Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està desactualitzada.
Texto con traducción automática
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción automática del inglés.
La traducción automática puede contener errores y lagunas. ¡Consúltala solo con finalidades informativas!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Psicologia
Assignatura
Pensament i Llenguatge
Tipologia
Formació Bàsica (FB)
Curs
2
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, tarda | català | Concepción San Martín Martínez |
Àlex García Ballesteros | ||
G16, presencial, tarda | català | Gemma Paez Montoya |
G25, presencial, tarda | anglès | Llorenç Comajoan Colomé |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
Aquesta assignatura estudia els processos del llenguatge i del pensament i les relacions que s'estableixen entre tots dos processos. Primer se centra en la psicologia del llenguatge i en els processos implicats en la comprensió i expressió del llenguatge humà. A continuació presenta qüestions relacionades amb la psicologia dels processos de pensament. Finalment estudia les diferents consideracions teòriques que han connectat llenguatge i pensament en la recerca empírica i psicolingüística.
Els objectius de l'aprenentatge són:
- Reflexionar sobre la importància del llenguatge i de la comunicació en la cultura.
- Familiaritzar-se amb els marcs teòrics de la lingüística, l'adquisició del llenguatge i la psicologia.
- Familiaritzar-se amb els marcs de recerca i metodologia de la lingüística i la cognició.
- Reflexionar sobre les relacions entre llenguatge i pensament en nenes i nens i adults.
Resultats d'aprenentatge
A partir del treball d'aquesta assignatura, els i les estudiants hauran de ser capaços de:
- Reflexionar sobre l'origen del llenguatge i de la comunicació.
- Conèixer els principals posicionaments experimentals associats al reconeixement de la paraula oral i escrita i els models teòrics que li donen suport.
- Aprofundir en els processos de comprensió i expressió de les oracions i del discurs, en la seva relació amb el processament semàntic i els principals corrents d'investigació.
- Conèixer els procediments d'investigació més utilitzats en l'estudi de l'adquisició del llenguatge i del desenvolupament del pensament.
- Mostrar actituds de respecte cap a la diversitat lingüística, social i cultural.
Competències
Generals
- Capacitat d'anàlisi, interpretació i síntesi d'informació per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
- Capacitat d'organització i planificació.
- Capacitat de comunicació verbal (oral i escrita) en la pròpia llengua i en altres llengües, així com de comunicació no verbal i audiovisual.
- Capacitat de gestionar la informació.
- Capacitat de resolució de problemes i defensa d'arguments professionals.
- Competència en el treball en equip i la col·laboració eficaç.
- Competència en l'ús de les TIC en l'àmbit de la psicologia.
- Competència en les relacions interpersonals.
Específiques
- Capacitat de descriure i mesurar factors (personalitat, competència cognitiva i altres aptituds, actituds, etc.) i processos cognitius, emocionals, psicobiològics i comportamentals.
- Capacitat de planificació de l'avaluació dels programes i les intervencions.
- Capacitat per obtenir dades rellevants per a l'avaluació de les intervencions.
- Competència per a elaborar informes orals i escrits.
- Competència per analitzar i interpretar els resultats de l'avaluació.
Transversals
- Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.
Continguts
Els continguts de l'assignatura s'organitzen en dos blocs temàtics. El primer bloc se centra en el concepte de llenguatge (perspectives teòriques i principals controvèrsies) i a l'adquisició del llenguatge. El segon bloc se centra en el concepte de pensament i en les interrelacions entre llenguatge i pensament.
Bloc 1. Llenguatge, lingüística i psicologia
- Definició de llengua, dialecte i varietats lingüístiques segons diferents enfocaments teòrics
- Llenguatge i comunicació: comunicació no verbal i adquisició del llenguatge
Bloc 2. Llenguatge i pensament
- Definicions de pensament
- Llenguatge i pensament en infants i adults
- La relació entre llenguatge i pensament en diferents enfocaments teòrics i metodològics: la hipòtesi de Sapir-Whorf i les seves crítiques
Avaluació
L'avaluació de l'assignatura es desglossa de la manera següent:
- Activitats d'Avaluació individual
- Proves escrites (40%)
- Treballs escrits
- Primer bloc de treball/s (procés i resultat): 30%
- Segon treball / activitat final (procés i resultat): 20%
- Activitats a classe: 10%
- No es contempla la possibilitat de fer activitats extra que comportin millora en la nota final obtinguda. El programa docent de l'assignatura (català/anglès) detallarà el contingut de les activitats, tipologia dels treballs (grupals o individuals), així com les activitats susceptibles de recuperació.
Metodologia
Una de les sessions setmanals es dedica a la presentació dels continguts de l'assignatura i al debat que puguin generar. L'altra sessió setmanal es dedica al treball aplicat sobre casos, tasques i lectures.
Aquesta assignatura té dos grups, un en català i l'altre en anglès. Per assistir al grup en anglès, cal tenir un nivell intermedi de llengua anglesa. En cas de dubte sobre el nivell, cal parlar amb la coordinadora dels estudis.
Bibliografia
Bàsica
- Cortés, M. (2006). Introducció a la psicologia del llenguatge i de la comunicació. Publicacions UB.
- Garton, A. (1994). Interacción social y desarrollo del lenguaje y la cognición. Paidós.
- Mercer, N. (2000). Palabras y mentes: Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Paidós.
- Soler, O. et al. (2006). Psicologia del llenguatge. UOC.
- Wertsch, J. (1993). Voces de la mente. Visor.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.