Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Biomedicina
Assignatura
Bioquímica
Tipologia
Formació Bàsica (FB)
Curs
1
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Antoni Parcerisas Mosqueda |
Objectius
- Contemplar un ésser viu com un cúmul de processos totalment coherents, espontanis i entendre la lògica interna que els governa.
- Introduir l'alumnat en els mecanismes moleculars de la vida i fer-li observar com les seves manifestacions tenen una base senzilla i entenedora.
- Entendre bé l'estructura de les macromolècules (carbohidrats, lípids i proteïnes) i l'impacte en la seva funció.
- Adquirir els coneixements necessaris per entendre el funcionament dels enzims.
- Descobrir com els éssers vius aconsegueixen i utilitzen l'energia, quines molècules hi estan implicades i com es relacionen.
- Permetre a l'alumnat descobrir o comprovar per si mateixos conceptes fonamentals de la bioquímica.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Es familiaritza amb l'estructura de les biomolècules.
- RA2. Comprèn l'organització bioquímica de la cèl·lula i la seva base termodinàmica.
- RA3. Avalua de manera global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i els objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
- RA4. Comprèn missatges orals i escrits de diferent tipologia de manera completa expressats en les llengües pròpies i en anglès.
- RA5. Utilitza un llenguatge respectuós amb la qüestió de gènere tant en les produccions orals com escrites o audiovisuals.
- RA6. Es mou amb desimboltura en situacions complexes o que requereixen el desenvolupament de noves solucions.
- RA7. Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals pot fonamentar les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre assumptes de caire social, científic o ètic en l'àmbit de la biomedicina.
- RA8. Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la biomedicina.
- RA9. Aplica els seus coneixements per resoldre problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
Competències
Generals
- Formular hipòtesis seguint el mètode científic, en les quals es posi en pràctica la capacitat sintètica i analítica de la informació de manera crítica per poder resoldre problemes.
Específiques
- Descriure la relació entre la biologia del nucli i el metabolisme dels tipus cel·lulars principals.
- Reconèixer l'organització, estructura i funció de les cèl·lules i dels seus components en diferents teixits.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
Continguts
- Composició de la matèria orgànica
- Proteïnes: estructura i relació amb la seva funció
- Enzimologia: activitat catalítica i cinètica enzimàtica
- Carbohidrats, lípids i vitamines
- Metabolisme, bioenergètica i fotosíntesis
Avaluació
L'avaluació de l'assignatura es basa en un seguiment continu del treball acadèmic de l'alumnat al llarg del curs.
La nota final de l'assignatura (NF) és la mitjana ponderada de les notes de les activitats avaluables següents:
- Activitat 1. Exàmens parcials. Pes: 45 % (22,5 % i 22,5 %); activitat recuperable; nota mínima: 4; RA avaluats: 1-3, 7-9
- Activitat 2. Exercicis. Pes: 25 % de la NF; activitat no recuperable; RA avaluats: 2, 7
- Activitat 3. Qüestionaris. Pes: 30 % de la NF (15 % cadascun); activitat recuperable; RA avaluats: 2, 7
El pes total de les activitats d'avaluació representa el 100 % de la nota final de l'assignatura.
L'alumnat té l'opció de tornar-se a examinar de les proves recuperables. La prova de recuperació es fan durant les últimes setmanes del semestre, destinades a aquesta funció. Si s'opta per presentar-se a repetir l'examen, la nota final és l'última, sigui més baixa o més alta.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
- Les sessions teòriques les fa el professorat amb l'ajut de la pissarra i un projector d'imatges; durant aquestes sessions el professorat interpel·la contínuament l'alumnat perquè dedueixi possibles explicacions als fets experimentals fonamentant-se en els coneixements impartits. Cada sessió teòrica comporta, com a mínim, la mateixa dedicació de temps de treball personal durant el qual cal llegir capítols de llibres recomanats, fer exercicis complementaris o cercar informació a Internet a partir de paraules clau.
- En les sessions d'exercicis i qüestionaris el professorat proposa exercicis per solucionar de manera individual o col·lectiva i qüestionaris que poden ser avaluats.
Bibliografia
Bàsica
- Nelson, David L and Cox, Michael M (2017). Lehninger principles of biochemistry (7 ed.). New York : W.H. Freeman.
- Richard A. Harvey; Denise R. Ferrier (2010). Bioquímica. Recuperat de https://elibro.net/es/ereader/bibliouvic/124797
- Stryer, L., Berg, J. M., & Tymoczko, J. L. (2007). Bioquímica (6 ed.). Reverté.
- Voet, D., & Voet, J. G. (2006). Bioquímica (3 ed.). Médica paramericana.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.