Vés al contingut

Biologia del Desenvolupament

Text original

Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Titulació

Biomedicina

Assignatura

Biologia del Desenvolupament

Tipologia

Obligatòria (OB)

Curs

3

Crèdits

3,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàMagí Passols Manzano

Objectius

Aquesta assignatura té com a objectiu principal que l'alumnat adquireixi els conceptes i processos bàsics en el desenvolupament dels humans, principalment en l'etapa embrionària. L'alumnat es familiaritza amb les etapes del desenvolupament embrionari i postembrionari, així com amb la morfogènesi i organogènesi, i amb els aspectes biològics i terapèutics de les cèl·lules mare, entre d'altres.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Coneix els processos embrionaris, organogènics, de creixement, maduració, adaptació a l'entorn i envelliment dels aparells i sistemes.
  • RA2. Elabora informes i documents escrits (principalment de caràcter tècnic) amb correcció ortogràfica i gramatical en català, castellà i anglès.
  • RA3. Avalua de manera global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i els objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
  • RA4. Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la biomedicina.

Competències

Generals

  • Formular hipòtesis seguint el mètode científic, en les quals es posi en pràctica la capacitat sintètica i analítica de la informació de manera crítica per poder resoldre problemes.

Específiques

  • Tenir una visió sistèmica de l'organisme, amb una atenció especial a la regulació i control del metabolisme i a la senyalització cel·lular, per respondre als reptes de la biomedicina.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.

Continguts

Aquesta assignatura s'estructura en els temes següents:

  1. Desenvolupament embrionari humà: conceptes bàsics i processos bàsics del desenvolupament
  2. Genètica i senyalització molecular, i comunicació cel·lular del desenvolupament
  3. Morfogènesi i organogènesi
  4. Cèl·lules mare: aplicacions terapèutiques actuals i futures en la regeneració i en la recerca biomèdica
  5. Envelliment

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període lectiu o ordinari

Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:

  • Avaluació dels temes (prova única): 40 %
    Important: per aprovar l'assignatura cal obtenir una qualificació de 4,5/10 de l'avaluació de temes.
  • Participació activa en les classes, seminaris i en les presentacions orals (preguntes a altres grups, avaluació entre iguals, assistència i comportament en el treball en equip): 5 % (no recuperable)
  • Exercicis i qüestionaris en línia o presencials: 30 % (no recuperable)
  • Treball en grup i/o club de lectura crítica (journal club): 25 % (no recuperable). És la nota de la presentació, que inclou la nota individual (12,5 %) + la nota de grup (12,5 %).

La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts.

Període de recuperació

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables, pot recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi el 50 % de la nota final.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Hi ha algunes sessions d'assistència obligatòria que el professorat indica al pla de treball. La causa de no assistència ha d'estar inclosa entre les causes justificables previstes i s'ha de comunicar degudament al professorat.

Metodologia

Els continguts d'aquesta assignatura s'imparteixen emprant les metodologies llistades a continuació, en funció de les necessitats dels continguts que calgui treballar:

  • Classes magistrals
  • Treball cooperatiu per a l'anàlisi d'articles científics

Bibliografia

Bàsica

  • Felipe, A.E. (2009). Mecanismos biológicos del desarrollo. Recuperat de https://elibro.net/es/lc/bibliouvic/titulos/28460?as_all=biolog%C3%ADa__del__desarrollo&as_all_op=unaccent__icontains&prev=as
  • Moore, K.L. (2020). Embriología Clínica. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20190007285

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte