Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.
Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Assignatura
Entrenament Esportiu III
Tipologia
Optativa (OP)
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Javier Peña López |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
Objectius
Aquesta assignatura pretén millorar la comprensió dels estudiants dels processos d'entrenament esportiu adreçats a poblacions específiques, com ara esportistes joves, dones i màsters.
Per comprendre millor el contingut del curs cal tenir coneixements previs de fisiologia, cinesiologia i entrenament esportiu. També és beneficiós tenir un interès pràctic en els grups destinataris en els quals se centra el curs i en tecnologia.
Resultats d'aprenentatge
- K3.1. Identificar els factors biomecànics per evitar el risc de lesions en la pràctica de l'activitat física i de l'esport.
- K9.1. Identificar les capacitats i habilitats dels esportistes i usuaris en els diferents moments evolutius.
- C2.1. Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
- C3.1. Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment de l'àrea pròpia d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic.
Continguts
- Eines per a l'entrenament
- Eines de gramàtica i de llengua
- Intel·ligència artificial, aplicacions i solucions informàtiques
- L'esportista jove
- Creixement, maduració i rendiment físic
- Identificació de talent
- Desenvolupament de les qualitats de la condició física en els joves
- Lesions per sobrecàrrega i estratègies de prevenció de lesions per a joves esportistes
- La dona esportista
- Fisiologia de la dona esportista
- Entrenament de dones esportistes
- Esport i embaràs
- Patologies específiques en les dones esportistes i prevenció
- Atletes màster
- El procés d'envelliment
- Principis de formació d'esportistes màster
- Condicions de salut dels atletes màster
- Prevenció i gestió de lesions en esportistes màster
Avaluació
L'avaluació té en compte els elements següents:
- Adquisició de coneixements teòrics
- Treball personal, treball en grup i aplicació pràctica dels coneixements
- Activitats pràctiques i de simulació
- Assistència i participació activa en les sessions i activitats tutorials
Per superar l'assignatura s'han de superar les proves, projectes i activitats de manera individual, i obtenir una nota final mínima de 5 punts.
Els instruments d'avaluació i el pes de cada element en la nota final són els següents:
- Assistència i participació: assistència mínima al 70 % de les sessions pràctiques, trobades de grup, activitats de tutoria i visites. Si no es compleixen els requisits mínims, cal fer una prova addicional d'avaluació dels continguts pràctics. En cas de lesió, l'assistència continua essent obligatòria llevat que ho justifiqui el professorat. Aquest component no es pot recuperar i suposa el 10 % de la nota final.
- Projecte final: avalua l'aplicació pràctica dels continguts de l'assignatura. La preparació i presentació es fa en grup, i s'han de fer les activitats de tutoria per defensar el projecte. Aquest component és recuperable i suposa el 30 % de la nota final.
- Proves: avaluació dels continguts teòrics i pràctics de l'assignatura mitjançant proves de tipus test. Aquest component és recuperable i suposa el 30 % de la nota final.
- Altres activitats: inclou exercicis, lectures, tasques relacionades amb lectures, clubs de diaris, visualització de vídeos, etc. Aquest bloc es pot aprovar amb una activitat suspesa, sempre que la nota mitjana sigui superior a 5 punts. Si se suspèn més d'una activitat, se suspèn tot el bloc. Aquest component no es pot recuperar i suposa el 30 % de la nota final.
Els estudiants que no aproven el 50 % dels ítems d'avaluació abans de la setmana de tancament del semestre no poden optar a les proves de recuperació.
Els estudiants als quals es permet presentar-se als exàmens de recuperació poden obtenir la nota final més alta possible. Tanmateix, no és possible apujar cap nota durant el curs.
En avaluar els treballs i tasques s'utilitzen eines de detecció de plagi. Les activitats amb un percentatge de plagi superior al 30 % es consideren "suspeses" i els alumnes reben un avís. Els percentatges més baixos de plagi també es consideren significatius i poden abaixar la nota final.
Cal declarar l'ús de la intel·ligència artificial generativa (IA) en qualsevol tasca o activitat, i especificar les funcions per a les quals s'ha utilitzat (per exemple, redacció de textos, correcció ortogràfica o gramatical, generació d'imatges o gràfics). L'ús indiscriminat o no declarat de la IA, que infringeix les normes acadèmiques i constitueix plagi per absència de pensament original, implica obtenir un avís i considerar la tasca com a "suspesa".
Metodologia
En les sessions de classe els alumnes treballen els conceptes i les idees clau de cada tema utilitzant diferents recursos com ara explicacions del professorat, visualització de vídeos, lectura d'articles o extractes de llibres, debat d'idees, utilització de recursos tecnològics o xerrades d'experts.
Les sessions de treball en grup estan pensades per practicar de manera aplicada els diferents continguts de l'assignatura amb propostes pràctiques, activitats de simulació, generació de continguts pràctics o treball per projectes. Aquestes sessions es poden organitzar en grups reduïts.
Les activitats de tutoria individuals i de grup serveixen per fer un seguiment del procés d'aprenentatge de l'alumne i per treballar els aspectes que presenten més dificultats.
Bibliografia
Bàsica
- Lloyd, R. S., & Oliver, J. L. (2019). Strength and conditioning for young athletes: Science and application (2 ed.). Routledge.
- Malina, R. M., Bouchard, C., & Bar-Or, O. (2004). Growth, maturation and physical activity (2 ed.). Human Kinetics.
- Mckendry, J., Breen, L., Shad, B. J., & Greig, C. A. (2018). Muscle morphology and performance in master athletes: A systematic review and meta-analyses. Recuperat de https://doi.org/10.1016/j.arr.2018.04.007
- Stabb, M. (2017). English for sport! Vaughan.
- Vv.Aa. (2022). Women in Sports and Exercise: From Health to Sports Performance. Recuperat de https://doi.org/10.3390/books978-3-0365-3132-8
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.