Vés al contingut

Bases Moleculars i Cel·lulars de les Malalties

Text original

Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Titulació

Biomedicina

Assignatura

Bases Moleculars i Cel·lulars de les Malalties

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

3

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàAlbert Espona Noguera
Raquel Guillamat Prats

Objectius

En aquesta assignatura l'estudiant adquireix coneixements sobre els mecanismes cel·lulars i moleculars que tenen lloc en les diferents patologies. Alhora pot introduir-se en els sistemes de diagnòstic, de monitoratge i terapèutics basats en aquestes bases moleculars i cel·lulars de les malalties.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Coneix les patologies principals dels aparells respiratori, cardiovascular, digestiu, dels sistemes endocrí, immune, nerviós, del metabolisme, dels ronyons i de les vies urinàries, de l'aparell locomotor i de la sang.
  • RA2. Analitza les línies de recerca biomèdica actuals en relació amb les grans patologies actuals dels diferents aparells del cos humà.
  • RA3. Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
  • RA4. Avalua de manera global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i els objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
  • RA5. Aplica procediments propis de la investigació científica al desenvolupament de l'activitat formativa i professional.
  • RA6. Analitza èticament situacions d'injustícies i de desigualtats i proposa mesures de compensació.
  • RA7. Mostra sensibilitat per una pràctica professional equitativa i igualitària des d'una perspectiva de gènere.
  • RA8. Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la biomedicina.
  • RA9. Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals pot fonamentar les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre assumptes de caire social, científic o ètic en l'àmbit de la biomedicina.

Competències

Generals

  • Formular hipòtesis seguint el mètode científic, en les quals es posi en pràctica la capacitat sintètica i analítica de la informació de manera crítica per poder resoldre problemes.

Específiques

  • Avaluar de manera integrada el funcionament dels òrgans, aparells i sistemes i la seva relació amb l'homeòstasi.
  • Formular hipòtesis i dissenyar experiments en l'àmbit de la recerca biomèdica.
  • Identificar els mecanismes d'acció dels agents infecciosos, drogues i toxines i els seus efectes sobre l'organisme.
  • Integrar les bases moleculars, cel·lulars, genètiques i epigenètiques de les malalties més prevalents.
  • Promoure, respectar i aplicar els principis de la bioètica en l'activitat professional.
  • Reconèixer els agents endògens i exògens implicats en els grups principals de patologies.
  • Tenir una visió sistèmica de l'organisme, amb una atenció especial a la regulació i control del metabolisme i a la senyalització cel·lular, per respondre als reptes de la biomedicina.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Adquirir estratègies per promoure i intervenir en la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís pels valors democràtics i de desenvolupament sostenible.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per transferir el coneixement a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents i de recerca.

Continguts

Aquesta assignatura s'estructura en els temes següents:

  • Introducció general als mecanismes genètics, bioquímics i moleculars de les malalties humanes
  • Principals processos moleculars que comporten el desenvolupament i progressió de les malalties i l'envelliment en els humans (apoptosi, autofàgia i senescència, entre d'altres)
    • Mecanismes cel·lulars i moleculars de les malalties genètiques
    • Introducció als mecanismes cel·lulars i moleculars de les principals malalties no genètiques

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període lectiu o ordinari

Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:

  • Avaluació dels temes: 50 %
    • Primer parcial: 25 % (recuperable)
      Important: per poder fer mitjana amb l'altre examen s'ha d'obtenir una qualificació mínima de 4/10. Si s'obté menys de 4/10 s'ha d'anar a recuperació d'aquesta part.
    • Segon parcial: 25 % (recuperable)
      Important: per poder fer mitjana amb l'altre examen s'ha d'obtenir una qualificació mínima de 4/10. Si s'obté menys de 4/10 s'ha d'anar a recuperació d'aquesta part.
    Important: per aprovar l'assignatura cal obtenir una qualificació de 5/10 en la mitjana dels dos parcials de l'avaluació de temes.
  • Participació activa en les classes, seminaris i en les presentacions orals (preguntes a altres grups, avaluació entre iguals, assistència i comportament en el treball en equip): 5 % (no recuperable)
  • Exercicis i qüestionaris en línia o presencials: 15 % (no recuperable)
  • Treball en grup: 30 % (no recuperable). És la nota de la presentació, que inclou la nota individual (15 %) + la nota de grup (15 %).

La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts.

Període de recuperació

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables, pot recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi el 50 % de la nota final.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Hi ha algunes sessions d'assistència obligatòria que el professorat indica al pla de treball. La causa de no assistència ha d'estar inclosa entre les causes justificables previstes i s'ha de comunicar degudament al professorat.

Metodologia

Els continguts d'aquesta assignatura s'imparteixen emprant les metodologies llistades a continuació, en funció de les necessitats dels continguts que calgui treballar:

  • Classes magistrals
  • Casos pràctics
  • Treball cooperatiu per a l'anàlisi d'articles científics
  • Treballs en grup

Bibliografia

Bàsica

  • Farreras Valentí P, Rozman C (2020). Medicina interna. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20181055389
  • González, A. (2019). Principios de bioquímica clínica y patología molecular. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20180005599
  • Scriver, C. R., Beaudet, A. L., Sly, W. S., Valle, D., Childs, B., Kinzler, K. W., and Vogelstein, B (2002). The Metabolic and Molecular Bases of Inherited Disease. Recuperat de https://link-springer-com.biblioremot.uvic.cat/article/10.1023/A:1017418800320
  • Wood, E. J. (2009). Marks' basic medical biochemistry: A clinical approach. Recuperat de https://iubmb-onlinelibrary-wiley-com.biblioremot.uvic.cat/doi/full/10.1002/bmb.2006.494034052660

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte