- Els alumnes que no superin totes les activitats poden tornar a presentar-s'hi durant el període de recuperació. Les proves de recuperació es fan durant les dues últimes setmanes del semestre i no es pot recuperar més del 50 % de l'assignatura.
- Si es renuncia a accedir a la prova de recuperació, es manté la nota assolida en primera instància.
- En les activitats no recuperables no s'exigeixen notes mínimes per poder calcular la nota final de l'assignatura.
- Només es qualifica l'assignatura amb "No presentat" si no s'ha comparegut a cap prova avaluable ni obtingut nota en cap de les activitats de l'assignatura.
Metodologia
El procés d'aprenentatge combina classes magistrals, sessions de laboratori de microbiologia i sessions de treball a classe.
- Activitats d'autoaprenentatge
- Sessions de tutories programades
- Els articles científics s'utilitzen com a suport a les sessions de classe
- Durant les classes pràctiques, s'utilitzen diverses eines analítiques per resoldre problemes. Els estudiants han de presentar un breu informe al final de cada sessió.
Bibliografia
Bàsica
- Cann, A.J. (2005). Principles of Molecular Virology (4 ed.). Academic Press.
- Madigan, M.T., Bender, K.S., Buckley, D.H., Sattley, W.M., Stahl, D.A. (2018). Thumbnail Brock Biology of microorganisms (15 ed.). Pearson.
- Paul, E. (2014). Soil Microbiology, Ecology and Biochemistry (4 ed.). Elsevier.
- Paul, E.A. (2007). Soil microbiology, ecology and biochemistry. Recuperat de https://login.biblioremot.uvic.cat/login?qurl=http%3a%2f%2fbiblioremot.uvic.cat%2flogin%3furl%3dhttps%3a%2f%2fwww.sciencedirect.com%2fscience%2fbook%2
- Prescott, L.M., Harley, J.P., Klein, D.A. (2005). Microbiology (6 ed.). McGraw-Hill.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.