Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto con traducción automática
Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción automática del catalán.
La traducción automática puede contener errores y lagunas. ¡Consúltala solo con finalidades informativas!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Psicologia
Assignatura
Motivació i Emoció
Tipologia
Formació Bàsica (FB)
Curs
2
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, tarda | català | Gemma Paez Montoya |
G16, presencial, tarda | català | Concepción San Martín Martínez |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 5. Igualtat de gènere
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
Aquesta és una assignatura que permet introduir l'alumnat en l'estudi dels principals conceptes i teories sobre la Motivació i l'Emoció. S'ha procurat que la focalització en cada nucli o procés no descuidés una perspectiva més holística, global i comprensiva que fes oblidar la vertebració dels processos psicològics en l'explicació del comportament humà. L'assignatura també cerca de fer conscient l'alumne/a del creixent ventall d'àmbits d'aplicació en què aquests dos processos psicològics bàsics són determinants.
Objectius
- Conèixer els fenòmens de motivació i emoció: concepte i funcions que acompleixen dins del comportament humà.
- Comprendre les lleis i principis bàsics dels processos psicològics de la motivació i l'emoció
- Conèixer els principals enfocaments teòrics en l'estudi de la motivació i l'emoció i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions
- Saber descriure algunes de les principals aplicacions assolides a partir de l'experimentació bàsica sobre els processos motivacionals i emocionals
- Familiaritzar-se amb la recerca i el mètode científic partint de la discussió d'experiments clàssics en aquestes àrees de coneixement
- Aplicar el coneixement a situacions i fenòmens de la vida quotidiana mitjançant l'anàlisi de casos, la resolució de problemes i/o l'elaboració d'informes escrits.
Resultats d'aprenentatge
- Analitza, interpreta i sintetitza la informació psicològica en el marc dels processos psicològics bàsics.
- Analitza interpreta i sintetitza la informació psicològica en el marc dels processos psicològics bàsics: específicament pel que fa als porcessos motivacionals i emocionals.
- Realitza una anàlisi i reflexió personal sobre les seves pròpies percepcions, emocions, conducta i processament de la informació.
- Coneix els conceptes psicològics i socials bàsics, que serveixin de marc de referència pels estudis de psicologia.
- Coneix els conceptes psicològics i socials bàsics que serveixen de marc de referència pels estudis de psicologia: específicament pel que fa als camps de la mtivació i de l'emoció.
- Descriu els processos psicològics bàsics en base a les opcions teòriques de cada àrea de coneixement.
- Descriu els processos psicològics bàsics en base a les opcions teòriques principals en els camps de la motivació i de l'emoció.
- Integra els processos uns amb altres amb la finalitat de tenir una visió integradora dels psiquisme humà.
- Analitza capacitats personals i professionals pròpies en relació als diferents àmbits de la pràctica professional
Competències
Generals
- Capacitat d'anàlisi, interpretació i síntesi d'informació per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
- Capacitat d'organització i planificació.
- Capacitat de compromís ètic.
- Capacitat de comunicació verbal (oral i escrita) en la pròpia llengua i en altres llengües, així com de comunicació no verbal i audiovisual.
- Capacitat de gestionar la informació.
- Capacitat de reconèixer i respectar la diversitat humana.
- Capacitat de resolució de problemes i defensa d'arguments professionals.
- Competència en el raonament crític i autocrític.
- Competència en el treball en equip i la col·laboració eficaç.
- Competència en l'ús de les TIC en l'àmbit de la psicologia.
Específiques
- Capacitat d'identificar diferències, dificultats i necessitats.
- Capacitat de descriure i mesurar factors (personalitat, competència cognitiva i altres aptituds, actituds, etc.) i processos cognitius, emocionals, psicobiològics i comportamentals.
- Capacitat de planificació de l'avaluació dels programes i les intervencions.
- Capacitat per conèixer i ajustar-se a les obligacions deontològiques de la Psicologia.
- Capacitat per obtenir dades rellevants per a l'avaluació de les intervencions.
- Competència per a elaborar informes orals i escrits.
- Competència per analitzar i interpretar els resultats de l'avaluació.
Transversals
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
Els continguts s'organitzen en dos blocs temàtics:
Bloc I: Motivació
Tema 1: Aspectes generals: definició i variables motivacionals.
Tema 2: Motius primaris, secundaris i socials.
Tema 3: Motivació intrínseca i motivació extrínseca.
Tema 4: Camps d'aplicació de la psicologia de la motivació.
Bloc II: Emoció
Tema 5: Aspectes generals i classificació de les emocions.
Tema 6: Models teòrics de les emocions.
Tema 7: Fenòmens emocionals i processos psicològics bàsics.
Tema 8: Àmbits d'aplicació en psicologia de l'emoció.
Avaluació
L'avaluació de l'assignatura és continuada i es desglossa en la realització de les següents activitats:
- Activitats Avaluació Individuals escrites (50%) (R). S'ha d'obtenir un mínim de 5 per tal de què la qualificació es pugui sumar a la resta d'activitats.
- Activitats STD (40%). Activitats grupals, derivades del treball realitzat a les sessions de treball STD. S'indicarà si els treballs s'hauran d'exposar a classe en unes dates per concretar. També es realitzarà un informe escrit. Es valorarà el resultat i el procés.
- Activitats d'aula (10%)
Informació general sobre l'avaluació de l'assignatura:
- Per a poder fer mitjana, les activitats d'avaluació individual, així com les activitats STD hauran d'estar aprovades, com a mínim, amb un cinc.
- (R) Indica que aquesta activitat és recuperable en el cas de no haver estat superada inicialment (setmana de recuperació, data pendent de concretar al Pla de Treball). La nota màxima que es pot treure a la recuperació és de 5, en aquesta nota s'afegiran la resta de notes obtingudes.
- Les activitats STD no són recuperables.
- Si després de les activitats de recuperació hi ha algun apartat no superat, o no s'arriba a un cinc global, l'assignatura queda pendent per al proper curs acadèmic.
- No es contempla la possibilitat de realitzar activitats extra que comportin millora en la nota final obtinguda. Tampoc es considera el millorar la nota de les proves (si aquestes estan aprovades) a la recuperació.
- La MH es considera a partir d'una nota de 9.
Metodologia
De manera general, setmanalment hi haurà una classe dedicada a l'exposició teòrica per part de la professora, i una altra classe setmanal, dedicada
al treball aplicat sobre casos, lectures, etc. També hi hauran possibilitat de tutories si s'acorden prèviament.
Bibliografia
Bàsica
- Aguado, L. (2005). Emoción, afecto y motivación. Alianza Editorial.
- Limonero García, J.T. (ed.) (2003). Motivació i Emoció. EdiUOC.
- Palmero, F.; Martinez Sánchez, F. (2008). Motivación y Emoción. McGraw-Hill.
- Reeve, J.M. (2010). Motivación y Emoción. McGraw-Hill.
- Riera, R. (2011). La conexión emocional: Formación y transformación de la forma que tenemos de reaccionar emocionalmente. Octaedro.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.