Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Biomedicina
Assignatura
Senyalització Cel·lular i Regulació Gènica
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
2
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Maria Dolors Puigoriol Illamola |
Albert Espona Noguera |
Objectius
La senyalització cel·lular i la regulació gènica es troben englobades en l'àmbit de la Bioquímica i de la Biologia Molecular i Cel·lular. La senyalització cel·lular és clau per al comportament cel·lular però també per regular el desenvolupament, la organització, la fisiologia i patologia dels teixits i òrgans humans i de l'organisme sencer.
L'objectiu general d'aquesta assignatura és entendre com les cèl·lules envien, reben i responen a senyals del seu entorn, tan en estats fisiològics com patològics. Els objectius específics són els següents:
- Conèixer els principals mecanismes de comunicació i de senyalització cel·lular.
- Aprofundir en les vies de transducció intracel·lular i en la seva bioquímica.
- Comprendre el funcionament de la regulació de la transcripció, del processament del mRNA i de la traducció en humans.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Comprèn els mecanismes moleculars de regulació i control del metabolisme, així com les bases moleculars de la comunicació intercel·lular i de la senyalització intracel·lular.
- RA2. Elabora informes i documents escrits (principalment de caràcter tècnic) amb correcció ortogràfica i gramatical en català, castellà i anglès.
- RA3. Avalua de forma global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
- RA4. Adquireix i demostra coneixements avançats en els aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball a l'àmbit de la biomedicina.
Competències
Generals
- Formular hipòtesis seguint el mètode científic, en les quals es posi en pràctica la capacitat sintètica i analítica de la informació de manera crítica per poder resoldre problemes.
Específiques
- Descriure la relació entre la biologia del nucli i el metabolisme dels tipus cel·lulars principals.
- Tenir una visió sistèmica de l'organisme, amb una atenció especial a la regulació i control del metabolisme i a la senyalització cel·lular, per respondre als reptes de la biomedicina.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
Continguts
El contingut de l'assignatura es desglossa en 4 punts principals:
- Introducció a la comunicació intercel·lular
- Tipus de senyals
- Comunicació nerviosa
- Molècules de senyalització
- Recepció de senyals
- Principals vies de transducció del senyal
- Aspectes bioquímics i de processament
- Resposta cel·lular i regulació gènica
- Objectiu de la transducció del senyal
- Tipus, nivells, processament i respostes a la transducció de la senyal
- Vies de senyalització específiques
- Senyalització dels receptors acoblats a proteïnes G
- Senyalització dels receptors amb activitat enzimàtica
- Senyalització dels canals iònics
- Senyalització dels receptors intracel·lulars
- Senyalització de les integrines
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica de graus de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que contempla dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- Avaluació dels temes: 45 %
- Primer parcial: 22,5 % (recuperable)
Important: per poder fer mitjana amb l'altre examen s'ha d'obtenir una qualificació mínima de 4/10. Si s'obté menys de 4/10 s'ha d'anar a recuperació d'aquesta part. - Segon parcial: 22,5 % (recuperable)
Important: per poder fer mitjana amb l'altre examen s'ha d'obtenir una nota mínima de 4/10. Si s'obté menys de 4/10 s'ha d'anar a recuperació d'aquesta part. La mitjana entre els dos parcials ha de ser 5 o superior per poder fer mitjana amb les altres activitats.
- Primer parcial: 22,5 % (recuperable)
- Participació activa a les classes, seminaris, i en les tasques i casos: 5 % (no recuperable)
- Activitats d'avaluació continuada: 30 % (no recuperable)
- Treball en grup: 20 % (no recuperable)
La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts.
Període de recuperació
- L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi el 50 % de la nota final.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
- En aquesta assignatura s'hi inclouen sessions teòriques, seminaris i/o tasques al final de cada bloc.
- Es presenten casos pràctics i tasques que l'alumnat ha de treballar de manera autònoma i independent o en grups reduïts.
- L'assistència a les sessions de seminaris, tasques i tallers i a les sessions d'exposició de casos i articles és altament recomanable, ja que contribuiran a la integració de la informació rebuda a les sessions teòriques.
Bibliografia
Bàsica
- Alberts, B. (2015). Molecular biology of the cell (6 ed.). Garland Science.
- Bradshaw, Ralph A. & Dennis, Edward A. (2009). Handbook of Cell Signaling. Recuperat de https://www-sciencedirect-com.biblioremot.uvic.cat/book/9780123741455/handbook-of-cell-signaling
- Lodish, H., Berk, A., Kaiser, C., Krieger, M., Bretscher, A., Ploegh, H., Martin, K., Yaffe, M., Amon, A. . (2021). Molecular Cell Biology (9 ed.). Macmillan Press.
- Sharma, K. K. (2022). Vías de señalización celular y molecular. Sciencia Scripts.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.