Vés al contingut

Regulació del Metabolisme

Text original

Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Titulació

Biomedicina

Assignatura

Regulació del Metabolisme

Tipologia

Obligatòria (OB)

Curs

2

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàSusana Bodoy Salvans

Objectius

L'assignatura Regulació del Metabolisme aborda la regulació i la intercomunicació entre les diferents rutes metabòliques dels carbohidrats, lípids i proteïnes. S'estudien els diferents tipus de regulacions i es fa èmfasi en la transducció de senyal a través d'hormones i la diferent regulació en funció del teixit. Finalment s'integren tots aquests coneixements en diferents situacions fisiològiques i patològiques.

Els objectius principals de l'assignatura són:

  1. Conèixer el paper de la transducció de senyal en la mediació de l'acció hormonal i en la integració de processos fisiològics.
  2. Conèixer els mecanismes de control dels enzims implicats en la regulació de les vies metabòliques més importants.
  3. Comprendre les diferències en els mecanismes de control en funció de la ubicació tissular de les vies.
  4. Comprendre la regulació del flux de metabòlits intra i inter òrgans en la salut i la malaltia.
  5. Integrar el control de les diferents vies metabòliques en l'homeòstasi general de l'organisme (amb especial èmfasi al cas dels humans).
  6. Entendre les causes de les principals malalties metabòliques.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Comprèn els mecanismes moleculars de regulació i control del metabolisme, així com les bases moleculars de la comunicació intercel·lular i de la senyalització intracel·lular.
  • RA2. Elabora informes i documents escrits (principalment de caràcter tècnic) amb correcció ortogràfica i gramatical en català, espanyol i anglès.
  • RA3. Avalua de forma global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i objectius plantejats i estableix les mesures de millora individual.
  • RA4. Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics de la metodologia de treball en l'àmbit de la biomedicina.

Competències

Generals

  • Formular hipòtesis seguint el mètode científic, en les quals es posi en pràctica la capacitat sintètica i analítica de la informació de manera crítica per poder resoldre problemes.

Específiques

  • Descriure la relació entre la biologia del nucli i el metabolisme dels tipus cel·lulars principals.
  • Tenir una visió sistèmica de l'organisme, amb una atenció especial a la regulació i control del metabolisme i a la senyalització cel·lular, per respondre als reptes de la biomedicina.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.

Continguts

Bloc 1. Introducció. Hormones i metabolisme intermediari

  1. Introducció a la regulació de les vies metabòliques: balanç energètic, regulació d'activitats enzimàtiques i dels transportadors de membrana
  2. Estructura i funció d'òrgans i teixits
  3. Funció de les hormones (insulina, glucagó, catecolamines...)
  4. Regulació de les vies centrals del metabolisme intermediari: cicle de Krebs

Bloc 2. Metabolisme glucídic

  1. Regulació de l'absorció intestinal de monosacàrids i transport de glucosa a través de les membranes cel·lulars
  2. Vies d'utilització de la glucosa
  3. Regulació de la gluconeogènesi
  4. Regulació del metabolisme del glicogen

Bloc 3. Metabolisme lipídic

  1. Digestió, absorció intestinal i transport de lípids
  2. Metabolisme de les lipoproteïnes
  3. Regulació de la lipogènesi i síntesi de triacilglicerols
  4. Regulació de la lipòlisi i oxidació d'àcids grassos

Bloc 4. Metabolisme proteic

  1. Ingesta proteica. Transport de pèptids i d'aminoàcids
  2. Recanvi proteic i catabolisme d'aminoàcids

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es basa en un seguiment continu del treball acadèmic de l'alumnat al llarg del curs.

La nota final de l'assignatura (NF) és la mitjana ponderada de les notes de les activitats avaluables següents:

  • Activitat avaluable 1. Qüestionaris: 30 % de la NF; activitat no recuperable
  • Activitat avaluable 2. Prova parcial 1: 25 % de la NF; activitat recuperable; nota mínima per fer mitjana: 4
  • Activitat avaluable 3. Prova parcial 2: 25 % de la NF; activitat recuperable; nota mínima per fer mitjana: 4
  • Activitat avaluable 4. Exercicis avaluables: 20 % de la NF; activitat no recuperable

El pes total de les activitats d'avaluació representa el 100 % de la nota final de l'assignatura. Per fer mitjana de totes les activitats avaluables cal que la mitjana de les activitats avaluables 2 i 3 sigui igual o superior a 5.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

  • En aquesta assignatura es fan sessions teòriques, tallers o tasques al final de cada bloc per integrar els coneixements adquirits.
  • Quant al treball personal, l'alumnat ha de fer el seguiment teòric de l'assignatura i participar activament en les discussions, tasques i tallers a l'aula.
  • També es presenten casos i tasques que l'alumnat ha de treballar de manera autònoma i independent o en grups reduïts.
  • L'assistència a les sessions de seminaris, tasques i tallers i a les sessions d'exposició de casos i articles és altament recomanable, ja que són classes interactives i amb activitats i participació avaluables.

Bibliografia

Bàsica

  • Bender, D. A. (2014). Introduction to nutrition and metabolism (5 ed.). CRC Press, Taylor & Francis Group.
  • Blanco Gaitán, María Dolores (2017). Fundamentos de bioquímica metabólica (4 ed.). Recuperat de https://elibro.net/es/lc/bibliouvic/titulos/51989
  • Frayn, K. N. (2010). Metabolic regulation: A human perspective (3 ed.). Wiley-Blackwell.
  • Newsholme, E. A., Leech, T. R. (2010). Functional biochemistry in health and disease. Wiley.
  • Storey, K. B. (2004). Functional metabolism: Regulation and adaptation. Wiley.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte